V hradeckém Futuru přibylo více než 40 obchodů, vzniknout mají další dvě obří nákupní centra.

V hradeckém Futuru přibylo více než 40 obchodů, vzniknout mají další dvě obří nákupní centra. | foto: Martin HorkýMF DNES

Obchodní centrum Futurum je větší, stavby dalších dvou blokují odpůrci

  • 6
Zmodernizované obchodní centrum Futurum v Hradci Králové odpoledne otevírá. Nabídne 110 obchodů a 1 350 parkovacích míst. Není to však zdaleka jediný velký projekt, který nyní hýbe krajským městem. Stavbu Arkád a Auparku blokují odpůrci.

Stovky nových obchodů, tisíce parkovacích míst, problémy s dopravou a všudypřítomné košíky a vozíky. I přes ekonomickou krizi se v Hradci budou stavět další obchodní domy s desítkami prodejen a stovkami parkovacích míst.

V první řadě jde o projekty Aupark U Koruny a o Arkády, nákupní gigant, který má vyrůst vedle nového fotbalového stánku při plánované výstavbě Parku Malšovice. Auparku, vedle něhož dostane zcela novou podobu i křižovatka Koruna, zatím brání Občanské sdružení "Pro Kukleny a Plačice".

"Odvolaly se proti územnímu rozhodnutí, situaci teď řeší kraj. Odpůrci výstavby namítají, že se výrazně zintenzivní doprava v Pražské ulici, my však máme několik studií, které tvrdí, že problémy s dopravou v okolí obchodního centra nenastanou," uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich.

U Koruny se letos stavět nezačne

Plán začít stavět už letos na podzim se však opět zpozdí a zatím není vůbec jasné, kdy by mohlo nákupní centrum začít růst.

"I kdyby kraj schválil územní plán v nejbližších měsících, bude se ještě řešit stavební povolení, které sdružení napadne pravděpodobně také," dodal náměstek. Navíc se objevuje otázka, kde budou parkovat stovky vozů, které nyní v zabetonovaném prostoru stojí.

Podle Vedlicha tam ale auta nemají co dělat: "Místo není oficiálním prostorem pro parkování. Dosud tam mohly stát jen díky tomu, že jsme zatím nevěděli, co s ním bude."

O budoucnosti obchodního centra Arkády v Malšovicích, které bojkotuje sdružení Cesta trvalé prosperity v čele s Michalem Vojtíškem, radnice stále jedná. Sdružení podalo odvolání do řízení o demolicích a tím oddálilo výstavbu o další měsíce.

"Územní řízení bylo přerušeno, ale bude pokračovat. Pokud ho někdo opět nenapadne, zastupitelstvo ho vydá pravděpodobně v srpnu," popsal postup Vedlich.

"Čím více center, tím více problémů. Aupark těžce zatíží dopravu v centru, projekt Arkády se zase nelíbí některým architektům, protože se nabalil na fotbalový stadion. Problém s Futurem je opět s dopravou, protože je tam už nyní situace kritická. Arkády i Futurum jsou na stejné dopravní trase směrem z dálnice na Brno, což může způsobit obrovské problémy," myslí si zastupitel Adam Záruba.

Manažer firmy ECE Petr Vávra, která bude Arkády budovat, mu však oponuje. "Je i v našem zájmu, abychom dopravní situaci vyřešili. Jedině tak se k nám budou chtít lidé vracet," prohlásil Vávra.

Symbolem nedorozumění se stává Ikea

Symbolem nedorozumění a informačního šumu se stává případ stavby obchodního domu Ikea. Tu vloni smetlo ze stolu Ředitelství silnic a dálnic kvůli problematickému dopravnímu napojení, a tak nábytkářský gigant zatím u Libišan budovat nemůže.

"Náš zájem o Hradecko trvá, ale momentálně nemám žádnou novou zprávu. Hledáme vhodné lokality. Podobně je pro nás ještě atraktivní Praha, ale zřejmě bychom upřednostnili lokalitu, kde ještě nemáme obchodní dům," uvedl mluvčí švédské nábytkářské firmy IKEA Petr Chadraba.

V Praze je přitom Ikea už dvakrát. Lidé z východu Čech hodně jezdí nakupovat na Černý Most, kde nábytkářská společnost nedávno výrazně rozšířila plochu, podobně teď upravuje svůj obchod na Zličíně a rozšiřovat se bude také v Bratislavě. Tím Chadraba ilustroval, že projektů má firma dost.

V Hradci Králové brzy otevře obchodní dům s nábytkem Sconto, který vzniká v březhradské obchodní zóně.