Řidiči v Náchodě mohou nově projíždět jednosměrnou ulicí přes areál továrny

Řidiči v Náchodě mohou nově projíždět jednosměrnou ulicí přes areál továrny Rubena. | foto: MF DNES

Otočení jednosměrek v Náchodě kolony nezrušilo, tvoří se jinde

  • 2
Nápad otočit provoz v jednosměrkách kolem náměstí v Náchodě zatím moc kýženého ovoce nepřinesl. Ocení ho řidiči projíždějící do Polska či na Broumov, naopak šoféři v opačném směru na Hradec Králové mají o starost víc. Kolony nezmizely, jen se přesunuly jinam.

Kdo v pondělí jezdil autem po Náchodě, mohl za dopoledne i několikrát uvíznout v dlouhé koloně. Řadili se do ní řidiči jedoucí od náměstí, na kruhový objezd u Itálie se pak dalo dostat, jen když se ostatní smilovali.

K tomu průvody lidí z pěší zóny a taky další ucpaný kruhový objezd jen o padesát metrů dál. Takový obrázek není v Náchodě v posledních dvou týdnech ničím výjimečným.

V uvedených místech se nárazově kolony tvoří snad každý den. Je to důsledek toho, že radnice obrátila směr jízdy ve čtyřech ulicích v centru města. Hlavní tepně, kudy míří kamiony k hranicím, se sice ulevilo a letité zácpy se tam už neopakují, kolony aut se však ve špičce přesunuly ke dvěma kruhovým objezdům u Čedoku a Itálie.

"Před kruhovým objezdem u Itálie jsme nedávno zůstali stát půl hodiny. Nevím, jestli tyhle změny budou mít nějaký efekt a kolony zmizí. Lidi jsou z nového průjezdu městem zmatení. Pomohl by obchvat, jenže toho já se nedožiju," míní Milena Galbová z Náchoda.

Jak bez úhony projet Náchodem

Ve směru do vnitřního města Do centra by řidiči měli zajíždět jen v nejnutnějších případech. Kolony se teď tvoří na výjezdu ve Volovnici, výjezdy po staré cestě Komenského ulicí nebo u Slávie jsou bez potíží.

Od Hradce Králové Nejlépe po Pražské ulici, na Broumovsko a ke hranici po Běloveské ulici, ve směru na Červený Kostelec se ucpanému okruhu u Itálie dá vyhnout zajížďkou k hranici a cestou kolem teplárny.

Centrum města je teď prošpikované novými značkami, otočily se jednosměrky i průjezd náměstím. "Zrovna jsem viděl řidiče, jak se snaží vjet do Volovnice starým způsobem, ale naštěstí se nic nestalo. Aut tu ubude jedině až pořádně zdraží benzin," říká Emanuel Beneš z Náchoda.

Klady převažují, tvrdí starosta

Ačkoli řidiči ani místní lidé zatím příliš nejásají, starosta města je velmi spokojen. Převažují prý klady, problémů je podle něj jen pět procent.

"Je pravda, že na kruhových objezdech u Itálie a Čedoku se doprava řadí hlavně ráno, když jezdí lidé ke školám, ale je to v řádech minut. Městu se ulevilo, k původnímu modelu dopravy se nevrátíme," tvrdí náchodský starosta Jan Birke (ČSSD).

Poslední slovo ale prý budou mít zastupitelé. Účinek dopravních změn kvituje i opozice. Že se problémy přesunuly jinam, prý není žádné překvapení.

"Lidi si musí rozmyslet, jestli tak nutně potřebují do centra města. Ve vnitřním městě se zácpy tvořily běžně až k lékárně v Tyršově ulici, teď se to jen rozprostřelo na víc míst," podotýká člen dopravní komise Michal Kudrnáč (SZ).

Podle něj by měla radnice pokračovat tím, že zklidní situaci na náměstí, které nyní funguje jen jako parkoviště pro 250 aut.

Kvůli náměstí už město chystá studii. Narovná parkovací místa a odvede dopravu dál od renesančního kostela. Lidem za čas nabídne nová parkoviště u Tepny, podél železničního náspu U Sodovkárny a taky za radnicí, kde má vzniknout víceúčelový prostor pro parkování i farmářské trhy.

Frontám u kruhových objezdů u Itálie a Čedoku patrně uleví, až stát křižovatky v příštím roce opraví. Projektanti už spočítali množství aut v ulicích a na objezdech nově navrhnou takzvané bypassy, které usnadní najíždění. Kompletní opravou má projít také celá Pražská ulice a okruh u Slávie, novou kruhovou křižovatku připravuje stát u Kauflandu při hranicích.

Až v prosinci vstoupí v platnost nové jízdní řády, z náměstí zmizí autobusy městské dopravy.

Změny v dopravě v centru Náchoda