Parkování u Koruny v Hradci Králové skončilo s příchodem listopadu 2014.

Parkování u Koruny v Hradci Králové skončilo s příchodem listopadu 2014. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Černé parkování u hradeckého nádraží končí, zapláčou stovky řidičů

  • 23
Již jen několik týdnů bude v Hradci Králové přístupné provizorní bezplatné parkoviště u Koruny v blízkosti vlakového nádraží, které denně využívají stovky řidičů. Radnice doufá, že až se začne stavět obchodní dům, řidiči zaplní parkovací domy.

Na místě bývalého autobusového nádraží u Koruny se totiž začne budovat obchodní centrum Aupark a řidiči budou z betonových panelů bez milosti vykázáni.

Je zřejmé, že to přinese i problémy. V okolních ulicích je sice dost volných parkovacích míst, ta však mají podstatnou nevýhodu - stojí 40 korun denně.  Dá se očekávat, že většina lidí parkujících u Koruny se vydá hledat stání třeba dál, ale hlavně zase zadarmo.

„Řidičům bude od poloviny října pomocí různých infotabulí a značek oznámeno, že parkoviště musí opustit. Tušíme, že to bude předmětem občanské nevole, ale nyní tam lidé parkovali velice neorganizovaně a vlastně i nelegálně,“ říká mluvčí developerské firmy HB Reavis Magdaléna Drsová.

„Věděl jsem, že doba, kdy nás vyženou, jednou přijde, ale stejně to není příjemné. Holt budu nechávat auto u supermarketu naproti Aldisu a ten kilometr do práce dojdu pěšky,“ má vymyšlený plán Petr Král z Pardubic, který před Korunou parkuje téměř denně.

Řidiči našli za stěračem reklamu na parkovací dům Kollárova

„Do Hradce nemůžu dojíždět jinak než autem. Asi je budu muset nechávat u koupaliště Flošna a zbytek dojet trolejbusem. Ale určitě nehodlám platit 40 korun denně,“ navazuje Simona Janowiczová.

Hradec uvažuje o systému P+R

Záchytná parkoviště park and ride (zaparkuj a jeď) v blízkosti metra, nádraží či dopravních terminálů a následná cesta řidičů městskou dopravou se osvědčila třeba v Praze, kde celodenní parkovné přijde na 20 korun. První plocha tohoto typu pro několik stovek vozů by měla vzniknout i v Hradci u konečné stanice linky číslo 14 v Hrubínově ulici. „Příprava projektu už je v pokročilé fázi,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich. Dalšími vhodnými lokalitami v Hradci Králové by byla například parkoviště P+R u terminálu, v univerzitním kampusu či poblíž fakultní nemocnice.

O problému ví rovněž město, možná i proto mnoho řidičů našlo ve čtvrtek za stěrači reklamu na parkovací dům Kollárova, který dlouhé měsíce zeje prázdnotou. Podle některých hlasů však uvnitř nemá naději zaparkovat majitel vozu většího než fabie. 

„Zástupci HB Reavis předložili radnici, dopravnímu odboru a policii soubor dopravněinženýrských opatření v několika variantách. Určitě se k němu vyjádříme,“ uvádí náměstek primátora Jindřich Vedlich.

„Město chystá vznik informačního systému, který řidiče navede do dvou blízkých parkovacích domů Kollárova a Katschnerka, které zatím nejsou moc využívané,“ říká mluvčí investora a slibuje, že budoucí Aupark, který se má otevírat před Vánoci 2016, řidičům vše vynahradí. 

Stavbu Auparku připravuje firma už od roku 2007, hodnota investice by podle dřívějších informací měla být kolem 1,8 miliardy korun. Nový objekt by měl nabídnout obchody o celkové pronajímatelné ploše přes 20 tisíc metrů čtverečních. 

Současně vznikne nová okružní křižovatka asi za 25 milionů korun.„Naší výstavbou mnohonásobně zvedneme parkovací kapacitu na asi 1 200 míst, z čehož 415 bude sloužit městu. Měla by být bezplatná a nepočítáme s tím, že by je obstarávala firma ISP,“ vysvětluje.