Nádraží bez peronů v Týništi nad Orlicí

Nádraží bez peronů v Týništi nad Orlicí | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Perony v Týništi jen tak nebudou, nepohyblivé musí do vlaku zvedat

  • 4
Už léta se mluví o potřebě postavit nástupiště na železničním nádraží v Týništi nad Orlicí, peníze jen tak nebudou. Poslední odhady mluví o stavbě nejdřív za tři roky. Radnice už přitom opravila přednádraží, nádraží je ale drah a správců kolejí. Odklad netěší hlavně starší a tělesně postižené lidi.

Na nádražní lavičce odpočívá Vlasta Mikušová a čeká na vlak. Vedle sebe má opřenu hůlku. Pro starší ženu je nástup do vlaku v Týništi velmi náročný. Místo ze zvýšeného nástupiště musí do vysokých vagonů nastupovat téměř ze země. Výjimkou je jen první kolej, kde peron je.

"Pro nás starší lidi, které bolí nohy, nástup a výstup moc příjemný není. Do vlaku je to moc vysoko," povzdechne si Mikušová.

Sen o rekonstrukci

Rekonstrukce nástupišť počítá s postavením dvou peronů mezi kolejemi a s dalším před výpravní budovou. Všechna nástupiště mají být tak vysoká, že umožní bezbariérový nástup do vlaků. Navíc mají být propojena podchodem se schodišti a výtahy. Náklady na stavbu včetně úprav kolejiště se odhadují na 200 milionů korun.

Před nádražím přitom už vznikla nová parkovací místa, chodníky, lavičky, silnice i zeleň. "Před nádražím je to teď pěkné, ale na nástupištích jsou výmoly. Je to ještě horší než dřív, protože nástupiště se snížila tím, jak se zem udusává," míní místní žena z Týniště, která nechce zveřejnit jméno.

Dodává, že když je Týniště železničním uzlem, kde se křižují vlaky hned ze čtyř směrů, nádraží mělo být upraveno už dávno. Projekt na stavbu nástupišť teď připravuje Správa železniční dopravní cesty.

"Pokud se podaří úspěšně dokončit přípravy a zařadit stavbu do rozpočtu státního fondu dopravní infrastruktury, k rekonstrukci by mohlo dojít v letech 2013 a 2014," uvedl mluvčí správy Pavel Halla.

Týnišťský starosta Jaroslav Matička zůstává skeptický: "Jestli se během tohoto volebního období dožiji rekonstrukce nádražních budov, bude to úspěch. A co se peronů týče? To je v nedohlednu."

I budovy čekají na peníze. Výši nákladů teprve dráhy stanoví, ale dřívější odhad hovořil o více než 30 milionech korun. "Plánuje se třeba změna pokladny, sociálních zařízení, zateplení budov či zřízení bezbariérového přístupu," uvedl Radek Joklík z Českých drah.