La Grace pod plachtami

La Grace pod plachtami | foto: Luděk Kocourek

Pirátská loď s českým kapitánem míří přes Bermudský trojúhelník k Evropě

  • 15
Replika pirátské brigy kapitána Josefa Dvorského z Hradce Králové strávila zimu v Karibiku a nyní se vrací. Čeká ji však obávaný Bermudský trojúhelník. K evropské pevnině by měla doplout v červnu.

Replika plachetnice z poloviny 18. století, díky níž si plní svůj námořnický sen její kapitán Josef Dvorský z Hradce Králové, zvedla v pondělí kotvy. Loď La Grace vyplula z romantického Karibského moře dávných pirátů na dlouhou cestu přes Atlantik do Evropy.

La Grace

Je replika lodi pobělohorského exulanta Augustina Heřmana, rodáka ze středočeského Mšena. Dva roky ji stavěly stovky dobrovolníků v Egyptě. Její kýl se vody poprvé dotkl 5. prosince 2010. Slavnostní evropský křest se uskutečnil před rokem 1. května 2011 v Řecku.

Cestou však bude muset překonat obávaný, legendami opředený Bermudský trojúhelník.

Tajuplná oblast leží námořníkům v cestě na Azory. Je známá tím, že se v ní občas beze stopy ztratí loď či letadlo. Některé zkazky hovoří i o tom, že za zmizeními jsou mimozemšťané, Steven Spielberg ostatně použil tento motiv i ve velkolepé sci-fi Blízká setkání třetího druhu.

"Věříme, že nám bude Neptun nakloněn a že se La Grace dostane k Bahamám bez problémů," říká Josef Dvorský, kterého na kapitánském můstku při cestě nahradil jiný muž vedení posádky, Martin Štikar. Dvorský se na loď vrátí opět na letní sezonu ve Středozemním moři.

"Teď se budu věnovat přípravě další zimní sezony a také programu Sail Training pro studenty," vysvětlil spolumajitel lodi, proč lodí sám nepluje. Česká školní plachetnice La Grace strávila zimu v Karibiku, kde se podrobila sérii nutných oprav.

Od evropské pevniny loď dělilo v pondělí asi 4 300 mil, což je téměř 8 000 kilometrů. Gibraltaru, který je pokládán za bránu do Středozemního moře, by loď měla dosáhnout v první polovině měsíce června.

Pět tisíc kilometrů na nevyzpytatelném oceánu

Její první evropskou zastávkou bude portugalské souostroví Azory, kde se obmění část posádky. Než však loď těchto věčně zelených ostrovů sopečného původu dosáhne, musí překonat asi pět tisíc kilometrů na nevyzpytatelném oceánu.

Proto v Dominikánské republice posádka provedla několik úprav, které zvýšily bezpečnost plavby. Loď například vyplula z La Romana bez trámů, tedy nejvrchnějších ráhen.

"Rozhodli jsme se, že poplujeme severnější cestou. Tam je však větší nebezpečí bouří, a tak chceme, aby loď byla méně zranitelná. Proto plujeme bez některých plachet. Bude to tím pádem ale i pomalejší a delší cesta. Loď při ní však bude mít více vítr v plachtách," vysvětlil kapitán Dvorský.

Trámy by loď více nakláněly a brzdily. Druhou alternativou bylo plout mimo oblast severních bouří, ale tam bylo nebezpečí, že by loď na dlouhou dobu uvázla v bezvětří.