Protestní blokáda dopravy na kruhové křižovatce u Slávie v Náchodě měla...

Protestní blokáda dopravy na kruhové křižovatce u Slávie v Náchodě měla upozornit na chybějící obchvat města. (19. 9. 2014) | foto: Michal Fanta, MF DNES

Obchvat Náchoda po 17 letech? Sever má podporu, peníze budou

  • 6
Stavba šestikilometrového obchvatu Náchoda ještě nikdy neměla tak blízko k potřebným penězům od státu. Stále však nedospěla k pravomocnému územnímu rozhodnutí, stavební úřad se ho chystá vydat v příštích týdnech potřetí. Zastupitelé se naposledy přihlásili k urychlené přípravě obchvatu v roce 2006 a 2010, poté už ne.

Zastupitelé Náchoda podpořili stavbu obchvatu v severní variantě. Požádala o to radniční koalice, která chce vyslat jasný signál úřadům a institucím. Stavba se připravuje už sedmnáct let, opakovaně proti ní však vystupuje několik sdružení.

„Chtěl jsem, aby se každý ze zastupitelů jasně vyjádřil. Pokládám to za nutné, protože doprava je aktuálně velmi komplikovaným tématem pro město Náchod,“ řekl poslanec a starosta Jan Birke (ČSSD).

Komunistická poslankyně a zastupitelka Soňa Marková připomněla práci občanského sdružení Obchvat Náchoda, jemuž však podle ní schází podpora od města v posledních letech.

Místostarosta Tomáš Šubert kritizoval, že menšina odpůrců blokuje stavbu. „Lidé žijící u silnice jsou absolutní chudáci, v létě nemohou ani otevřít okno a výstavba obchvatu se neustálými průtahy oddaluje už sedmnáct let. Oproti odvolávání několika lidí stojí petice s 6,5 tisíci lidí pro obchvat. Nikdo z těch, kdo bydlí kolem komunikace, nepochybuje, že obchvat je potřeba,“ uvedl Šubert (Patrioti a Svobodní).

Radnice chce znát názor vlastníků ohledně ceny

Pro severní trasu obchvatu nakonec nehlasovali pouze dva lidé z kandidátky zelených, Jan Ježek (nez.) se zdržel, Michal Kudrnáč byl proti. „Vás nepřesvědčím, stejně jako vy nepřesvědčíte příliš mě. Severní variantu nepodporuji,“ řekl Kudrnáč (Strana zelených), který zároveň působí ve Sboru dobrovolných občanů. Spolek podal v minulosti námitky proti obchvatu, naposledy kvůli údajné podjatosti úředníků stavebního úřadu.

Vedení radnice nyní také dostalo mandát, že může jednat s vlastníky nemovitostí v trase budoucího obchvatu. „Nebudeme dojednávat smlouvy, to je věcí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ale alespoň chceme znát požadavky lidí. Není možné, že s nimi pět let nikdo nejednal. Něco po nich chceme, tedy stát, a my potřebujeme vědět, co chtějí oni, abychom to předjednali. Mělo by to zrychlit celý proces,“ vysvětlil starosta.

Podle něj se to týká například dvou demolic, aby majitelé domů věděli, jaké jsou před nimi možnosti. Radnice chce také znát názor vlastníků ohledně ceny vykupovaných pozemků, protože od loňska se do zákona o urychlení dopravní, vodní a energetické výstavby dostalo ustanovení až o šestnáctinásobku ceny stanovené znalcem.

Jelikož to vypadalo s obchvatem před několika lety málo nadějně kvůli neustále napadaným územním rozhodnutím, radnice se dohodla s ŘSD na náhradním řešení, kdy se v pěti etapách postupně až do roku 2017 rekonstruuje hlavní tah městem a kruhové křižovatky.

Letos prošel opravou kruh u Slávie a od 7. července to čeká nejdůležitější uzel - kruhovou křižovatku u Čedoku (více čtěte zde). ŘSD vyčlenilo předběžně 150 milionů bez daně pro průtah městem, s jehož opravami začne od příštího roku.

Podle starosty se však už nedá dál zvětšovat kapacita křižovatek ani průtahu. Při posledním sčítání dopravy v roce 2011 projelo u Čedoku za čtyřiadvacet hodin 24 tisíc aut a šest tisíc kamionů ve všech směrech. Když se před třemi týdny ucpalo město během oprav kruhu u Slávie, za pouhých osm hodin napočítali v Náchodě 4 985 kamionů.

Navíc se už rýsuje dostavba dálnice D11 od Hradce Králové do Jaroměře, která má možná už od roku 2019 pokračovat dál na hranici s Polskem jako rychlostní silnice.

„V roce 2016 má odstartovat stavba dvou úseků dálnice D11 z Předměřic do Jaroměře včetně obchvatu Jaroměře. Můžeme si o dálnici myslet, co chceme, ale pravda je, že je tam vykoupeno přes 95 procent pozemků a je tam územní rozhodnutí. Pokud se zahájí tato etapizace, vše, co sjede na obchvat Jaroměře, sjede i nám do Náchoda,“ varoval starosta Birke.

Dá se čekat další série odvolání

Stavba severního obchvatu však zatím nefiguruje v harmonogramu staveb pro realizaci v období 2014 až 2020. Podle ŘSD je důvodem, že nemá územní rozhodnutí ani dokumentaci ke stavebnímu povolení a nezačalo se s výkupy. Může se to však změnit.

Obchvat Náchoda I/33

  • severní varianta vede v délce 6,4 km od Vysokova přes Kramolnu, Babí, Dolní Radechovou do Bělovsi
  • má mít 14 mostů, dva tunely a dvě mimoúrovňové křižovatky
  • náklady se odhadují na 2,6 mld. korun bez daně 

„Pokud v letošním roce získáme na tuto stavbu pravomocné územní rozhodnutí, bezodkladně zahájíme další kroky v přípravě stavby,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Náchod má obchvat v územním plánu od roku 1997, krajský úřad dvakrát po odvoláních zrušil vydaná územní rozhodnutí a vrátil věc k novému projednání. Podle vedoucí stavebního úřadu Andrey Lipovské chce úřad vydat nové územní rozhodnutí pro obchvat v dohledné době.

Dá se však čekat další série odvolání ze strany vlastníků a několika občanských sdružení. Nelíbí se jim ničení krajiny kolem Náchoda nebo hluková zátěž pro obyvatele tamních vesnic (více o protestech čtěte zde).

Aktivisté Sboru dobrovolných občanů například prosazují, že Náchodu by prospěla takzvaná jižní varianta obchvatu o délce 11,5 kilometru s tunelem od Starého Města do Polska. Ta by však vyšla možná na 300 milionů eur, jak odhadla studie Brána k sousedům. Tato varianta však není nijak připravena.