Ředitel SkiResortu Černá hora-Pec Petr Hynek.

Ředitel SkiResortu Černá hora-Pec Petr Hynek. | foto: ČTK

Plánujeme chytrou kartu a lepší služby, říká šéf SkiResortu Černá hora-Pec

  • 0
Největší krkonošské středisko Černá hora-Pec letos investovalo 50 milionů korun do dalších sněžných děl, koupilo dvě rolby a pořídilo také jeden z nejmodernějších strojů na servis lyží. „Je to jen začátek dalších velkých plánů,“ říká ředitel SkiResortu Černá hora-Pec Petr Hynek.

„Rozhodli jsme se, že se pustíme i do rozvoje sekundárních služeb, abychom mohli budovat systém skiresortové karty. Díky ní budeme našim návštěvníkům schopni nabízet kombinaci služeb se slevami nebo určité služby zadarmo,“ odhaluje Hynek plány do příští pětiletky.

Před čtyřmi lety jste propojili Černou horu a Pec, proměnila se od té doby na horách klientela?
Hlavně jsme do Pece pod Sněžkou vrátili návštěvníky. Díky investicím do technického zasněžování, do lanovky na Zahrádkách a do spojení s Černou horou se nám podařilo pozvednout celý region. Pociťujeme, že český návštěvník se vrací na české hory. Lidé, kteří umí dobře lyžovat, vyhledávají velké areály, jako jsme my, Špindl, Klínovec nebo Rokytnice nad Jizerou. Loňská zima byla na počasí špatná, ale pokud byly normální zimní dny, cítili jsme nárůst zájmu. Máme připravenu výměnu lanovky v Černém Dole, tu bychom chtěli udělat příští rok, a doufáme, že se nám podaří dotáhnout projekt z Javoru do Javořího dolu se sjezdovkou.

Loni jste v areálu investovali rekordně, předpokládám, že letos jste byli skromnější.
Investovat čtvrt miliardy každý rok není možné. Letos jsme šli k posílení technického zasněžování (o rekordních investicích jsme psali zde). V září jsme převzali areál ve Velké Úpě a hned jsme kompletně vyměnili sněžná děla. Dnes Velká Úpa disponuje 25 novými děly, která by měla kopec vysněžit rychleji a kvalitněji. Další děla šla na Anděla na Černou horu a do Pece pod Sněžkou. Koupili jsme dvě rolby s navijákem. Jedna je na Černé hoře a druhá bude upravovat fun park a snow park v Peci. Třetí jsou druhotné služby v areálu, hlavně lyžařská škola a půjčovna. V Peci pod Sněžkou vznikl nový dětský park pro školu v lokalitě Javor, kde přibyl 90 metrů dlouhý pojízdný koberec, který bude zároveň sloužit i lidem přicházejícím z parkoviště. Posledních 200 metrů nebudou muset jít pěšky, ale k dolní stanici vleků Javor 1 a Javor 2 vyjedou na lyžích. Dvě nové lokality pro výuku vznikly i na Černé hoře. Zaměřili jsme se také na půjčovny lyžařského vybavení v Janských Lázních u Lesního domu a v Peci pod Sněžkou u Javoru. Rozhodli jsme se, že se pustíme i do těchto sekundárních služeb, abychom v budoucnu mohli zavádět systém skiresortové karty. Díky ní budeme našim návštěvníkům schopni nabízet kombinaci služeb se slevami nebo určité služby i zadarmo. Zatím ho rozvíjíme a začínáme vytvářet.

Co všechno karta propojí?
Turnikety na nástupištích, restaurace SkiResortu, půjčovny sportovního vybavení, parkoviště, ubytovací služby. Dnes ho sestavíme na tomto základním pilíři, který propojí i další služby.

Jako taková krkonošská OpenCard?
Skiresortová, ale snad ne s těmi problémy, které byly v Praze. Chceme ji zavádět postupně v průběhu této sezony, abychom odlaďovali jednotlivé sekce. Nechceme systém spustit s chybami. Raději počkáme, pro zákazníka to bude překvapení.

Letos jste otevřeli jednu z nejmodernějších servisních linek v zemi. Kolik stála a co si od ní slibujete?
Byla to investice v milionech korun. Od stroje Wintersteiger si slibujeme zkvalitnění služeb. Aby dnes návštěvník odjel spokojený, nestačí lanovky a sjezdovky, ale musí se dobře a za odpovídající cenu najíst, musí zaparkovat. Je tu také skupina lidí, kteří potřebují pro děti výuku lyžování, hlídání a podobně. Snažíme se proto škálu služeb rozšiřovat, abychom pokryli požadavky různých typů návštěvníků.

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších...

Co vám v resortu ještě chybí?
Aby region nabízel návštěvníkům kvalitní ubytování různého typu, od čtyřhvězdičkových hotelů po penziony pro rodiny. Ne, že by tu kapacita nebyla, ale usilujeme, aby se tyto služby zkvalitňovaly, aby stávající domy majitelé opravovali. Obce tady mají problém s poklesem obyvatel, a ten bychom chtěli pomoci zastavit.

Chcete propojovat rodinné penziony, není to příliš široký záběr mimo váš obor?
Teď to probíhalo u velkých partnerů. Teoreticky v tom máme jasno a začínáme to pomalu skládat. Vidíme v tom budoucnost. Podobným procesem procházela i alpská údolí. Nevymýšlíme nic, co by se už jinde neosvědčilo.

Zimní sezona asi takový plán neutáhne.
Postupně dotváříme zimní nabídku a hledáme možnosti, co nabídnout v létě, a to i ve spolupráci s dalšími partnery v regionu. Zatím jde o projekty Stezky v korunách stromů, bobovou dráhu, či o lanové parky. Dnes bojujeme s obrovskou nerovnováhou zimní a letní zaměstnanosti, které je třeba vyvažovat. Máme spoustu kvalitních lidí, kterým neumíme nabídnout práci celoročně, protože nejsou rozvinuté letní aktivity. Když tu budou kvalitní služby i v létě, pomůže to celému regionu, ubytovatelům, restauracím a dalším. Přitom ale nechceme zasahovat do důležitých lokalit národního parku, a tak služby situujeme do třetí zóny, ochranného pásma, abychom ty nejcennější lokality nezatěžovali.

Jak řešíte velký problém sezonní zaměstnanosti, třeba rolbařů, učitelů lyžování?
U mužských profesí to jde, protože spousta chlapů je v létě v lese nebo mají svoje firmy, dělají střechy, nátěry. Spolupracujeme i se stavební firmou, která pro nás v létě realizuje stavební práce. Chlapi, kteří jsou v létě na bagrech, jdou v zimě na rolby. Díky tomu mají celoroční práci. Rozšiřování letních služeb by nám mělo pomoci udržet kmenové zaměstnance i v létě. Už se to děje, ale vidíme v tom ještě velké možnosti.

Jak hodnotíte snahu Pece o stavbu parkovacích domů?
Jednoznačně kladně, protože Pec pod Sněžkou má obrovskou ubytovací kapacitu, ale ve špičkách stojí auta na silnici mezi Velkou Úpou a Pecí. Soustředění aut do jednoho místa, odkud může vyjíždět místní doprava, je jednoznačně správné (o plánu na stavbu parkovacích domů v Peci čtěte tady). Mělo by to pomoci Velké Úpě, která potřebuje investice, aby vyvažovala rozvoj Pece. Tam jsme od roku 2012 jako nájemce, teď jsme majetkově vstoupili do Velké Úpy, kde už připravujeme obměnu stávající třísedačky za odpojitelnou čtyřsedačku. Pokud se bude dařit, už v roce 2018 bychom to mohli provést. Velké Úpě by měly pomoci k rozvoji také projekty obce, zvláště parkovacího domu nebo herní krajiny Pecka na Portáškách. Ne tím, že se budou stavět jen nové domy, je třeba využívat stávajících objektů a opravit je. Vidíme to třeba na bývalém hotelu Hradec v Peci (o přestavbě čtěte tady). To může do pěti let Velkou Úpu výrazně posunout nahoru.

Zmínil jste, že plánujete novou sjezdovku v Javořím dole. Už na příští sezonu?
Doufáme, že se nám podaří dotáhnout projekt z Javoru do Javořího dolu se sjezdovkou, abychom údolí připojili k Peci pod Sněžkou. Ta lokalita je dnes úplně odřízlá a návštěvníci musejí jezdit dolů do Pece po svážnici, zpátky se dostávají komplikovaně z Javoru i přes les.

Pokračovat má až do Velké Úpy?
Územní plán Pece pod Sněžkou obsahuje propojení Javoru s Velkou Úpou přes Javoří důl a Vlašský vrch. Nyní spolu s obcí dáváme dohromady projekt první etapy, což je právě vlek Javořák se sjezdovkou. Věříme, že do jara získáme územní rozhodnutí a stavební povolení. Od poloviny srpna bychom ho mohli realizovat a spustit v prosinci 2017. Do Javořího dolu to bude ideální sjezdovka pro rodiny s dětmi, protože to tam je mírné, má měřit asi 700 metrů. Na to chceme navázat budoucí výměnou lyžařských vleků na Javoru za sedačkovou lanovku. Všechno to koncipujeme jako takovou stavebnici, aby nevznikaly zbytečné plochy.

Po dokončení tedy povede lanovka až k budoucímu parkovacímu domu ve Velké Úpě naproti Portáškám?
Tak je to koncipované v platném územním plánu Pece pod Sněžkou. Je před námi ale ještě složitá cesta. Až se propojení dokončí, může to zásadně odlehčit dopravě v Peci. Návštěvníky budeme moci už z Velké Úpy přepravit lanovkami a sjezdovkami po celé Peci, nikoliv pouze skibusy, jak je tomu nyní.