Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Havránkové se o pozemky pod D11 začali handrkovat vlivní developeři

  11:54aktualizováno  11:54
Po zakopání válečné sekery se statkářkou Ludmilou Havránkovou se rozhořel další spor o pozemky pro dálnici u Hradce Králové. Dvě vlivné developerské firmy se přou, kde bude sjezd z dálnice. Jestli právě u jejich parcel, na kterých by mohly stát byty nebo obchody.

Dálnice D11 zatím končí obousměrným provozem v jednom směru u Praskačky tři kilometry před Hradcem Králové. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Se statkářkou, která kvůli zemědělské výrobě odmítala své pozemky prodat dlouhá léta, se teď stát snaží najít rozumné řešení. (více o kauze Havránková zde)

Do bitvy developerských firem se musí vložit radnice a místní pobočka ministerstva životního prostředí. Přou se firmy Unimex Group a J&T.

Prvně jmenovaná vlastní 28 hektarů orné půdy v místě původně uvažovaného sjezdu u křižovatky Bláhovka a stěžuje si, že konkurent dostal výrazně výhodnější podmínky.

Finanční skupina J&T, respektive na ni napojená společnost Endeta, má 76 hektarů, které se rozhodnutím pobočky ministerstva životního prostředí ze dne na den hladce změnily ze zemědělské na stavební půdu.

Leží velmi blízko pozemků Unimexu, v místě nově uvažovaného dálničního ústí u Stěžer. To je lokalita, kde má i přes protesty občanského sdružení vzniknout zástavba Nová Zelená.

Společnost Unimex Group se cítí být poškozena. U Hradce začala skupovat pozemky o rok dřív, u křižovatky Bláhovka plánovala postavit stejnojmenné obchodní centrum, avšak na orné půdě to půjde těžko.

Důkazy o korupci neexistují

"Nevíme, proč má mít J&T více výhod, každému by se přece mělo měřit stejným metrem. Chce se mi říct, co si o tom myslím, ale byly by to jen spekulace," řekl manažer firmy, který si nepřál být jmenován.

Korupce? Důkazy neexistují, vše se odehrálo podle pravidel. Město v případě pozemků J&T zařídilo změnu územního plánu, pobočka ministerstva životního prostředí změnila zemědělskou půdu na stavební a komerční zóna tak má zelenou stejně, jako se přiblížila výstavba sídliště Nová Zelená.

Vybroušeným diamantem na nyní už stavebních pozemcích se podle některých spekulací měla stát Ikea. Švédský nábytkářský gigant však reagoval prohlášením, že uvedenou lokalitu nepreferuje.

Že by obyvatelé Hradce současně dostali odpověď na propíranou otázku, kde bude sjezd z dálnice? To záleží na dohodě ministra dopravy Víta Bárty se statkářkou Ludmilou Havránkovou. Ale je zřejmé, že na úkor odborníky doporučované Bláhovky v současné době vyhrává 650 metrů vzdálená lokalita u Stěžer.

"Se změnou územního plánu přišlo samo město. Bylo to dřív, než my jsme začali pozemky nakupovat," uvedl pro týdeník Euro Martin Kodeš, ředitel projektů nemovitostí J&T Real Estate.

"My bychom ale hrozně rádi věděli, proč se stejným způsobem nepostupovalo i s našimi pozemky. Vždyť leží v zóně, kam by se měl Hradec podle slibů a také celkem logicky rozšiřovat," argumentoval manažer společnosti Unimex Group.

Který developer má ušlechtilejší zájmy?

Vysvětlení je podle hlavního hradeckého architekta Petra Brůny snadné. "J&T si našla lokalitu, která je v souladu s rozvojovou koncepcí města. Území, v nichž má pozemky Unimex, tak užitečná jako Nová Zelená, kde většinu pozemků vykoupila Endeta, nejsou," citoval architekta Brůnu týdeník Euro.

"Tady nejde o Unimex nebo Endetu. Prvořadým zájmem by přece měli být především lidé a rozvoj města. Možná uchráníme zemědělskou půdu, ale pro budoucí rozvoj města to bude nešťastné," míní náměstek primátora Josef Malíř a dodává: "Já osobně preferuji sjezd dálnice na původním místě. Ale uvědomuji si, že nová varianta je lepší než žádná."

Vedení společnosti Unimex Group prý nehodlá jen nečinně přihlížet, jak město ve spolupráci s pobočkou ministerstva životního prostředí hatí její plány.

"Nyní zjišťujeme, jak to bylo s převodem pozemků J&T na stavební parcely doopravdy. Až tu informaci budeme mít, můžeme se bránit. Bude to ještě dlouhý proces," předpověděl nejmenovaný zdroj.

Dochází tak na slova Ludmily Havránkové. Statkářka už dlouho tvrdí, že ona a její pozemky jsou jen záminkou sporu o dokončení dálnice a jde jen o to, zájmy kterého developera jsou "ušlechtilejší".

Dálnice D11 dnes končí provizorním sjezdem u Praskačky (zelená). Dlouho se mluvilo o sjezdu na křižovatku Bláhovka (červená), ale plány se posouvají spíš ke Stěžerům (žlutá)





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kamiony u brány do závodu Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku.
Přetíženým dopravním uzlům u Kvasin uleví nové silnice za tři miliardy

Dopravní stavby za tři miliardy korun mají do pěti let vzniknout na Rychnovsku, hlavně v okolí průmyslové zóny Solnice - Kvasiny. Opravy a výstavba nových...  celý článek

Rostlina konopí, kterou pachatel nechal před domem seniorky.
Zloděj ukradl seniorce ze zahrady konopí, trest nejspíš čeká oba dva

Nejen zloděj, ale i okradená žena z Náchodska mají oplétačky s policií kvůli ukradené rostlině konopí. Zloděj si ji totiž odnesl z oplocené zahradě u domu...  celý článek

Lukáš Nečesaný na začátku nového projednávání své kauzy u Krajského soudu v...
Soud s Lukášem Nečesaným se zadrhl, nedorazili hned čtyři svědci

Hlavní líčení v kauze Lukáše Nečesaného obžalovaného z pokusu o vraždu kadeřnice v Hořicích na Jičínsku nemohlo pokračovat. Na čtvrtek předvolaní svědci totiž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.