Přejezd v centru Týniště nad Orlicí, kde se několikrát za hodinu tvoří kolony. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Dlouhé čekání u závor skončí, Týniště získá klíčové pozemky pro podjezd

  • 3
Dopravní revoluce čeká Týniště nad Orlicí na Rychnovsku. Zastupitelé schválili nový územní plán, který počítá s novými dopravními tepnami. Jde hlavně o podjezd pod železniční tratí v centru města, kde auta čekají dlouhé minuty. Město už se dohodlo na zisku klíčových pozemků.

Zrušení železničního přejezdu u vodárenské věže a vybudování podjezdu blíž k železniční stanici je pro šestitisícové Týniště nejdůležitější stavbou za poslední desetiletí. Radnici se podařilo projekt protlačit do třetí etapy modernizace trati Týniště nad Orlicí - Častolovice - Solnice, kterou připravuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). 

Podjezd by měl stát přes čtvrt miliardy korun. Náklady na rekonstrukci kolejiště v Týništi nad Orlicí podle odhadů překročí miliardu.

„Součástí této etapy je kromě zmíněné výstavby mimoúrovňového křížení rekonstrukce stanice Týniště nad Orlicí. Jde o staniční koleje, nová zabezpečovací zařízení, sdělovací zařízení, trakční vedení a silnoproudou technologii. V plánu je také výstavba nové výhybny Rašovice mezi Týništěm a Častolovicemi a rekonstrukce mostu v Častolovicích,“ vyjmenoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Peníze na stavbu půjdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury a evropských fondů. V minulosti se počítalo s dokončením v roce 2019, jenže to už neplatí. Nyní SŽDC předpokládá, že stavba začne v březnu 2020 a hotová bude následující rok v listopadu. Týniště nad Orlicí je po Hradci Králové druhou nejvytíženější železniční stanicí v kraji.

Závory jsou pořád dole

„Je zcela jasné, že se doprava po železnici přes naše město násobně zvětší. Mimoúrovňové křížení je tak jednoznačně správným řešením. Historicky jde o ojedinělou příležitost. Skutečně se nebojím říci, že když ne teď, tak již nikdy,“ uvedl starosta Týniště na Orlicí Libor Koldinský z TOP 09.

Zrušení železničního přejezdu v centru je pro obyvatele Týniště klíčové. Kvůli vysoké frekvenci vlaků tam jsou závory spuštěné několikrát za hodinu a to i dlouhé desítky minut (o problémech na přejezdu jsme psali zde). Může za to zastaralá technologie ve stanici.

Na místě přejezdu zůstane už jen podchod pro chodce a cyklisty. Auta budou pod koleje najíždět z křižovatky s Vašátkovou ulicí. Vznikne podjezdové „esíčko“, které vyústí u ulice E. Beneše. Nová silnice bude mít 400 metrů a klesne asi 4,5 metru pod úroveň terénu. 

Město se již dohodlo na zisku klíčových pozemků, část odkoupí, další smění za městskou půdu v rozvojové lokalitě Podboří. Další pozemky patří Českým drahám a několik menších bude město řešit až ve chvíli, kdy bude z projektu zcela jasné, jak velký zábor bude potřeba. 

„Trasa je již vymezena územním plánem. V současné době se upřesňuje technické řešení a zpracovává se aktualizace dokumentů pro územní řízení,“ doplnil Marek Illiaš.

Přejezd v centru města se po stavbě podjezdu zruší.

Přejezd v centru města se po stavbě podjezdu zruší.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Nový územní plán vymezuje prostor také pro dvě další komunikace, které by mohly spojit severní a jižní část. Jde o východní obchvat od čerpací stanice Benzina po okraji lokality Podboří k areálu přírodního koupaliště, kde by se měl napojit na silnici na Opočno. 

Další silnice by měla vést z průmyslové zóny bývalého Elitexu do ulice Za Drahou. Radnice by tam chtěla nasměrovat kamiony mířící do areálů za nádražím. SŽDC však počítá pouze s rekonstrukcí stávajícího přejezdu v ulici Za Drahou a jeho posunutí či nadjezd, jak by si radnice přála, neplánuje. 

Ještě než se železničáři pustí do stavby podjezdu v Týništi, čeká je revitalizace jiné zdejší trati. Už v listopadu se má začít pracovat na opravách železnice z Týniště do Broumova.

Půjde hlavně o rekonstrukce stanic Nové Město nad Metují, Václavice, Hronov a Bohuslavice nad Metují, ale také o opravu železničního svršku a spodku na vybraných úsecích mezi Opočnem a Hronovem. Hotovo má být v květnu 2019.

I v dalších letech se stavbaři na železnici u Týniště nejspíš vrátí. SŽDC totiž připravuje zdvoukolejnění trati Velký Osek - Hradec Králové - Týniště nad Orlicí - Choceň.

Studie už je hotová, nyní se zpracovává projektová dokumentace a podklady pro územní řízení (o projektu čtěte zde). Zatím se počítá s rychlostí 160 kilometrů za hodinu do Hradce Králové a dál 120 kilometrů za hodinu. Projektant však bude prověřovat i možnost zvýšení rychlosti na 160 kilometrů za hodinu na celé trati.