Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta stojí na závorách i čtyřicet minut, radnice si vymohla podjezd trati

  10:10aktualizováno  10:10
Město rozdělené železnicí na dvě části, které spojuje prakticky jediný přejezd, se dočká podjezdu pod tratí. Závory v centru Týniště nad Orlicí na Rychnovsku jsou spuštěné až čtyřikrát za hodinu, někdy i na desítky minut. Radnice už má studii podjezdu, který zcela změní centrum města.

Přejezd v centru Týniště nad Orlicí, kde se několikrát za hodinu tvoří kolony. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Problémem přejezdu u vodárenské věže v Týništi je blízkost nádraží, druhého nejvytíženějšího v kraji. Zatímco od Chocně a Častolovic ho ovládá automat, ze směru od stanice obsluhuje závory signalista na nedalekém stavědle.

Komplikace pro řidiče nastávají ve chvíli, kdy má přijíždět či odjíždět více vlaků. Běžně se stává, že auta na přejezdu stojí přes deset minut.

Fotogalerie

„Pamatuji se, jak jsem se v Podgoře sázel se známým z České Lípy, že až se k ránu budeme vracet z Chorvatska, bude na týnišťském přejezdu zavřeno. On chudák netušil, že já na to v poklidu mohu vsadit i auto, že ho vlastně vědomě podvádím,“ glosoval situaci v městském zpravodaji jeho šéfredaktor Libor Koldinský v lednu 2014. Přidal i vlastní rekord, kdy na přejezdu čekal neuvěřitelných 47 minut.

Kdo nechce čekat, může využít přejezd na okraji města za nádražím, jenže i tam je situace podobná. Vlastně horší. Závory jsou tam neustále dole a signalista je podle místních zvedá jen tehdy, když si všimne aut. Další alternativou je šestikilometrová zajížďka přes Lípu nad Orlicí.

Město bude jednat s vlastníky pozemků

Situace se v posledních letech kvůli nárůstu železniční dopravy stále zhoršuje. Radnice proto požaduje vybudování mimoúrovňového křížení. Z několika návrhů vybrali zastupitelé variantu podjezdu, který by měl začínat poblíž nádraží a ústit asi 200 metrů za přejezdem směrem na Opočno.

„Od Vašátkovy ulice by měl postupně zajíždět pod železniční trať. Podjezdová výška je 4,5 metru a šířka asi 12 metrů. Ústí je až u ulice V Sítinách. Celková délka je asi 400 metrů, takže klesání nebude tak prudké,“ popsal návrh místostarosta Josef Otava.

Zatím jde pouze o studii. Město teď bude jednat se dvěma vlastníky pozemků, které pro vybudování záměru potřebuje. Jde především o společnost Eko-Container Services (ECS), které patří rozsáhlý areál po firmě Piana Týniště.

„Pro nás je to čerstvá informace a nejprve ji musíme nějak zpracovat. Městu bychom ale rádi vyšli vstříc, aby se zde zlepšila doprava,“ reagovala na záměr jednatelka ECS Lucie Vrabcová.

„Pokud by nastal problém s pozemky, lze udělat i variantu kratší, která by končila v ulici E. Beneše. Tím by se však zvýšil úhel stoupání. Musíme to ještě projednat, abychom třeba nebránili ke vjezdům do firem,“ doplnil Otava.

Podmínkou je zrušení současného přejezdu

Železničáři v minulosti vybudování podjezdu odmítali jako zbytečné. V souvislosti se zkapacitněním trati do Solnice a plánovaným zdvoukolejněním železnice na Choceň však nový požadavek města akceptovali (více o investicích do železnice čtěte zde).

Rozvoj tratí na Rychnovsku

Díky rozvoji průmyslové zóny v Kvasinách investuje SŽDC do zkapacitnění trati Týniště - Častolovice - Solnice více než 750 milionů korun. Práce jsou rozděleny minimálně do tří etap. Opravila se nádraží v Týništi, Častolovicích a Rychnově nad Kněžnou, přejezdy a další prvků po celé délce trati.

V rámci 3. etapy opraví nákladová část kolejiště v Týništi, vznikne výhybna v Lípě nad Orlicí a zvýší se kapacita stanice v Solnici.

Dalším projektem je revitalizace trati z Týniště na Náchod, ke které má dojít příští rok, a stavba druhé koleje z Velkého Oseka do Chocně. Ta je zatím ve fázi studie proveditelnosti (více zde).

„Návrh bude zahrnut do připravované aktualizace Studie proveditelnosti zvýšení kapacity trati Týniště nad Orlicí - Častolovice - Solnice. V tuto chvíli nelze říct, zda změna vyvolá zdržení,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Práce měly být původně hotové v roce 2019.

Podmínkou SŽCD je zrušení současného přejezdu. Zůstane jen podchod pro pěší a cyklisty. Změna tak do značné míry překreslí mapu města. Vydělat by na tom však mohli obyvatelé sídliště U Dubu, kterým by se díky nové silnici výrazně zkrátila cesta na vlak.

„To by bylo dobré. My ze sídliště musíme celé nádraží obcházet. Přitom bydlíme jen kousek za ním. Hodně lidí na to kašle a prostě přechází koleje,“ řekl Kryštof, který bydlí od nádraží vzdušnou čarou asi 400 metrů. Cesta přes přejezd je třikrát delší, řada místních si ji proto zkracuje přecházením kolejí poblíž východního konce nástupiště. Od kolejí navíc v minulosti zmizelo oplocení, takže vstupu lidí na nádraží zezadu nic nebrání.

Radnice se v minulosti snažila prosadit, aby SŽDC při rekonstrukci nádraží protáhla podchod od výpravní budovy k nástupištím až na druhý konec kolejiště, jako je tomu například v Chocni. Železničáři to však tehdy odmítli jako příliš nákladnou investici. Přitom hned za nádražím je areál Technických služeb, kde mohl vzniknout koridor pro chodce ze sídliště.

Podjezd by mohl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury

Připravovaný podjezd je zatím ve fázi studie proveditelnosti. Kromě pozemků na něj SŽDC musí získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Předpoklad SŽDC, že se vše stihne do roku 2019, je tak podle radnice nereálný. Město hovoří spíš o výhledu pěti let.

Náklady na vybudování podjezdu se zatím odhadují na 250 milionů korun. Financovat by ho mohl Státní fond dopravní infrastruktury. Sněmovna totiž v dubnu schválila novelu zákona, podle níž může fond platit i opravu obecních komunikací, které se kříží s železnicí (stejný zákon by mohl pomoci i podjezdu v centru Hradce).

Už v příštím roce by mělo v Týništi dojít také k revitalizaci náhonu, který je v těsném sousedství budoucího podjezdu. Město také koupilo dva domy mezi náhonem a přejezdem, které chce zbourat.

„Vedle je úzký mostek do ulice Za Drahou, který nám poměrně blokuje provoz. Ten mostek se rozšíří, aby se místo zprůjezdnilo oboustranně. Tento projekt ale vznikl ještě před návrhem podjezdu,“ doplnil místostarosta Otava.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Královéhradeckém kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Královéhradeckém kraji proběhnou volby do Senátu PČR v obvodu Náchod. Kandidují: Pavel Bělobrádek, Miroslav Brát, Martin Červíček, Petr Koleta, Soňa Marková, Andrea Pajgerová. Druhé kolo senátních voleb se bude konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Okno zaplněné plyšáky, nohy na přístrojové desce, i tak jezdí kamioňáci

Policejní kontroly nejen kamionů na dálnici D11 u Hradce Králové (19.9.2018).

Dálniční policisté se čím dál častěji setkávají s řidiči kamionů, kteří čelní skla zkrášlují plyšáky, cedulemi nebo...

Lezci umyli protestní vzkaz na Milencích, nestojí o spor s ochranáři

Horolezci smyli nápis na skále Milenci v Adršpachu (17.9.2018).

Trojice horolezců smyla protestní nápis ze skalního útvaru Milenci v Adršpachu na Náchodsku. Nakonec stačila jen voda,...



Vrtulník tahá na Sněžku kameny na opravu cesty, turisté musí oklikou

Vrtulník dopravuje na Sněžku materiál na opravu turistického chodníku z Růžové...

Vrtulník v Krkonoších skládá metráky žuly na chodník mezi Růžovou horou a Sněžkou. Kvůli křížení s leteckým koridorem...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Budějovice jasně vyhrály a vedou druhou ligu, Hradec ovládl šlágr

Fotbalisté Českých Budějovic slaví branku v utkání proti Vítkovicím.

Druhá fotbalová liga má nového lídra. Dosud vedoucí Ústí nad Labem podlehlo v Prostějově a přeskočili jej hráči Českých...

Další z rubriky

Do voleb v Hradci jde hejtman, herec, podiatr, teenageři i přeběhlíci

Velké náměstí v Hradci Králové.

Listiny pro komunální volby v Hradci Králové jsou plné zajímavých osobností. Kandiduje teprve osmnáctiletý student Jan...

Mladý plavec žije s bionickou nohou naplno, chce na paralympiádu

Petr Frýba ze Rtyně v Podkrkonoší

Patnáctiletý Petr Frýba ze Rtyně v Podkrkonoší má od narození na obou rukou méně prstů a nedovyvinutou pravou nohu....

Hradec není naší baštou, chci přispět ke změně, říká mladá lídryně ČSSD

Monika Fröhlichová (ČSSD).

V obtížné situaci jsou před komunálními volbami hradečtí sociální demokraté. Přiznali, že na kampaň mají nejméně peněz...

Najdete na iDNES.cz