V obou případech však provozovatelé tvrdí, že potíže vznikly spíš při dovozu pohonných hmot, než že by paliva na pumpě "pančovali".
"V obou případech šlo o problém s motorovou naftou, přesněji s takzvaným bodem vzplanutí," řekl ředitel hradeckých inspektorů Karel Nohejl.
Nafta má podle normy vzplanout v motoru při teplotě nad 53 stupňů Celsia. Pokud je tato teplota nižší třeba jen o dva stupně, nafta je kontaminována lehčími palivy, například benzinem.
Seznam pokutovaných čerpacích stanic |
Stává se to, když naftu na čerpací stanici přiveze cisterna, ve které se předtím převážel benzin.
Černilovská nafta se vznítila při 48 a jičínská dokonce už při 37,5 stupních. Za toto pochybení dostali provozovatelé tamní pumpy 20 tisíc a v Jičíně 50 tisíc korun pokuty.
V Černilově už je nový nájemce
V Černilově prý nyní lidé natankují naftu bez obav o její kvalitu. Kvůli pokutě tam dokonce padaly hlavy. Čerpací stanice má od začátku prosince nejen nového nájemce, ale také přepravce pohonných hmot.
"Zavinila to přepravní firma, ta se k tomu posléze i přiznala," uvedl nový nájemce stanice Manakov Miroslav Veselý. Toho mrzí, že i tak seznam ukazuje na benzinku.
"Teď je naším dodavatelem Čepro a zatím žádné problémy nebyly," dodal Veselý. Uvažuje o tom, že Českou obchodní inspekci požádá o novou kontrolu, aby nebyl na černé listině.
V Jičíně, i když dostali pokutu, iniciativu inspekce vítají. "Ovšem za předpokladu, že bude z její strany plně uveřejněna zpráva o kontrolním odběru a možném riziku," uvedl majitel společnosti Kontakt František Šálek. Dodal, že v jejich případě našli kontroloři závadu jen u jednoho produktu.
"Problém byl v nízkém bodu vzplanutí, který nevyhověl pouze o malou odchylku a v žádném případě nemohl způsobit poškození motoru," řekl Šálek a sdělil, že paliva si firma vozí sama a kupuje je u nadnárodních distributorů a rafinerií.