Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22....

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Závod o dálnici vyhrávají Poláci, česká strana otálí a závidí

  • 12
Dlouho očekávané zostuzení „rychlosti“ vzniku českých silničních staveb je tady. Zatímco Poláci už vysoutěžili i pro Královéhradecký kraj důležitou stavbu komunikaci S3 na svém území, dostavba D11 na české straně se vleče šnečím tempem.

Když nedávno vyplulo na povrch, že nejsou peníze na zahájení pokračování dálnice D11 z Hradce Králové, ani na silnici R35 z Opatovic, a tak se strategické stavby opět oddalují, Poláci naopak ve srovnání s českým hlemýžděm nasadili nedostižné tempo.

Nejenže nedávno vysoutěžili 35 kilometrů rychlostní silnice S3 z Legnice do Bolkowa a zastaví se jen asi 29 kilometrů od českých hranic. Udivuje hlavně jejich raketová rychlost.

Poláci totiž mají být při stavbě asi patnáctkrát rychlejší než pomalé klopýtání D11. Zatímco v polích 2,5 kilometru od Hradce se začalo stavět vloni v létě a vše má trvat tři roky, 35 kilometrů rychlostní silnice S3 bude u Bolkowa finišovat maximálně do konce roku 2018, a to se ještě práce vždy od 15. prosince do 15. března zastaví kvůli zimě.

Dálnice pohledem dronu

Na polskou rychlost v Česku jen nevěřícně zírají, případně se uklidňují, že „děláme maximum“.

„Když jsem se v roce 2002 stal krajským zastupitelem a byli jsme v Polsku na návštěvě, oni na severojižní trasu neměli žádnou přípravu a my jsme si říkali, že budeme na hranicích za tři roky. Uteklo 13 let, my nemáme nic a sousedé brzo budou na dohled. Neuvěřitelné!“ nechápe poslanec Jiří Štětina (Úsvit).

„Respekt a závist,“ shrnuje stručně své pocity starosta Náchoda a poslanec Jan Birke (ČSSD), podle kterého jsou Poláci daleko napřed například díky vyvlastňovacímu zákonu.

Stavby dálnic si komplikujeme sami

„Skončila doba, kdy si budeme říkat, že je všechno v pořádku. Není! U nás mluvíme o změně legislativy už x let. Výkupy pozemků, zákon o liniových stavbách, zadávání veřejných zakázek, to vše tady vázlo a procesy na nové stavby nám nejnověji komplikuje EIA (studie o vlivu na životní prostředí - pozn. red.). Mám pocit, že jsme papežštější než papež, protože natolik úzkostlivě dbáme na jednotlivá nařízení Evropské unie, až si sami komplikujeme život. Já si vůbec nemyslím, že by si jiné členské státy z nařízení EU dělaly tak těžkou hlavu jako my,“ tepe Birke do české záliby v byrokracii.

Polský úsek z Legnice do Jawora o délce 19 kilometrů vybuduje konsorcium Eurovia/Warbud za 295 milionů zlotých (1,9 miliardy korun), o zbývajících 16 kilometrů do Bolkowa se postará firma Mota-Engil nákladem 323 milionů zlotých (2,07 miliardy korun).

Oba úseky severojižní magistrály S3 se mají budovat 30 až 33 měsíců od data podepsání smlouvy vždy s výjimkou tříměsíční zimní pauzy a definitivně hotovo má být už do konce roku 2018.

„Obávám se, že Poláci to skutečně mohou stihnout, v zahraničiíse na silnicích běžně pracuje i v noci,“ připomíná Štětina, podle kterého by mohly velmi výrazně zrychlit i stavby českých silnic.

„Ale jen kdyby výběrová řízení nevyhrávaly stále stejné firmy. Lidé by sice mohli nadávat, že nám sem lezou třeba Číňani, ale já jsem pro PPP projekty (partnerství veřejného a soukromého sektoru - pozn. red.),“ pokračuje Štětina.

Souhlasí i poslanec hnutí ANO Ivan Pilný. „Do výběrových řízení musí vstoupit nové firmy,“ je přesvědčený někdejší generální ředitel Microsoftu pro Českou republiku.

Birke si však myslí, že největší potíže vznikají ještě před soutěží o stavitele.

„Kdo dnes vykupuje pozemky? Především samospráva anebo státní správa na krajích, zatímco Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jen čeká, jak to dopadne. Začněme už konečně věci nazývat pravými jmény. Když se před 25 lety otevřely hranice, říkali jsme si, jak jsou Poláci pomalí. A dnes? Doporučuji se jet podívat třeba do Kudowy, jak umí čerpat prostředky z Evropské unie. A čeští starostové? Když narazí na dotační titul, jsou dopředu vyklepaní, co je čeká za procesy a že budou muset dotace vracet,“ říká Birke.

Nejisté jsou i peníze

Polská rychlost a neradostná představa, že silnice S3 bude na hranicích čekat na českou R11, však není jediný problém kraje a jeho dopravní infrastruktury. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) se totiž nedávno nechal slyšet, že příští rok nebudou peníze na stavbu dálnice D11 z Hradce do Smiřic ani na silnici R35 z Opatovic (více zde).

„Jsme z toho rozpačití. Na dálnici čeká široké okolí a začíná připomínat horký brambor, který se vždy přehodí do dalšího roku,“ říká starosta Smiřic Luboš Tuzar.

Mírným optimistou je však hejtman Lubomír Franc. „Věřím tomu, že dostavba dálnice do Smiřic a Jaroměře začne ještě do konce roku 2016. Jsem přesvědčen, že i díky iniciativě krajské samosprávy již k žádným výrazným zdržením nedojde,“ věří hejtman.