Starosta Trutnova Ivan Adamec

Starosta Trutnova Ivan Adamec | foto: Michal Klíma, MAFRA

Boj o stopadesátku na dálnici starosta Trutnova nevzdá, většině navzdory

  • 37
I když se proti jeho návrhu povolit na části dálnic rychlost 150 km/h odmítavě staví prezident, ministerstvo dopravy i někteří dopravní experti, poslanec a starosta Trutnova Ivan Adamec se nevzdá. Přestože Sněmovna v září nápad odmítla, Adamec připravil pozměňující návrh takřka se stejným obsahem.

Kromě jiného sice chce zrušit i povinné reflexní vesty pro chodce, avšak nejpodstatnějším bodem je zrychlení ze 130 až na 150 kilometrů v hodině.

„Ale je třeba říct, že jen někde a současně někdy,“ zdůrazňuje opoziční poslanec ODS, jehož nápad se v dubnu mohl opřít o nadpoloviční většinu 116 poslaneckých hlasů, ale když zákon vrátil Senát, svůj souhlas už Sněmovna nepotvrdila (více o hlasování čtěte zde).

„Povinné vestičky jsou na můj vkus už trochu moc, ale pozměňující návrh je ve stejném duchu, tedy možnost někde a někdy zrychlit,“ pokračuje Adamec, jenž je ve svém superbu na cestách mezi Prahou a Trutnovem velmi často a rád by šlápl na plyn například na úseku dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem.

„Proč by se tam za ideálních podmínek nemohlo jet legálně 150, když na to někdo má auto? Vždyť dnes máme inteligentní dopravní systémy a třeba večer tam není žádný provoz,“ argumentuje trutnovský starosta, kterého překvapily někdy prý až hysterické reakce na jeho návrh.

„Někteří experti mají pocit, že jsme je obešli a vynechali, to ale přitom vůbec není pravda. Poslední slovo stejně budou mít právě odborníci a ministerstvo dopravy.“ Kdyby však o zrychlení rozhodovali například krajský koordinátor BESIP Petr Hošek či ministr dopravy Dan Ťok, Adamcův návrh by s jistotou neprošel.

Mnozí nevidí důvod, proč dál zrychlovat

„Uvažovat o této rychlosti je podle mě unáhlené a předčasné. Ne že by to dálnice konstrukčně neumožňovala, ale na takovou rychlost ještě nemáme připravené a vychované řidiče,“ upozorňuje Hošek.

„Zvyšuje se snad na dálnicích nehodovost v souvislosti s rychlostí? Ani náhodou! Můžete jet nebezpečně stovkou, ale přitom bezpečně stopadesátikilometrovou rychlostí,“ oponuje Adamec.

Oponuje mu třeba krajský radní pro dopravu Karel Janeček: „Já se obávám, že ke stopadesátce by si někteří připočetli dalších 15 až 20 kilometrů. Nevidím důvod, proč dál zrychlovat.“

Jedním z nejhlasitějších odpůrců je i pardubický radní Jaromír Dušek. „Možná mám nacouváno víc, než někteří poslanci najezdili dopředu, a proto musím konstatovat, že Češi mají ve zvyku vše obcházet. Jestliže při povolené rychlosti 130 kilometrů v hodině vídám mnohé řidiče jezdit 160 a víc, zkuste si představit, jak to bude vypadat při povolené stopadesátce. Myslím, že bude potřeba více koronerů a pohřebních služeb a určitě nebude tolik trvalých následků, protože při takové rychlosti je to napřímo do penálu.“

Adamec se však nenechá otrávit. Říká, že svůj návrh nechce prosadit za každou cenu, chtěl by však, aby se o něm diskutovalo.

„Je potřeba zlomit komunikační bariéry. Nevím proč, ale stopadesátka mně přijde jako velké tabu. Když jsem hovořil se státními institucemi a jejich představiteli, tvářili se, že nejlepší by bylo svázat nás všemi možnými i nemožnými předpisy, hlídat nás kamerami a stvořit orwellovský svět a systém. Já si ale myslím, že lidem musíme trochu víc důvěřovat, a ne je takhle dusit,“ domnívá se.