Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Posudek o vině za boule na nové D11 dostaly stát i Skanska, obsah tají

  8:26aktualizováno  8:26
Experti z pražského vysokého technického učení v úterý předali Ředitelství silnic a dálnic i stavitelské firmě Skanska posudek o boulích na nové dálnici D11 na Královéhradecku. Měl určit, kdo za závady způsobené spodní vodou může. O jeho obsahu však zatím obě strany svorně mlčí.
Na boule na dálnici upozorňují značky s doporučeným snížením rychlosti, které ale málokdo dodržuje.

Na boule na dálnici upozorňují značky s doporučeným snížením rychlosti, které ale málokdo dodržuje. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Na několikasetmetrovém úseku u Dobřenic se boule objevily krátce po zprovoznění na konci roku 2006. Způsobují je poměrně mocné prameny spodní vody, která zdeformovala podloží. Od té doby se zjišťuje, zda je to reklamovatelná vada způsobená špatný stavebním postupem, nebo špatným průzkumem před stavbou.

Několikastránkovou studii silničářům a stavařům předal Ludvík Vébr ze stavební fakulty pražského ČVUT. Oba doposud znesvářené tábory ale ihned po převzetí uzavřely pakt o neútočení a ohradily se hradbou mlčenlivosti. Svorně tvrdí, že si vše musí řádně prostudovat.

Kdo bude platit

Opravy D11 začnou až poté, co se zastaví pohyby spodní vody. Jisté je, že rekonstrukce vozovky si vyžádá desítky milionů korun. Vozovka se bude muset frézovat až na podloží.

Až nezávislý hydrogeologický průzkum odborníků z ČVUT určí, kdo za boule může. Pokud se viníka zjistit nepodaří, peníze na opravy nejspíš půjdou z kapes daňových poplatníků.

Stále tak není jisté, kdo nakonec opravy boulí zaplatí. Zda společnost Skanska jako uznanou reklamaci, nebo daňoví poplatníci jako nepředvídatelnou okolnost.

"Výsledky jsme obdrželi, ale kvůli rozsáhlosti materiálu a jeho technické složitosti si ho nejdřív obě strany potřebují prostudovat," uvedla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Oznámila také, že v průběhu příštího týdne se uskuteční společné jednání mezi ŘSD a Skanskou: "Z něj vzejde společný návrh dalších kroků k odstranění poruch s cílem zahájit opravy v co nejkratším termínu."

Podobné argumenty použila i mluvčí Skansky Lucie Nováková. Ta ale navíc dodala: "Skanska je připravena co nejdříve zahájit práce na opravě tak, aby mohla dálnice v co nejkratší době plně sloužit veřejnosti. To považujeme za naši prioritu."

Výkonný ředitel divize Silniční stavitelství Skanska Michal Reiter nedávno uvedl, že společnost opravy provede co nejdříve z vlastních peněz a teprve poté se bude ptát, kdo a kolik má vlastně platit. Dobrou zprávou pro řidiče je, že nebezpečné boule by měly zmizet ještě letos.

Problém je hlavně se zeminou v podloží

Na posudku pro silničáře a stavaře od konce letošního ledna pod vedením Vébra pracovalo pět lidí. "Bylo to složité tak jako posuzování všech dopravních staveb. Problém na této dálnici je zejména se zeminou v podloží. Ale s tím se v dnešní době takové stavby potýkají velmi často," uvedl Vébr.

Dodal, že při takových projektech se často dává přednost úsporám: "Hledí se třeba na to, aby se zemina ze stavby neodvážela a nevyměňovala za jinou. To má ale mnohdy negativní dopady, příroda je zkrátka pánem a nenechá si od nás poroučet."

Vébrův tým se při posuzování musel prokousávat stohy dokumentů. "Představte si, že máte před sebou půl druhého metru dokumentů, které musíte prostudovat," uvedl Vébr.

Problémem dnešní stavařiny je podle něj přebujelá legislativa a spousta nedokonalých předpisů: "Ty si v některých případech i protiřečí. Tím pádem se musíte prokousat dalším množstvím podkladů a dát je do souvislostí. Navíc od zpracování prvotního projektu uběhlo již téměř deset let."

Kromě studia dokumentů experti provedli i několik průzkumů přímo na místě. "Ale většinou jsme vycházeli z podkladů," řekl Vébr. Také on odmítl sdělit, k čemu znalci dospěli: "To můžou říci jen z ŘSD či ze Skansky."

Možnou odpověď nedávno nabídl místostarosta Dobřenic. Upozornil, že kolem obce bývala soustava rybníků a o spodní vodě místní po staletí vědí. "Když se dálnice zaměřovala, vydal jsem se přímo na místo a jednoho inženýra jsem na spodní vodu upozorňoval," říká Vlastimil Málek.

Odpovědi se mu dostalo, avšak značně nestandardní: "Otče, dnes už jsou na to technologie," vzpomínal Málek na slova geologa.

Problematický úsek na D11 u Dobřenic

Problematický úsek na D11 u Dobřenic

Autor:


Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Megaskluzavka přilákala stovky návštěvníků, 300 metrů po zadku zkusila i redaktorka

Stovky návštěvníků se svezly na tři sta metrů dlouhé megaskluzavce v Hradci...

Tři sta metrů dlouhé svezení na vodní megaskluzavce si v neděli nenechalo ujít v Hradci Kálové několik stovek...

Kraj schválil převzetí Škroupova domu, opravy ruiny začnou do dvou let

Chátrající Škroupův dům v Osicích na Královéhradecku.

Po desítkách let chátrání existuje konečně jasný plán na záchranu oprýskaného a vybydleného Škroupova domu v Osicích na...

Sahal mi mezi nohy a hrozil uškrcením, řekla soudu dívka o svém dědovi

Krajský soud v Hradci Králové.

Krajský soud v Hradci Králové dál projednává případ seniora M. U., který je obžalovaný ze znásilnění a zneužívání tří...

Najdete na iDNES.cz