Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Posudek o vině za boule na nové D11 dostaly stát i Skanska, obsah tají

  8:26aktualizováno  8:26
Experti z pražského vysokého technického učení v úterý předali Ředitelství silnic a dálnic i stavitelské firmě Skanska posudek o boulích na nové dálnici D11 na Královéhradecku. Měl určit, kdo za závady způsobené spodní vodou může. O jeho obsahu však zatím obě strany svorně mlčí.
Na boule na dálnici upozorňují značky s doporučeným snížením rychlosti, které ale málokdo dodržuje.

Na boule na dálnici upozorňují značky s doporučeným snížením rychlosti, které ale málokdo dodržuje. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Na několikasetmetrovém úseku u Dobřenic se boule objevily krátce po zprovoznění na konci roku 2006. Způsobují je poměrně mocné prameny spodní vody, která zdeformovala podloží. Od té doby se zjišťuje, zda je to reklamovatelná vada způsobená špatný stavebním postupem, nebo špatným průzkumem před stavbou.

Několikastránkovou studii silničářům a stavařům předal Ludvík Vébr ze stavební fakulty pražského ČVUT. Oba doposud znesvářené tábory ale ihned po převzetí uzavřely pakt o neútočení a ohradily se hradbou mlčenlivosti. Svorně tvrdí, že si vše musí řádně prostudovat.

Kdo bude platit

Opravy D11 začnou až poté, co se zastaví pohyby spodní vody. Jisté je, že rekonstrukce vozovky si vyžádá desítky milionů korun. Vozovka se bude muset frézovat až na podloží.

Až nezávislý hydrogeologický průzkum odborníků z ČVUT určí, kdo za boule může. Pokud se viníka zjistit nepodaří, peníze na opravy nejspíš půjdou z kapes daňových poplatníků.

Stále tak není jisté, kdo nakonec opravy boulí zaplatí. Zda společnost Skanska jako uznanou reklamaci, nebo daňoví poplatníci jako nepředvídatelnou okolnost.

"Výsledky jsme obdrželi, ale kvůli rozsáhlosti materiálu a jeho technické složitosti si ho nejdřív obě strany potřebují prostudovat," uvedla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Oznámila také, že v průběhu příštího týdne se uskuteční společné jednání mezi ŘSD a Skanskou: "Z něj vzejde společný návrh dalších kroků k odstranění poruch s cílem zahájit opravy v co nejkratším termínu."

Podobné argumenty použila i mluvčí Skansky Lucie Nováková. Ta ale navíc dodala: "Skanska je připravena co nejdříve zahájit práce na opravě tak, aby mohla dálnice v co nejkratší době plně sloužit veřejnosti. To považujeme za naši prioritu."

Výkonný ředitel divize Silniční stavitelství Skanska Michal Reiter nedávno uvedl, že společnost opravy provede co nejdříve z vlastních peněz a teprve poté se bude ptát, kdo a kolik má vlastně platit. Dobrou zprávou pro řidiče je, že nebezpečné boule by měly zmizet ještě letos.

Problém je hlavně se zeminou v podloží

Na posudku pro silničáře a stavaře od konce letošního ledna pod vedením Vébra pracovalo pět lidí. "Bylo to složité tak jako posuzování všech dopravních staveb. Problém na této dálnici je zejména se zeminou v podloží. Ale s tím se v dnešní době takové stavby potýkají velmi často," uvedl Vébr.

Dodal, že při takových projektech se často dává přednost úsporám: "Hledí se třeba na to, aby se zemina ze stavby neodvážela a nevyměňovala za jinou. To má ale mnohdy negativní dopady, příroda je zkrátka pánem a nenechá si od nás poroučet."

Vébrův tým se při posuzování musel prokousávat stohy dokumentů. "Představte si, že máte před sebou půl druhého metru dokumentů, které musíte prostudovat," uvedl Vébr.

Problémem dnešní stavařiny je podle něj přebujelá legislativa a spousta nedokonalých předpisů: "Ty si v některých případech i protiřečí. Tím pádem se musíte prokousat dalším množstvím podkladů a dát je do souvislostí. Navíc od zpracování prvotního projektu uběhlo již téměř deset let."

Kromě studia dokumentů experti provedli i několik průzkumů přímo na místě. "Ale většinou jsme vycházeli z podkladů," řekl Vébr. Také on odmítl sdělit, k čemu znalci dospěli: "To můžou říci jen z ŘSD či ze Skansky."

Možnou odpověď nedávno nabídl místostarosta Dobřenic. Upozornil, že kolem obce bývala soustava rybníků a o spodní vodě místní po staletí vědí. "Když se dálnice zaměřovala, vydal jsem se přímo na místo a jednoho inženýra jsem na spodní vodu upozorňoval," říká Vlastimil Málek.

Odpovědi se mu dostalo, avšak značně nestandardní: "Otče, dnes už jsou na to technologie," vzpomínal Málek na slova geologa.

Problematický úsek na D11 u Dobřenic

Problematický úsek na D11 u Dobřenic

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výjimečně zpřístupněné prostory podzemních zásobáren pitné vody pro Hradec...
Páteřní potrubí vody na východě Čech dožívá, pomohou miliardy

Vodárny na východě Čech budou muset žádat po státu peníze na opravu dožívajícího potrubí v regionu. A nepůjde o malou částku. Odhad nákladů na postupnou...  celý článek

V dodávce, kterou v Hradci Králové zastavila policie, se mačkalo 26 dělníků....
V třímístné dodávce jelo 26 lidí, cizinci mířili do práce na stavbu

Skoro tři desítky lidí se naskládaly do třímístné dodávky, kterou policie zastavila v úterý ráno v Hradci Králové. Posádku tvořili cizinci, kteří jeli pracovat...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.