V Hradci u řeky vznikl cyklopruh naruby, není pro kola a hrozí karamboly

  16:00aktualizováno  16:00
Dopravní značení, nad kterým zůstává rozum stát, si nedávno pořídil Hradec Králové. Cyklisté, kteří poslechnou „cyklopruh“ na Tylově nábřeží, se vystavují nebezpečí srážky s autem. Je to paradox, ale nepřehlédnutelné značky na silnici neznamenají novou stezku, ale upozornění řidičům na výskyt cyklistů.

Při rekonstrukci silnice na Tylově nábřeží na vozovce přibyl nový „jízdní pruh“, na kterém je jasně nasprejovaný emblém cyklisty dokonce s šipkou. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Při rekonstrukci silnice na Tylově nábřeží na vozovce přibyl nový „jízdní pruh“, na kterém je jasně nasprejovaný emblém cyklisty dokonce s šipkou. Jenže kolař, který symbol celkem logicky pochopí coby novou cyklostezku, se ocitá v dvojnásobném nebezpečí: riskuje střet s autem, protože pruh vede v bezprostřední blízkosti kolmých parkovacích stání a v krajním případě mu paradoxně hrozí i oplétačky s policií.

„Vyznačený koridor upozorňuje řidiče na to, že se tam může vyskytnout neukázněný cyklista, který nevyužije stezku. Cyklistu tam nikdo nenutí jet a navíc stále platí pravidlo, že jestliže je někde vyznačená stezka pro kola, je cyklista povinen ji využít,“ řekl komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek.

Souběžná cyklostezka sice opravdu vede jen několik metrů od „upozorňujícího“ koridoru, ale na konci kolaře zavede buď na chodník, anebo před přechod, kde musí sesednout. Podle chování hradeckých cyklistů je jasné, že také oni koridor vzali jako novou stezku.

„Sice se bojím, že do mě někdo zacouvá, ale je dobře, že tu vznikla. Krátká stezka podél Labe nic neřešila a většina stejně jezdila po silnici,“ upozornil Aleš Pražák. „Tohle že není stezka, ale spíš upozornění pro řidiče? Kdyby to tak bylo, je to debilita roku,“ řekla Monika Kollerová, která tudy jezdí denně.

„Ten cyklokoridor je nešťastně řešený“

„Parkování a hlavně vyjíždění tady bylo komplikované už bez pruhu pro cyklisty. S ním je to ještě podstatně horší,“ konstatoval řidič, jenž na Tylově nábřeží bydlí.

„Požadavek na koridor řešila komise pro bezpečnost a dopravu, z požadavků vznikla zakázka na projekt pro dopravního projektanta. Dohoda zní, že ten prostor se bude monitorovat a v případně připomínek by se značení upravilo,“ připustil vedoucí dopravního odboru na hradeckém magistrátu Petr Černohlávek.

Piktogram na silnici považoval za stezku rovněž podnikatel a cyklista Rudolf Bernart, kterému se podařilo nadchnout vedení města pro parkovací cyklodomy.

„Jakékoli vyznačení prostoru cyklisty je dobrá věc. Bohužel to ale nekoresponduje s dnešní náladou, kdy jsou lidé na sebe jako psi. Ten cyklokoridor je nešťastně řešený jen z toho důvodu, že nepočítá s neurvalostí a neohleduplností lidí, kteří se při couvání nedívají do zpětného zrcátka.“

O správném účelu koridoru naopak ví člen hradecké cykloskupiny a dopravní expert Zbyněk Sperat. I on má však připomínky.

„Nejedná se o klasický cyklopruh a na rozdíl od něj ho cyklista nemusí využít. Ten koridor by ale mohl být ve větší vzdálenosti od zaparkovaných aut. Spíš než ten je však na Tylově nábřeží nešťastně řešené parkování aut. Jde o místo s poměrně velkým provozem a vyjíždění z kolmého parkování je leckdy komplikované a nebezpečné,“ poznamenal Sperat.

Vina by byla oboustranná

A kdo by byl na vině, kdyby na Tylově nábřeží došlo ke srážce cyklisty s vyjíždějícím autem?

„V tom případě by vina byla oboustranná. Nehodu by svým jednáním způsobili oba,“ řekl komisař Blažek, který se netají svým kritickým pohledem na cyklisty:

„Cyklista je podle mého soukromého názoru neidentifikovatelný lotr, který nemá žádnou registrační značku, běžně jezdí po chodníku, v protisměru, na červenou, po přechodech a v podnapilém stavu. Pro policistu je velice obtížné takového cyklistu dostihnout a zastavit. Autem i pěšky to jde těžko a my jízdní hlídky na kolech nemáme,“ dodal Blažek, jenž má pro šoféry vyjíždějící z kolmého parkovacího stání na Tylově nábřeží dobrou radu:

„Pokud řidič nemá dostatečný rozhled, měl by užít osobu způsobilou a náležitě poučenou, která zajistí bezpečný výjezd.“ V překladu: mějte při ruce regulovčíka dopravy.



Nejčtenější

Za couvání na D11 dostali řidiči sedm bodů, pokutu a roční zákaz volantu

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Přestupková komise v Hradci Králové rozhodla o prvních trestech pro řidiče, kteří se v polovině srpna otáčeli a couvali...

Exmanželé dostali doživotí za popravu sběratele a přípravu tří vražd

Exmanželé Jaroslav a Petra Janákovi obžalovaní z vraždy u Krajského soudu v...

Královéhradecký soud poslal na doživotí za mříže oba exmanžele Janákovy za tři plánované a jednu dokonanou vraždu....



Když vnoučata spala, osahával je a svlékal. Za lítost dostal podmínku

Krajský soud v Hradci Králové.

S mimořádně nízký trestem odešel od Krajského soudu v Hradci Králové Volodymyr O., kterého obžaloba vinila ze...

Příjezd z D11 do centra Hradce byl zavřený, pod tratí se zasekl kamion

Kamion v podjezdu v hradeckých Kuklenách strhl trolejové vedení (17.10.2018).

Podjezd pod železniční tratí v Pražské ulici poblíž hlavního nádraží v Hradci Králové byl dopoledne uzavřený. Ráno se...

Odmítnout New York? Dva dny jsem probrečela, přiznává Vrabcová

Eva Vrabcová-Nývltová v cíli maratonu na ME v Berlíně.

Z jejího hlasu bylo cítit, jak právě tohle stále ještě čerstvé rozhodnutí její sportovní duši bolí. „Probrečela jsem...

Další z rubriky

Nový šéfdirigent i varhany. Výročí státu oslaví filharmonici Smetanou

Hvězdou letošního Hudebního fóra bude varhanice Kateřina Chroboková.

Ani v 41. sezoně královéhradecké Filharmonie, do níž vstoupila s mistrovskými varhanami a novým šéfdirigentem Kasparem...

K Děčínské boudě patří nejvýše položená mléčná farma v Česku

Děčínská bouda leží 700 metrů od mezistanice lanovky na Sněžku pod Růžovou...

Manželé Mlejnkovi před dvanácti lety navázali na tradici původních majitelů hostince na Růžohorkách. Obnovili horskou...

Když vnoučata spala, osahával je a svlékal. Za lítost dostal podmínku

Krajský soud v Hradci Králové.

S mimořádně nízký trestem odešel od Krajského soudu v Hradci Králové Volodymyr O., kterého obžaloba vinila ze...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.

Najdete na iDNES.cz