Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Hradci u řeky vznikl cyklopruh naruby, není pro kola a hrozí karamboly

  16:00aktualizováno  16:00
Dopravní značení, nad kterým zůstává rozum stát, si nedávno pořídil Hradec Králové. Cyklisté, kteří poslechnou „cyklopruh“ na Tylově nábřeží, se vystavují nebezpečí srážky s autem. Je to paradox, ale nepřehlédnutelné značky na silnici neznamenají novou stezku, ale upozornění řidičům na výskyt cyklistů.

Při rekonstrukci silnice na Tylově nábřeží na vozovce přibyl nový „jízdní pruh“, na kterém je jasně nasprejovaný emblém cyklisty dokonce s šipkou. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Při rekonstrukci silnice na Tylově nábřeží na vozovce přibyl nový „jízdní pruh“, na kterém je jasně nasprejovaný emblém cyklisty dokonce s šipkou. Jenže kolař, který symbol celkem logicky pochopí coby novou cyklostezku, se ocitá v dvojnásobném nebezpečí: riskuje střet s autem, protože pruh vede v bezprostřední blízkosti kolmých parkovacích stání a v krajním případě mu paradoxně hrozí i oplétačky s policií.

„Vyznačený koridor upozorňuje řidiče na to, že se tam může vyskytnout neukázněný cyklista, který nevyužije stezku. Cyklistu tam nikdo nenutí jet a navíc stále platí pravidlo, že jestliže je někde vyznačená stezka pro kola, je cyklista povinen ji využít,“ řekl komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek.

Souběžná cyklostezka sice opravdu vede jen několik metrů od „upozorňujícího“ koridoru, ale na konci kolaře zavede buď na chodník, anebo před přechod, kde musí sesednout. Podle chování hradeckých cyklistů je jasné, že také oni koridor vzali jako novou stezku.

„Sice se bojím, že do mě někdo zacouvá, ale je dobře, že tu vznikla. Krátká stezka podél Labe nic neřešila a většina stejně jezdila po silnici,“ upozornil Aleš Pražák. „Tohle že není stezka, ale spíš upozornění pro řidiče? Kdyby to tak bylo, je to debilita roku,“ řekla Monika Kollerová, která tudy jezdí denně.

„Ten cyklokoridor je nešťastně řešený“

„Parkování a hlavně vyjíždění tady bylo komplikované už bez pruhu pro cyklisty. S ním je to ještě podstatně horší,“ konstatoval řidič, jenž na Tylově nábřeží bydlí.

„Požadavek na koridor řešila komise pro bezpečnost a dopravu, z požadavků vznikla zakázka na projekt pro dopravního projektanta. Dohoda zní, že ten prostor se bude monitorovat a v případně připomínek by se značení upravilo,“ připustil vedoucí dopravního odboru na hradeckém magistrátu Petr Černohlávek.

Piktogram na silnici považoval za stezku rovněž podnikatel a cyklista Rudolf Bernart, kterému se podařilo nadchnout vedení města pro parkovací cyklodomy.

„Jakékoli vyznačení prostoru cyklisty je dobrá věc. Bohužel to ale nekoresponduje s dnešní náladou, kdy jsou lidé na sebe jako psi. Ten cyklokoridor je nešťastně řešený jen z toho důvodu, že nepočítá s neurvalostí a neohleduplností lidí, kteří se při couvání nedívají do zpětného zrcátka.“

O správném účelu koridoru naopak ví člen hradecké cykloskupiny a dopravní expert Zbyněk Sperat. I on má však připomínky.

„Nejedná se o klasický cyklopruh a na rozdíl od něj ho cyklista nemusí využít. Ten koridor by ale mohl být ve větší vzdálenosti od zaparkovaných aut. Spíš než ten je však na Tylově nábřeží nešťastně řešené parkování aut. Jde o místo s poměrně velkým provozem a vyjíždění z kolmého parkování je leckdy komplikované a nebezpečné,“ poznamenal Sperat.

Vina by byla oboustranná

A kdo by byl na vině, kdyby na Tylově nábřeží došlo ke srážce cyklisty s vyjíždějícím autem?

„V tom případě by vina byla oboustranná. Nehodu by svým jednáním způsobili oba,“ řekl komisař Blažek, který se netají svým kritickým pohledem na cyklisty:

„Cyklista je podle mého soukromého názoru neidentifikovatelný lotr, který nemá žádnou registrační značku, běžně jezdí po chodníku, v protisměru, na červenou, po přechodech a v podnapilém stavu. Pro policistu je velice obtížné takového cyklistu dostihnout a zastavit. Autem i pěšky to jde těžko a my jízdní hlídky na kolech nemáme,“ dodal Blažek, jenž má pro šoféry vyjíždějící z kolmého parkovacího stání na Tylově nábřeží dobrou radu:

„Pokud řidič nemá dostatečný rozhled, měl by užít osobu způsobilou a náležitě poučenou, která zajistí bezpečný výjezd.“ V překladu: mějte při ruce regulovčíka dopravy.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Haly společnosti CTP ve Svinarech u Hradce Králové (24.7.2017)
Spor o načerno postavené haly u Hradce usnul, legalizace ohrožuje obchvat

Minimálně do konce roku usne spor Hradce Králové se společností CTP, která před třemi lety na okraji města načerno rozestavěla skladovací haly. Hlavní roli v...  celý článek

Výjimečně zpřístupněné prostory podzemních zásobáren pitné vody pro Hradec...
Páteřní potrubí vody na východě Čech dožívá, pomohou miliardy

Vodárny na východě Čech budou muset žádat po státu peníze na opravu dožívajícího potrubí v regionu. A nepůjde o malou částku. Odhad nákladů na postupnou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.