Při rekonstrukci silnice na Tylově nábřeží na vozovce přibyl nový „jízdní...

Při rekonstrukci silnice na Tylově nábřeží na vozovce přibyl nový „jízdní pruh“, na kterém je jasně nasprejovaný emblém cyklisty dokonce s šipkou. | foto: Martin Veselý, MAFRA

V Hradci u řeky vznikl cyklopruh naruby, není pro kola a hrozí karamboly

  • 24
Dopravní značení, nad kterým zůstává rozum stát, si nedávno pořídil Hradec Králové. Cyklisté, kteří poslechnou „cyklopruh“ na Tylově nábřeží, se vystavují nebezpečí srážky s autem. Je to paradox, ale nepřehlédnutelné značky na silnici neznamenají novou stezku, ale upozornění řidičům na výskyt cyklistů.

Při rekonstrukci silnice na Tylově nábřeží na vozovce přibyl nový „jízdní pruh“, na kterém je jasně nasprejovaný emblém cyklisty dokonce s šipkou. Jenže kolař, který symbol celkem logicky pochopí coby novou cyklostezku, se ocitá v dvojnásobném nebezpečí: riskuje střet s autem, protože pruh vede v bezprostřední blízkosti kolmých parkovacích stání a v krajním případě mu paradoxně hrozí i oplétačky s policií.

„Vyznačený koridor upozorňuje řidiče na to, že se tam může vyskytnout neukázněný cyklista, který nevyužije stezku. Cyklistu tam nikdo nenutí jet a navíc stále platí pravidlo, že jestliže je někde vyznačená stezka pro kola, je cyklista povinen ji využít,“ řekl komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek.

Souběžná cyklostezka sice opravdu vede jen několik metrů od „upozorňujícího“ koridoru, ale na konci kolaře zavede buď na chodník, anebo před přechod, kde musí sesednout. Podle chování hradeckých cyklistů je jasné, že také oni koridor vzali jako novou stezku.

„Sice se bojím, že do mě někdo zacouvá, ale je dobře, že tu vznikla. Krátká stezka podél Labe nic neřešila a většina stejně jezdila po silnici,“ upozornil Aleš Pražák. „Tohle že není stezka, ale spíš upozornění pro řidiče? Kdyby to tak bylo, je to debilita roku,“ řekla Monika Kollerová, která tudy jezdí denně.

„Ten cyklokoridor je nešťastně řešený“

„Parkování a hlavně vyjíždění tady bylo komplikované už bez pruhu pro cyklisty. S ním je to ještě podstatně horší,“ konstatoval řidič, jenž na Tylově nábřeží bydlí.

„Požadavek na koridor řešila komise pro bezpečnost a dopravu, z požadavků vznikla zakázka na projekt pro dopravního projektanta. Dohoda zní, že ten prostor se bude monitorovat a v případně připomínek by se značení upravilo,“ připustil vedoucí dopravního odboru na hradeckém magistrátu Petr Černohlávek.

Piktogram na silnici považoval za stezku rovněž podnikatel a cyklista Rudolf Bernart, kterému se podařilo nadchnout vedení města pro parkovací cyklodomy.

„Jakékoli vyznačení prostoru cyklisty je dobrá věc. Bohužel to ale nekoresponduje s dnešní náladou, kdy jsou lidé na sebe jako psi. Ten cyklokoridor je nešťastně řešený jen z toho důvodu, že nepočítá s neurvalostí a neohleduplností lidí, kteří se při couvání nedívají do zpětného zrcátka.“

O správném účelu koridoru naopak ví člen hradecké cykloskupiny a dopravní expert Zbyněk Sperat. I on má však připomínky.

„Nejedná se o klasický cyklopruh a na rozdíl od něj ho cyklista nemusí využít. Ten koridor by ale mohl být ve větší vzdálenosti od zaparkovaných aut. Spíš než ten je však na Tylově nábřeží nešťastně řešené parkování aut. Jde o místo s poměrně velkým provozem a vyjíždění z kolmého parkování je leckdy komplikované a nebezpečné,“ poznamenal Sperat.

Vina by byla oboustranná

A kdo by byl na vině, kdyby na Tylově nábřeží došlo ke srážce cyklisty s vyjíždějícím autem?

„V tom případě by vina byla oboustranná. Nehodu by svým jednáním způsobili oba,“ řekl komisař Blažek, který se netají svým kritickým pohledem na cyklisty:

„Cyklista je podle mého soukromého názoru neidentifikovatelný lotr, který nemá žádnou registrační značku, běžně jezdí po chodníku, v protisměru, na červenou, po přechodech a v podnapilém stavu. Pro policistu je velice obtížné takového cyklistu dostihnout a zastavit. Autem i pěšky to jde těžko a my jízdní hlídky na kolech nemáme,“ dodal Blažek, jenž má pro šoféry vyjíždějící z kolmého parkovacího stání na Tylově nábřeží dobrou radu:

„Pokud řidič nemá dostatečný rozhled, měl by užít osobu způsobilou a náležitě poučenou, která zajistí bezpečný výjezd.“ V překladu: mějte při ruce regulovčíka dopravy.