Z předražené křižovatky Koruna se stal špunt, trolejbusům padaly klacky

  9:42aktualizováno  9:42
Kritizovaná křižovatka Koruna, která stála Hradec Králové přes 120 milionů korun, narazila na další problém. Trolejbusům tam kvůli špatné výhybce padaly sběrače a dopravní podnik je musel upravit. Kruhový objezd dokázalo zablokovat i několik trolejbusů za sebou a v centru se tak tvořily kolony.

V pořádku projet přes nově vybudovanou křižovatku Koruna v Hradci Králové byl v uplynulém týdnu pro řidiče trolejbusů oříšek. Jízda po kruhové křižovatce se podobala ruské ruletě. Trolejbusům podezřele pravidelně padaly tyčové sběrače proudu, zvané klacky.

Vozům dopravního podniku se několikrát v dopravní špičce podařilo ucpat křižovatku. „Přes křižovatku jezdím denně a v týdnu jsem tam několikrát zažil, že řidič musel vylézt z vozu a klacky si přehodit na správnou trolej. Řada z nich o problému věděla, a tak nečekali, až jim spadnou, ale přehazovali si je ručně napřed,“ popsal čtyřiatřicetiletý muž z Hradce Králové, který redakci iDNES.cz na problém upozornil.

Fotogalerie

Pracovníci dopravního podniku už od začátku pátrali po původci problémů s nepřehazováním výhybky na trolejovém vedení. Nakonec ho našli - byl to jeden nenápadný kabel.

„Byla to záležitost automatického nastavování výhybek. Protože se signál přenáší vzduchem, musíme dbát na to, aby v okolí nebyl žádný zdroj jiného frekvenčního záření, který by ho ovlivňoval. Jedna výhybka, která po dokončené rekonstrukci vykazovala chybu, nebyla osazena stíněnou kabeláží. Proto jsme tam museli vyměnit kabely za stíněné, které zamezují rušení zvenčí,“ vysvětlil Vladimír Pejřil, dopravnětechnický náměstek dopravního podniku.

Od výměny kabelů prý trolejbusy zase projíždějí hladce. Hradecký dopravní podnik na nové křižovatce paradoxně doplatil na to, že patří k nejmoderněji vybaveným v celé republice. Výhybky na trolejích se totiž šoférům přepínají samy, nemusí pro to hnout ani prstem.

„Hradec má systém, do nějž se řidič při nástupu do služby přihlásí svojí identifikační kartou a kartou kurzu, který ten den pojede. Tím se do počítače ve voze automaticky naprogramuje přednastavení výhybek, takže už při příjezdu do křižovatky nemusí podnikat žádné další kroky, aby změnil nastavení výhybek. To už se děje úplně automaticky,“ popsal Pejřil.

Problematická výhybka na nové křižovatce Koruna, kde trolejbusům padaly sběrače.

Problematická výhybka na nové křižovatce Koruna, kde trolejbusům padaly sběrače.

Dříve musel řidič v určitém úseku provést úkon zvaný budění. „Musel sešlápnout jízdu a vyvolat proudový nárůst, který přehodil výhybku,“ dodal náměstek.

Hradecký dopravní podnik má tímto zařízením pokryté téměř celé město. Kromě několika manipulačních výhybek, které řidiči používají minimálně, všechny ostatní ovládá automat.

„Myslím si, že v takovém rozsahu, jako to máme my, to v republice úplný standard není. Když se stavěl terminál, kompletní zatrolejování terminálu a Riegerova náměstí už bylo osazeno tímto systémem. Máme ho na většině výhybek ve městě,“ dodal Pejřil.

Křižovatka rozdělila Hradec na dva tábory

Novou křižovatku Koruna uvedla hradecká radnice do provozu 1. srpna přesně po roce a jednom měsíci od začátku stavby, která na stejně dlouhou dobu zcela pozměnila jízdní řády ve městě.

Křižovatka má svým vzhledem připomínat korunu, jejíž trny tvoří sloupy držící trolejové vedení. Každý z nich stál přes milion korun.

„Jeden takový sloup stojí přes milion korun, protože je tam kvůli velkému přepětí několik kubíků betonu,“ vysvětlil v minulosti bývalý primátor Hradce a nynější zastupitel Oldřich Vlasák (ODS). Ten se spolu s představiteli města kritikům díla snažil vysvětlit cenu křižovatky, která vyšla na 127 milionů korun.

Koruna už od začátku budí emoce. Zatímco někteří Hradečáci jsou novou podobou křižovatky s fontánou uprostřed nadšeni, jiní ji kritizují nejen pro megalomanský vzhled, ale především kvůli ceně, která od chvíle, kdy se o rekonstrukci místa začínalo hovořit, vzrostla skoro o sto procent. Původní plánovaná cena totiž byla 65 milionů (o nárůstu ceny čtěte zde).

Ke křižovatce proto hradecká radnice na svých webových stránkách vyhlásila anketu, ve které zatím hlasovalo přes čtyři stovky lidí, kteří odpovídali na tři otázky: Zda se křižovatka líbí, zda zhorší dopravní situaci v lokalitě a zda byla dobrou investicí. Město totiž celou přestavbu platilo z vlastní pokladny bez využití jakékoli dotace.

Nejednotnost názorů Hradečáků dokazují i prozatímní výsledky ankety. Koruna se 184 hlasujícím nelíbí, 176 ano, jen dva nemají názor. Na stránkách města je možné hlasovat až do 31. srpna. V anketě na iDNES.cz zvítězili příznivci poměrem 1394 ku 1279 (více zde).



Nejčtenější

Za couvání na D11 dostali řidiči sedm bodů, pokutu a roční zákaz volantu

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Přestupková komise v Hradci Králové rozhodla o prvních trestech pro řidiče, kteří se v polovině srpna otáčeli a couvali...

Exmanželé dostali doživotí za popravu sběratele a přípravu tří vražd

Exmanželé Jaroslav a Petra Janákovi obžalovaní z vraždy u Krajského soudu v...

Královéhradecký soud poslal na doživotí za mříže oba exmanžele Janákovy za tři plánované a jednu dokonanou vraždu....



Cesta do Adršpachu byla z Polska opět zavřená, auta stála po celé obci

Turisté vycházející od skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Silnice od polské hranice do Adršpachu na Náchodsku byla odpoledne zhruba tři hodiny zavřená. Policisté ji museli po...

Když vnoučata spala, osahával je a svlékal. Za lítost dostal podmínku

Krajský soud v Hradci Králové.

S mimořádně nízký trestem odešel od Krajského soudu v Hradci Králové Volodymyr O., kterého obžaloba vinila ze...

Příjezd z D11 do centra Hradce byl zavřený, pod tratí se zasekl kamion

Kamion v podjezdu v hradeckých Kuklenách strhl trolejové vedení (17.10.2018).

Podjezd pod železniční tratí v Pražské ulici poblíž hlavního nádraží v Hradci Králové byl dopoledne uzavřený. Ráno se...

Další z rubriky

Příjezd z D11 do centra Hradce byl zavřený, pod tratí se zasekl kamion

Kamion v podjezdu v hradeckých Kuklenách strhl trolejové vedení (17.10.2018).

Podjezd pod železniční tratí v Pražské ulici poblíž hlavního nádraží v Hradci Králové byl dopoledne uzavřený. Ráno se...

Zelení střídají žluté. FlixBus zavádí novou linku do Hradce a Varšavy

Autobus Flixbus

Osm měsíců poté, co se z Hradce Králové stáhly žluté autobusy společnosti RegioJet, zavádí novou linku přes...

Pálenku umí z borůvek i mrkve, zájem o ni vzrostl po metanolové aféře

Jiří Horák postavil před sedmi lety v Lanžově na Trutnovsku na místě starého...

Jiří Horák postavil před sedmi lety v Lanžově na Trutnovsku na místě starého chléva palírnu. Od té doby je v ní zavřený...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz