O lokálky za desítky milionů není zájem, můžou zlevnit až na cenu šrotu

  15:07aktualizováno  15:07
Stát prodává nevyužívané železniční tratě, mimo jiné i na Náchodsku a Jičínsku. Zatím jsou nesmyslně drahé, ale jejich cena se bude snižovat. A možná budou k mání i zdarma.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na prodej je v první vlně například dvaadvacet nevyužívaných kilometrů kolejí mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem a Správa železniční dopravní cesty se v blízké budoucnosti bude chtít podle informací MF DNES zbavit rovněž tratí z Broumova do Otovic a ze Žacléře do Královce.

Problémem je však cena. Vyhláška za kopidlenskou lokálku žádala 98 milionů korun a zatím se neobjevil žádný milionář s láskou k vlakům. Cena však bude rychle klesat: nejprve na takzvanou hodnotu obvyklou, a jestliže se vlastník nenajde ani po třetí vlně zlevňování, SŽDC je může bezplatně nabídnout ministerstvu dopravy, krajům i obcím.

„Já se ale obávám, že příliš drahé by to pro nás bylo i zadarmo, vždyť jen údržba musí stát hodně peněz. České dráhy už nám nabízely k odkupu ruinu budovy nádraží za 980 tisíc, což jsme s díky odmítli,“ říká starosta Žacléře a současně krajský radní Miroslav Vlasák (ODS).

Cena může klesnout na cenu šrotu

Trať by podle něj neměl koupit či jen přijmout jako dar ani kraj: „Čistě pragmaticky by byl blázen. Co s tím? Vyplatilo by se to jen v případě, kdyby ji dostal darem, ale pak by ji hned zlikvidoval a prodal do sběru, než se rozkrade.“

Jenže právě takového postupu se při prodeji nevyužívaných tratí nejvíce obává předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

„Nevím, co si SŽDC představuje pod pojmem obvyklá hodnota, protože železniční tratě se běžně neprodávají. Cena se však může snižovat až do té míry, že bude porovnatelná s cenou šrotu,“ říká Mužík a myslí si, že případný spekulant může jednoduše obejít i státní podmínku zachování provozuschopnosti po dobu pěti let: 

„Nabyvatel může být skrytou firmou na využití šrotu. A za druhé: sice má povinnost dráhu provozovat, ale je otázka, jak by stát mohl provoz vymáhat,“ upozorňuje šéf sdružení, podle kterého metr železniční koleje váží kolem 49 kilogramů, a tak například 22 kilometrů z Kopidlna do Dolního Bousova při výkupní ceně pět korun za kilo má šrotovou hodnotu 10,7 milionu korun.

„Sama nevěřím tomu, že by tu trať někdo koupil s dobrým úmyslem ji zachránit a provozovat,“ přemýšlí starostka Kopidlna Hana Masáková, jež ale nevylučuje, že obec by za určitých podmínek mohla železnici přijmout darem: „Zadarmo by to mohlo být zajímavé, ale i tak bychom si museli nechat zpracovat finanční analýzu, jestli by to vůbec stálo zato.“

Některé obce raději budují cyklostezky

Snahu o návrat vytrhaných kolejí již některé obce vzdaly a na místě jejich těles raději budují cyklostezky. Jedna už vznikla na bývalé trati mezi Kyjovem a Mutěnicemi, další má být na trase Uhřice - Ždánice.

SŽDC se celkem chystá prodat 21 nevyužívaných tratí (více najdete zde) a první pětice má jen otestovat zájem.

Kategoricky proti je ale Svaz cestujících ve veřejné dopravě. „Zastavení provozu nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich nedostatečné údržby a krátkozrakého politického rozhodnutí,“ vzkazuje v otevřeném dopise ministru dopravy Danu Ťokovi předseda svazu Miroslav Vyka.

Ve druhé vlně prodeje by mohla přijít na řadu i pětikilometrová trať z Broumova do Otovic, která není využívaná už devět let.

„Vím o tom, že se s tou myšlenkou koketuje. Sám za sebe říkám, že za nějaké symbolické peníze bych do toho asi šel, ale je to na rozhodnutí obce. Musel by to být smysluplný projekt, ale na rovinu říkám, že si nemyslím, že se jej podaří zrealizovat,“ netají se starosta Otovic Petr Novák. 

„Já si myslím, že odkup určitě smysl má a leckteré obce již zájem mají, protože jejich lokálky by byly provozuschopné. Ty dráhy přece vznikly jako obecní, jen se později zestátnily,“ dodává Mužík.

Nejčtenější

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

O apartmány v Krkonoších je enormní zájem, stojí i přes 10 milionů

Na Horních Mísečkách je před zkolaudováním několik apartmánových domů, celkem...

Stovky nových apartmánů přibudou v Peci pod Sněžkou, Vítkovicích, Černém Dole, Janských Lázních a na Horních Mísečkách....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Jako by celý rok nepršelo. Královéhradecký kraj je nejsušší v republice

V přehradě Rozkoš chybí voda, od července jen odpouští (19. 10. 2018).

Výhrůžnou červenou barvou svítí takřka celý Královéhradecký kraj v mapách znázorňujících množství vody v podzemí i na...

Další z rubriky

„Ajťák“ s roztroušenou sklerózou ovládá počítač brčkem, učí i ostatní

Ústní myš slouží k ovládání počítače i virtuální klávesnice.

Nemohou hýbat rukama, přesto dokážou psát emaily, surfovat po internetu, zapnout si televizi nebo rozsvítit lampičku....

Cizinec marně ujížděl kradeným autem. Dopadli ho policisté na Náchodsku

Policisté na Náchodsku dopadli cizince, který ujížděl z Německa s kradeným...

Policisté na Náchodsku ve čtvrtek dopadli cizince, který ujížděl s kradeným autem z Německa. Po prostřelení pneumatiky...

Je to válka soudů, tvrdí právník Nečesaného. Podal ústavní stížnost

Lukáš Nečesaný hovoří s novináři poté, co ho hradecký soud zprostil obžaloby z...

Advokát Lukáše Nečesaného Zdeněk Koudelka podal novou ústavní stížnost v kauze pokusu o vraždu kadeřnice v Hořicích na...

Najdete na iDNES.cz