Křižovatka Mileta v Hradci Králové

Křižovatka Mileta v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal

Hradecká křižovatka Mileta se změní, úřady se shodly na penězích

  • 2
Nejslabší místo hradeckého silničního okruhu, křižovatka Mileta, se po více než 30 letech planých úvah konečně změní. Došlo k dohodě o financování, ale práce na proměně nezačnou dříve než za dva roky.

O nutnosti změnit křižovatku Mileta se v Hradci Králové začalo mluvit ještě před listopadovou revolucí. Jedenáct let žil projekt monstrózní křižovatky za více než 400 milionů korun, než byl před třemi lety zrušen coby nepotřebný. Až teď, více než 30 let od poznání, že stará Mileta už zdaleka nestačí, se věci konečně daly do pohybu.

Pracovat na proměně nejslabšího místa hradeckého silničního okruhu se sice začne až zhruba za dva roky, ale začátek prací, s kterým se předběžně počítá na rok 2018, již nespadá do kategorie nedohledno.

V záležitosti Milety v posledních dnech došlo k významnému pokroku - k trojstranné dohodě o financování. Minulý týden ji schválilo hradecké zastupitelstvo, v pondělí ho napodobilo i krajské a problém nemá ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Licitování o finančním podílu trvaly několik měsíců a nakonec vyhrálo hejtmanství. Zatímco ještě před půl rokem krajský úřad počítal, že do společného projektu vloží až 60 milionů korun, podle již podepsané smlouvy utratí jen 17 milionů. Město přidá 78 milionů a zbývajících 130 milionů je připraveno zaplatit ŘSD. Jestliže vše půjde podle předpokladů, Mileta ještě letos získá územní rozhodnutí a v roce 2017 i stavební povolení.

„Se zněním trojstranné dohody souhlasíme a jakmile bude odsouhlasena v orgánech města a Královéhradeckého kraje, dohodu také podepíšeme,“ potvrzuje mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Zatímco mimoúrovňová třípatrová křižovatka by stála přes 400 milionů, lacinější průsečná verze s podchody pro chodce a cyklisty přijde odhadem na 225 milionů a konečná cena bude s největší pravděpodobností ještě nižší.

„Ředitelství silnic a dálnic bude financovat objekty související se silnicí první třídy. Kraj zaplatí vše, co se týká přestavby Zborovské ulice, a zbytek uhradí město. Předpokládáme, že vysoutěžením se dostaneme na nižší cenu. Výstavba nové křižovatky je jednoznačnou prioritou. Uvědomujeme si, že je to klíčová věc pro celý Hradec, a proto ji chceme začít realizovat co nejdříve,“ tvrdí náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Další kolabující křižovatka ještě letos dostane bypassy

Mileta je klíčová rovněž pro soukromého investora, který chce v bezprostřední blízkosti začít stavět administrativně komerční centrum City Garden (více o projektu čtěte zde). Disponuje dokonce stavebním povolením na první etapu, avšak dosud musel čekat na trojdohodu řešící příjezdové komunikace.

„Investor deklaroval, že se bude nemalou částkou podílet na řešení tohoto území,“ vítá Vedlich slib developera podílet se na dopravním řešení celého území, kde je nutné napojit nejen City Garden, ale i fakultní nemocnici či univerzitní kampusy.

„Pro nás je zásadní, aby se podařilo provázat centrální křižovatku s okolím stavby. Zatím to vypadá, že se to daří, proto nemáme problém přistoupit na tuto spolupráci,“ pochvaluje si krajský radní pro oblast investic Josef Dvořák.

Kromě Milety je dalším krizovým místem hradeckého okruhu druhá přetížená křižovatka u vysokoškolských kolejí Na Kotli. Kolony aut a kamionů včetně uvázlých trolejbusů se často táhnou až k benzinové pumpě. Nejspíš ještě ve druhé polovině letošního roku se však začne pracovat na podstatném vylepšení.

Kolabující dopravní uzel totiž dostane bypassy, tedy podstatně rozšířené profily silnice šité na míru především kamionům (více čtěte zde).

Podle ŘSD by práce na křižovatce neměly trvat déle než čtyři měsíce. Daní za rychlost však budou další dopravní komplikace, které se podle jednotlivých etap budou posouvat.

„Podle předpokladů se stavba bude provádět po etapách za provozu při částečné uzavírce, provoz bude stažen do jednoho nebo dvou pruhů. Konkrétní řešení však bude známé až po vydání stavebního povolení,“ upozorňuje mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.