Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Choustníkovo Hradiště nechce na okraji vsi sjezd z D11, bojí se kamionů

  15:40aktualizováno  15:40
Plánovaný úsek dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova narazil na další problém. Choustníkovo Hradiště odmítá stavbu sjezdu na okraji vesnice směrem na Jaroměř. Veškerá doprava na sousední Dvůr Králové by totiž jezdila přes centrum obce.

Zatímco Kocbeře na Trutnovsku jsou s podobou připravované dálnice D11 již smířené (podrobnosti v článku Obec bojuje proti dálnici do Krkonoš), před investorem autostrády se objevil nový protivník - sousední Choustníkovo Hradiště.

Obec s šesti stovkami obyvatel na rozdíl od Kocbeří nic nenamítá proti trasování dálnice, ale zásadní problém má se sjezdem a nájezdem na D11. Ten má vyrůst za hřbitovem na kraji vesnice a radnice by byla nejraději, kdyby vůbec nevznikl. Podle všeho už je ale na změnu projektu pozdě.

Fotogalerie

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i projektanti chystané dálnice téměř tři hodiny marně přesvědčovali vedení radnice a část obyvatel na nedávném veřejném projednání ve společenském sále.

Kritikům se nelíbí, že automobily a hlavně kamiony budou na dálnici najíždět na území Choustníkova Hradiště. Podle nich to do obce zbytečně přivede kamionovou dopravu ze Dvora Králové nad Labem a širšího okolí. Auta k nájezdu pojedou přes celé centrum, stejně jako jezdí nyní.

Choustníkovo Hradiště se potýká s obrovským dopravním zatížením, podle statistik jím denně projede 7,5 tisíce až 12 tisíc vozidel.

„Pokud bude nájezd za hřbitovem, zvýší se provoz v obci. Veškerá doprava od Dvora Králové bude na dálnici směřovat přes Choustníkovo Hradiště. Na jednu stranu nám D11 pomůže s dopravou, na druhou stranu si vědomě pustíme kamiony přes obec. Pro nás by bylo nejlepší, kdyby tady nájezd a sjezd vůbec nebyly,“ domnívá se místostarosta Jaroslav Hloušek (nestraník), který je po odstoupení dlouholetého starosty Vratislava Vopálky v čele radnice. Další nájezdy vzniknou v nedalekých Kocbeřích a také v Jaroměři.

Podle ŘSD ale bude mít dálnice přesně opačný efekt a dopravu rozředí. „Dnes obcí každý den v průměru projede téměř deset tisíc aut. Po realizování dálnice a sjezdu v Choustníkově Hradišti klesne počet aut na polovinu. Dopravní situace bude lepší než dnes. Pozitiva v tomto případě převyšují negativa, která s sebou stavba dálnice přinese,“ říká šéf ŘSD v Královéhradeckém kraji Marek Novotný.

Podoba dálnice už je definitivní

Změnit v této fázi plán a vymazat hradišťský sjezd z projektu by navíc bylo mimořádně problematické a podle všeho by to zdrželo stavbu celého úseku z Jaroměře do Trutnova. Územní plán, který zastupitelé schválili v roce 2010, přitom s nájezdem u hřbitova počítá. 

„Když se schvaloval územní plán, žádné připomínky k tomu nebyly. Trasa dálnice včetně staveb, jako jsou sjezdy a nájezdy, už je definitivní, jejich umístění prošlo schvalovacím procesem a toto řešení vykrystalizovalo jako nejvýhodnější,“ sdělil Novotný.

V příštím roce už projektanti začnou pracovat na dokumentaci ke stavebnímu povolení.

Sjezd z dálnice D11 bude u odbočky na obec Vlčkovice (červená). Další má být nedaleko v Kocbeřích (modrá).

Sjezd z dálnice D11 bude u odbočky na obec Vlčkovice (červená). Další má být nedaleko v Kocbeřích (modrá).

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.

S nájezdem v Choustníkově Hradišti nemá žádný problém ani senátor Jan Sobotka (nestraník za hnutí STAN), který z pozice předsedy Svazku měst a obcí Krkonoše řadu let bojuje za to, aby D11 propojila východní Čechy a Polsko. 

„S dálnicí přichází prosperita, pomůže nám všem. Auta, která budou mířit do Trutnova a Polska, Choustníkovým Hradištěm vůbec nepojedou. Obec nebude zatížena tranzitní dopravou, pouze automobily, které končí ve Dvoře Králové nad Labem,“ míní starosta Vrchlabí.

Veřejné projednání provázela zjitřená atmosféra. Tvrdé jádro odpůrců se nechtělo smířit s tím, že s projektem už nejspíš nejde nic dělat. Na zástupce ŘSD například pokřikovali, že hájí zájmy kamionů. Pro některé obyvatele byl naopak názor vedení obce překvapením. 

„Je to víceméně názor jednoho člověka, slyšel jsem to tady poprvé. Nebylo to projednané ani na radě, ani na zastupitelstvu. Myslím si, že by o tom měli rozhodnout všichni obyvatelé, například v referendu. Vedení by mělo na veřejnosti prezentovat většinový názor obce,“ poznamenává Zdeněk Seidl, který je příznivcem stávající podoby D11.

Přestože se vedení radnice domluvilo s ŘSD na tom, že budou dál jednat, i místostarosta Choustníkova Hradiště Josef Hloušek si uvědomuje, že na zásadní změny už je nejspíš pozdě. 

„Krajský územní plán je nadřízený územnímu plánu obce, což musíme respektovat. Jedinou naší šancí je dál jednat a pokusit se investora přesvědčit o našich argumentech,“ uvedl. 

D11 povede na území Choustníkova Hradiště téměř souběžně se stávající silnicí první třídy, která spojuje Hradec Králové a východní Krkonoše. Nad zdejším mokřadem bude mít rychlostní komunikace podobu estakády. Takřka v celé délce budou dálnici lemovat protihlukové stěny, někde dosáhnou až osmimetrové výšky. V některých úsecích totiž D11 bude od domů vzdálená „jen“ 470 metrů. 

„Dálnice bude díky systému protihlukových stěn tišší než současná silnice v Choustníkově Hradišti,“ ubezpečuje projektant Roman Petřík ze společnosti SUDOP. 

Úsek dálnice z Jaroměře do Trutnova by se mohl začít stavět v roce 2022. Měří necelých 20 kilometrů, na trase bude 25 mostů, tunel a dvě mimoúrovňové křižovatky v Choustníkově Hradišti a v Kocbeřích.



Nejčtenější

Tygři a lev utekli z klece v zooparku na Hradecku, zneškodnili je veterináři

Uspaná zvířata v Bioparku Štít na Hradecku (16. 7. 2018)

Veterinářům se kolem půl jedné odpoledne podařilo uspat dva tygry a lva volně se pohybující po Bioparku Štít na...

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...



Lesy ČR kvůli kůrovci zastavily stavbu nového sídla za půl miliardy

Lesy v lese. Půdorys nového sídla bude připomínat strom.

Stavba největší dřevostavby v zemi, kterou chtěly v Hradci Králové postavit Lesy České republiky se odkládá. Budova za...

Stát zabavil stovky pivních tácků. V aukci jsou za vyvolávací cenu 20 korun

Sbírka pivních tácků v elektronické aukci (20.7.2018).

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových otevřel elektronickou aukci, při které lze přihazovat cenu a získat...

Řidička předjížděla kamion, auto v protisměru vyhnala do příkopu

Řidič peugeotu havaroval mezi Výšinkou a Stříteží (12. 7. 2018).

Řidič osobního auta zabránil u Dvora Králové nad Labem čelnímu střetu a sám skončil v příkopu. Řidička v protisměru...

Další z rubriky

Stát firmám z trhu práce odebírá lidi, říká šéf továrny na těsnění do aut

Gumárnu Saar Gummi Czech vede generální ředitel Jan Tichý (28. 6. 2017).

Třetina aut vyrobených v Evropě bude mít do čtyř let těsnění vyrobené v našich závodech, plánuje Jan Tichý, generální...

Stát zabavil stovky pivních tácků. V aukci jsou za vyvolávací cenu 20 korun

Sbírka pivních tácků v elektronické aukci (20.7.2018).

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových otevřel elektronickou aukci, při které lze přihazovat cenu a získat...

Klece šelem, které utekly v bioparku, byly špatně zajištěné, zjistila kontrola

Majitel Antonín Hnízdil ukazuje mříž, kudy šelmy unikly (16. 7. 2018).

Provozovatel Bioparku Štít nedaleko Chlumce nad Cidlinou, v němž v pondělí utekli z klece dva tygři a lev, dostal od...

Najdete na iDNES.cz