Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na safari elektromobilem. ZOO ve Dvoře ho půjčí návštěvníkům zdarma

  16:58aktualizováno  16:58
Jako první v Evropě spouští Zoologická zahrada ve Dvoře Králové projekt E-safari. Od pondělí začne návštěvníkům půjčovat elektromobily na projížďky mezi volně pobíhajícími stády zeber, pakoňů a antilop. Postupně chce zoo také elektrifikovat svůj vozový park.

Zahrada chce tímto krokem motivovat návštěvníky k ekologickému způsobu dopravy. Výletníci, kteří přijedou vlastním elektromobilem, navíc zaplatí poloviční vstupné. Zoo zároveň plánuje na parkovišti vybudovat dobíjecí stanici a pořídit služební vozidla s elektrickým pohonem.

„Provoz elektromobilů je k přírodě mnohem šetrnější než jízda klasickými auty. Zvýhodněnou cenou za projížďku po safari pro ty, kteří přijedou vlastním elektromobilem, považujeme za další způsob, jak veřejnost upozornit na to, že existují environmentálně přijatelnější způsoby osobní dopravy,“ říká ředitel zahrady Přemysl Rabas.

Fotogalerie

Zahrada bude návštěvníkům půjčovat dva elektromobily Leaf, které získala od japonské automobilky Nissan a společnosti AUTO IN Technology, která se rozvojem elektromobility zabývá. Podle Petra Koláře z Nissanu je právě safari s volně pobíhajícími stády pakoňů, antilop, buvolů a zeber ideálním prostředím pro používání elektromobilů.

„Nejlépe se zde využijí přednosti těchto vozidel. Jsou šetrná k životnímu prostředí i ke zvířatům. Na rozdíl od aut se spalovacím motorem je jejich provoz extrémně tichý,“ upozorňuje Kolář.

S myšlenkou otestovat elektroautomobily v africkém safari přišla firma AUTO IN Technology, která projekt E-safari dvorské zahradě nabídla.

„Hledáme cesty, jak nové technologie dostat mezi lidi. Tímto projektem chceme pomoci vyvrátit různé dezinformace a klišé, které jsou s elektromobilitou spojené. Zoologická zahrada ve Dvoře Králové bude první v Evropě, kde podobný projekt poběží,“ vysvětluje projektový manažer Petr Vavrouš.

Rezervace zatím na recepci, brzy i přes internet

Zájemci si budou moci e-vozidlo zapůjčit zdarma na 50 minut, platit budou jen vstupenku do safari. Rezervovat si ho zatím mohou na recepci safari kempu, v dohledné době zoo spustí internetový online rezervační systém. Návštěvníci tak uvidí, na kterou hodinu je vůz volný.

Elektroauto ujede na jedno dobití zhruba 200 kilometrů, což pro opakované jízdy v safari, které je otevřené každý den od 9 do 18 hodin, bohatě stačí. Zoo bude auta dobíjet přes noc.

Ještě v letošním roce mají na parkovišti vzniknout rychlodobíjecí stanice se čtyřmi vstupy, doba pro „tankování“ aut se potom zkrátí na několik desítek minut. Nejbližší stanice jsou dnes v Trutnově, Vrchlabí a Hradci Králové.

Ekologická auta pro návštěvníky jsou prvním krokem k „elektrifikaci“ provozu v zoologické zahradě. S upravenými vozy na elektrický pohon by v budoucnu měli jezdit také zaměstnanci. Už nyní zoo používá dvě elektromultikáry podobné golfovým vozíkům.

„Počítáme s tím, že pořídíme užitkové elektrovozidlo pro přepravu materiálu a údržbářské práce. Automobily, které dožívají, chceme postupně už v letošním a příštím roce začít nahrazovat vozidly s elektrickým pohonem,“ naznačuje zástupce ředitele zoo Jaroslav Hyjánek.

ZOO vyřadila palmový olej z jídel i krmiv

Africké safari Josefa Vágnera se poprvé otevřelo v roce 1989. Od roku 2011 mohou návštěvníci vyrazit na prohlídku areálu se stády kopytníků ve vlastním automobilu (psali jsme zde). O čtyři roky později zoo otevřela první lví safari ve střední Evropě, které je součástí klasického okruhu (více tady).

V hlavní sezoně safari v průměru za den projede 120 aut, maximální denní kapacita je 250 vozidel. Od loňského roku je safari pojmenované podle bývalého ředitele, který koncepci na konci 60. let minulého století vymyslel. V loňském roce se safari stalo kulturní památkou.

Zavedení elektromobilové dopravy je dalším příspěvkem královédvorské zahrady k ochraně životního prostředí, i když zatím spíše symbolickým. Od začátku letošního roku zoo zcela vyřadila palmový olej z jídel pro návštěvníky a také z krmiv. Pěstování palmy olejné je jednou z hlavních příčin likvidace tropických deštných pralesů v Asii a Africe.

S vyřazováním této suroviny zoo začala v roce 2013, na konci loňského roku palmový olej přestala kompletně používat v krmivech pro zvířata. Krmivářský průmysl je přitom v objemu využití palmy olejné hned za potravinářským průmyslem a výrobou biopaliv. Dvorská zoo se také proslavila mnoha ochranářskými projekty v Africe, největší pozornost v poslední době poutá vracení nosorožců do jejich domoviny (více o tématu zde).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Archeoložka Martina Beková
Civilizaci ujíždí vlak, můžeme skončit jako římská říše, říká archeoložka

Archeoložka rychnovského muzea Martina Beková má za sebou úspěšnou sezonu, která přinesla vzácné objevy. Česká archeologie jí vděčí za vyplnění bílých míst na...  celý článek

Labská bouda v Krkonoších.
Labský důl je klenot, má vodopády, říční meandry i betonovou boudu

Vítejte v jednom z nejkrásnějších míst Krkonoš, které ročně spatří desetitisíce turistů. Vodopády, laviny, meandry Labe, ledovcové údolí, to vše lze vidět v...  celý článek

Nádraží v Jaroměři. Od pondělí začne výluka na trati do Hradce Králové.
Hradecký kraj chce rychlejší vlaky, jedná o elektrifikaci dalších tratí

Představitelé Královéhradeckého kraje začali lobbovat za elektrifikaci železničních tratí z Jaroměře do Trutnova a mezi Týništěm a Letohradem. Slibují si od...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.