Růžová kola míří do Hradce Králové (16. 4. 2015).

Růžová kola míří do Hradce Králové (16. 4. 2015). | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nemít v Hradci kolo už nevadí. Město půjčuje flotilu růžových bicyklů

  • 2
Nemáte vlastní kolo? Nevadí. Bicykl v růžové barvě lze za paušální poplatek půjčit. Až na něm dojezdíte, jednoduše ho zamknete do nejbližšího stojanu na kola a nahlásíte jeho polohu. Tak bude fungovat systém sdílení jízdních kol, který se právě rozjíždí v Hradci Králové.

„Velkou výhodou oproti podobným komerčním projektům je to, že není nutné kolo zamykat do speciálních stojanů, ale dá se odstavit a uzamknout na kterémkoliv vhodném místě ve městě, a to pomocí klasického číselníkového zámku,“ vysvětluje výhodu projektu ReKola jeho koordinátorka Petra Dufková.

Zájemci

Zájemci se již mohou registrovat zde, kde si přečtou i podrobné podmínky užívání sdílených kol.

Spolek po centru Hradce Králové rozmístí první pětici na růžovo natřených kol, která budou mít i svoje jména. Hradečáci se tak po městě budou moci projet na Belle, Barnabášovi nebo Drtikolovi.

Stačí se zaregistrovat a zaplatit měsíční poplatek 150 korun nebo sezonní poplatek 700 korun, pak už můžete jen jezdit dle libosti.

„Volné kolo v okolí si zájemce vyhledá přes mobilní aplikaci nebo SMS, tak získá i kód k zámku,“ uvádí koordinátorka Aneta Jelínková. Stejným způsobem cyklista kolo i vrátí: na libovolném místě ho zamkne a přes aplikaci či SMS ohlásí jeho novou polohu, na které ho najde další zájemce.

Staré liberty nebo esky

Projekt se rozjede se dvěma koly u hlavního nádraží a po jednom u Bia Central, na Velkém náměstí a před magistrátem města, do konce května by se flotila růžových bicyklů měla rozrůst.

„Počet kol chceme doplnit na dvacet pět, i proto uvítáme kola od dárců, kteří doma mají nepoužívané staré kolo a mohli nám ho darovat,“ říká Dufková.

Jízdní kola, na kterých bude možné po Hradci se přesunovat, totiž nejsou žádné supermoderní modely, ale třeba staré liberty nebo esky, které však prošly opravou a jsou stoprocentně funkční a bezpečné, pro městský provoz jsou vybaveny předním košíkem na kabelku.

Na bicykly budou pravidelně dohlížet servismani, kteří budou měnit prasklé duše či napravovat pochroumaná řidítka. „Problémy na kole mohou uživatelé hlásit rovněž pomocí aplikace,“ uvádí Jelínková.

Registrovaní uživatelé budou moci využívat kola kromě Hradce Králové i v sousedních Pardubicích, v Praze, Brně a Olomouci, kde takzvaný bikesharing již také funguje.

V Pardubicích se růžová kola rozjela loni v srpnu (více čtěte zde) a během cyklistické sezony se do projektu zaregistrovalo přes 50 lidí, kteří mohou využívat 25 kol, po pražských ulicích jich jezdí už stovka.

Kola půjčují i dráhy

„V Pardubicích se nám za minulou sezonu ztratila tři kola, jedno se však dík spolupráci s městskou policií po dosti dlouhé době našlo, shodou okolností to bylo kolo pojmenované Robinsonka,“ říká Dufková. Na provoz růžových kol přispěl i hradecký magistrát, a to 60 tisíci korunami, do budoucna by projekt ReKola měl být finančně soběstačný.

„Máme zjištěno, že lidé, kteří budou tuto službu využívat, nejsou zákazníky našeho dopravního podniku, takže si nebudou konkurovat,“ řekl primátor Zdeněk Fink a zároveň prozradil, že město plánuje půjčovnu kol i u parkovacích domů pro kola, které chce na svém území postupně budovat.

První už stojí u hlavního nádraží a další by v budoucnu měly vyrůst například u koupaliště Flošny, obchodního centra Futurum nebo před fakultní nemocnicí.

Kola v Královéhradeckém kraji již několikátou sezonu od 1. dubna do 31. října půjčují i České dráhy, a to na nádražích v České Skalici, Adršpachu, Červeném Kostelci a na hlavním nádraží v Trutnově.

Půjčení kola na jeden den u drah stojí 150 korun, pro držitele karet 120 korun. Je však nutné složit kauci ve výši tisíc korun za jedno kolo.