Ředitel královédvorského gymnázia Petr Minář

Ředitel královédvorského gymnázia Petr Minář | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jsem rád, že studenti školu bránili, říká ředitel gymnázia ve Dvoře

  • 1
Ředitele královédvorského gymnázia Petra Mináře čeká těžké jaro. Chce přemluvit vedení kraje, aby znovu otevřelo šestileté studium, a také potřebuje nalákat nové studenty. Těší ho, že ti současní se za "svůj gympl" postavili.

Kraj na podzim nejdříve školu ve Dvoře Králové nad Labem málem sloučil s jinou střední, ale nakonec rozhodl "jen" o uzavření šestiletého studia. Gymnázium se chce znovu postavit na nohy a získat zpátky ztracenou prestiž.

"Dohodli jsme se, že budeme i nadále jednat s krajskou radní o zachování šestiletého studia," říká Petr Minář jen pár dní po další velké schůzce se zástupci města a tamními podnikateli, kteří se za gymnázium postavili.

Poslední rozhodnutí kraje zní, že gymnázium se střední školou nesloučí, ale pouze neotevře šestiletý obor. Co na to říkáte?
Je pozitivní, že chtějí zachovat gymnázium samostatné, ale myslím si, že i šestileté má ve Dvoře své místo. Mezi rodiči je o něj stále zájem.

Po tom všem, co se v poslední době kolem školy dělo, máte představu, co dělat do budoucna jinak?
Určitě bychom měli více propagovat naše výsledky a úspěchy. Novinkou v našem studiu bude možnost vybrat si ze tří specializací. Studenti si zvolí mezi jazykovým, společenskovědním a přírodovědním směrem. V jazykovém budou předměty zaměřené na komunikaci v oblastech obchodu a podnikání a budou si moci udělat i zkoušku z anglického jazyka s mezinárodní platností.

A ty další směry?
Společenskovědní směr připraví na studium práv a dalších oborů. V přírodovědném zaměření chceme navázat na výbornou tradici výuky biologie a chemie. Zajímali jsme se, co v regionu chybí a o co by děti měly zájem. Pořádáme řadu propagačních akcí, navštěvujeme základní školy, jednáme s rodiči, vydáváme tiskoviny.

Dvorská Juta dala vaší škole sponzorský dar 600 tisíc korun, díky kterému byste mohli šestiletý obor znovu otevřít. Je to výjimečná situace, nebo vývoj spěje k tomu, že střední školy budou s velkými firmami mnohem více propojeny?
Určitě je to cesta. My bychom tyto peníze využili na dofinancování platů učitelů.

Ale proč by o to měly mít firmy zájem?
Můžeme připravit naše absolventy podle jejich potřeb. U gymnázií je to sice těžší než u průmyslových škol, ale my se můžeme víc zaměřit na jazykovou přípravu, matematiku, český jazyk.

Jak šel čas na královédvorském gymnáziu

září 2013
Královéhradecký kraj rozhodl, že dvorské gymnázium, které navštěvuje 244 žáků ve čtyřech třídách čtyřletého studia a šesti třídách šestiletého, sloučí pro nedostatek studentů se střední školou informatiky a navíc zde od září 2014 zruší šestileté studium. Nespokojení studenti chystali prohlášení a petici. Někteří gymnazisté si na internetu neberou servítky a ředitel konkurenční školy si na ně stěžuje. Během dvou týdnů se k jejich skupině na Facebooku přidalo přes 370 lidí. Do Dvora přijela i krajská radní pro školství Táňa Šormová, aby vysvětlila slučování.

listopad 2013
Kraj se po nátlaku veřejnosti rozhodl, že gymnázium a střední školu informatiky nesloučí. Škola však utrpěla Pyrrhovo vítězství, neboť kraj stále počítá s koncem šestiletého oboru. Studenti mají z vítězství rozporuplné pocity.

prosinec 2013
Dvorští podnikatelé v čele s Jutou věnují na záchranu gymnázia 600 tisíc korun. Královédvorští chtějí znovu jednat s radními, aby šestiletý obor nezavírali.

Jaká je teď na gymnáziu ve Dvoře nálada? Napětí? Rozmrzelost?
Naopak, myslím, že mezi studenty vládne optimistická atmosféra, protože se podařilo zachovat samostatnost. Mezi sborem je však atmosféra rozpolcená, učitelé si uvědomují, že ještě není rozhodnuto.

Zpráva o slučování rozvířila u studentů silné emoce. Někteří častovali krajskou radní ostrými nadávkami. To asi není pro školu ideální vizitka…
Studenti nezvolili ideální formu, ale na druhou stranu jsem byl velice rád, že se za svou školu postavili a bránili její samostatnost.

Co považujete za největší přidanou hodnotu víceletých gymnázií?
Kromě toho, že se mohou účastnit mnoha soutěží a olympiád, vidím hlavní výhodu v tom, že studenti mají mnohem více času na výběr svého profesního zaměření. Mají delší čas na rozhodování o své budoucí kariéře.

Základní školy ale často gymnázia kritizují, že jim berou nejlepší žáky.
Jenže právě studenti, kteří se hlouběji zajímají o nějaký obor, mají na víceletém gymnáziu více možností se mu věnovat. Nyní je potřeba zvýšit prestiž nejen našeho gymnázia, ale celého školství v zemi. Je to nutné.

Jenže jsou tu i další argumenty, třeba že gymnázium dětem nedá odborné vzdělání, které by využily v praxi. Když to přeženu, má "gympl" vůbec budoucnost?
Gymnázia mají ve školském systému své tradiční místo a já si myslím, že všeobecné vzdělání je v dnešní době mnohem důležitější než to odborné. I člověk s odborným vzděláním se musí během života třikrát nebo čtyřikrát rekvalifikovat nebo změnit profesi, a právě proto je všeobecné vzdělání dobrým základem pro flexibilitu při změně profese, která bude pravděpodobně v budoucnu čekat každého.

Odborné vzdělání můžete během své kariéry získat v souladu s vývojem techniky. Nemůžete čekat, že vám vzdělání, které získáte v patnácti nebo osmnácti letech, vystačí na celý život. Ať šestiletá, nebo osmiletá gymnázia jsou pro rozvoj žáků velice přínosná.