Hradec Králové zaplevelila reklama. Přívěsný vozík stojí u křižovatky Mileta. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradec se topí v reklamách, loňské nařízení zastupitelů je na nic

  • 1
Ulice v Hradci Králové hyzdí reklamy. Zaplevelily sloupy v historickém centru, na periferii se zase objevily reklamy na přívěsných vozících. Radnice sice proti nim vydala vyhlášku, ta je zatím bezzubá.

Označení Hradce jako salonu republiky už dávno neplatí. Něco takového si musí myslet člověk, který se prochází centrem Hradce Králové a na každém rohu zakopává o více čí méně vzhlednou reklamu. Stačí se projít třeba jen po jedné z výkladních skříní města: po pěší zóně přes Masarykovo náměstí.

Napodobeniny historických stožárů městského osvětlení tam „zdobí“ různobarevné reklamy, které zcela narušují historický ráz území, jež je součástí městské památkové zóny.

„Takovým vizuálním nepořádkem, který patří snad někde na předměstí, si zaplevelujeme nejcennější části Hradce. V tomto pohledu je příšerné i Velké náměstí, které by hned bylo hezčí, kdyby tamní předzahrádky měly jednotící prvek,“ kritizuje vizuální nekulturu ve městě občanský aktivista Aleš Dohnal.

Památkáři chtějí nyní po upozornění MF DNES prověřit nejméně reklamy ve Švehlově ulici, které se na tamních sloupech veřejného osvětlení objevily před několika týdny.

„Vzneseme dotaz a reklamu prověříme, neboť tato informace je pro nás nová. Reklamu po Hradci upravuje městská vyhláška, a to tehdy, jedná-li se o zařízení. Pokud to zařízení není, nemáme kompetenci do toho zasahovat,“ upozorňuje vedoucí památkového odboru Jan Falta.

Lze se domnívat, že malé billboardy upevněné na osvětlení na pěší zóně nejspíš zařízením nejsou.

Hradec zaplevelily i přívěsné vozíky s reklamou

Laici i odborníci na architekturu z Hradce Králové si všímají, že nevzhledná reklama hyzdí i další části města.

„Ono to bohužel není jen na Masarykově náměstí, ale i na jiných místech, jako například nově v ulici S. K. Neumanna. Když už jsme u toho, automat na mléko na Baťkově náměstí s „ležérně“ zavěšeným igelitovým pytlem na odpadky také zrovna nepůsobí esteticky,“ podotýká hradecký architekt Václav Hájek ve fóru Architektura Hradce Králové, které nešvary po městě kritizuje.

Radnice se s podobným typem nevhodné reklamy na území města pokusila bojovat už vloni. V červnu zastupitelstvo schválilo nové nařízení, jímž zakázalo reklamu šířenou na veřejně přístupných místech mimo provozovnu.

Město mířilo především na reklamu na přípojných vozících, které volně stojí na několika místech po městě. „Vozíky hyzdí okolí křižovatek, nejsou tomu dána žádná pravidla,“ uvedl tehdy primátor Zdeněk Fink.

Ačkoliv zastupitelé nařízení schválili s platností od loňského července, vozíky nekontrolovatelně „parkují“ po městě dál.

Musí se vyjasnit, zda jsou vozíky stavbou

Nařízení se totiž zaseklo na cestě mezi magistrátem a Královéhradeckým krajem. Město a hejtmanství si mezi sebou zatím nevyjasnily, co vlastně takový vozík je. Přesněji řečeno: zda je, nebo není stavbou.

„Ještě jsme stále nedospěli k závěru. Město od začátku tvrdilo, že vozíky stavbou nejsou, podle kraje stavbou jsou, a měli bychom to tedy řešit podle stavebního zákona,“ popisuje zapeklitou situaci mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková.

Radnici zatím nezbývá nic jiného než jen posílat na kontroly městskou policii. Stojících vozíků je na území města kolem dvacítky.

„Monitorují je naši strážníci. Kromě křižovatky Mileta jich je několik i na výjezdu u ČKD či u Futura, tedy i v místech, kde narušují silniční provoz, rozptylují řidiče a často jim brání ve výhledu,“ říká Vlčková. Té dávají za pravdu i dopravní policisté a odborníci na silniční dopravu.

Hrozit budou pokuty

„A je to i tak trochu nekalá soutěž vůči těm, kteří si pronajímají povolené billboardy,“ upozorňuje radniční mluvčí.

Pokud se městu nařízení podaří prosadit, podnikatelům, kteří budou mít takovýmto způsobem postavenou reklamu na veřejném prostranství Hradce Králové, bude hrozit pokuta ve výši až dvou milionů korun.

Za veřejné prostranství radnice považuje všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejnou zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, dokonce bez ohledu na vlastnictví daného prostoru.

Magistrát však bude muset celé nařízení trochu přepracovat. „Vše by se mělo vrátit do rady, kdy se to však stane, ještě nevíme,“ říká Vlčková.

Radní budou muset v návrhu pořešit i určité formulace, neboť nařízení v současné verzi zakazuje šíření reklamy „komunikačními médii, kterými jsou přípojná vozidla a na přípojných vozidlech umístěné plakáty, dodatečné konstrukce, panely nebo jiný náklad sloužící pro umístění reklamy“.

Taková definice by se totiž mohla vztahovat i na reklamou polepené nákladní automobily projíždějící městem, které by tak nařízení také porušovaly.