Parkování na třídě Karla IV. v Hradci Králové

Parkování na třídě Karla IV. v Hradci Králové | foto: Michal Klíma, MAFRA

V centru Hradce zruší kvůli opravám parkovací místa, místní se bouří

  • 2
Plánovaná rekonstrukce třídy Karla IV. v centru Hradce Králové popudila majitele tamních domů. Kvůli změnám má razantně ubýt parkovacích míst. Lidé poslali dopis primátorovi a připravují petici.

Ačkoliv je plán rekonstrukce třídy Karla IV. v centru Hradce Králové zatím jen lehce načrtnut na papíře, už začíná budit nevoli tamních majitelů domů. Obávají se, že obchodníci kvůli zrušení větší části parkovacích míst přijdou o zákazníky a majitelé bytů o nájemníky. Podle původního projektu totiž radnice chtěla ze současných 233 míst ponechat jen 60.

"Záměr nám odůvodnili tím, že chtějí z třídy Karla IV. vybudovat jakýsi pařížský bulvár, po němž budou lidé korzovat a dojíždět tam městskou hromadnou dopravou. Třída Karla IV. na rozdíl od pařížského bulváru, kam přijedou na několik dnů turisté do hotelů, je však rezidenční ulicí s přibližně 300 nájemními byty," vysvětluje svůj nesouhlas Vojtěch Kulhánek, který v místě podniká a zároveň v činžovním domě pronajímá byty.

Bojí se i toho, že pokud by ulice prošla navrhovanou úpravou, bude mít problém se zásobováním prodejny kol, kterou provozuje.

Parkovacích míst bude víc, ale majitelům pořád nestačí

"V návrhu, který nám představili na prvním jednání, byl záměr úplně zrušit podélné parkování a na jeho úkor rozšířit chodník. Autům se zásobováním architekti vyčlenili jen několik "chlívečků" na straně pod stromy. Když nám ale přijede náklaďák se stovkou kol, tak se do vyhrazeného místa ani nevejde," pozastavuje se Kulhánkova dcera Šárka Soares.

Představitelé města se proto v první polovině ledna s majiteli domů setkali, aby si vyjasnili požadavky. Podnikatelům slíbili, že počet míst, která zachovají, zvýší na zhruba 110.

Majitelům domů se ale i to zdá málo. Parkovací místa, která by v ulici Karla IV. zůstala, by totiž měla rezidentům sloužit jen na půlhodinové zastavení a poté, co by své auto vyložili, by ho museli převézt do parkovacího domu.

"Neumím si představit, že by rezidenti měli třeba vyložit děti, nákup a pak ještě odvážet auto do parkovacího domu. Bydlí tady hlavně mladé rodiny. Ty to vydrží několik měsíců a pak se raději odstěhují někam do satelitu, další parkovací místa totiž ubudou i ve Škroupově a v Průmyslové ulici," říká Soares.

Situaci by mohly vyřešit parkovací domy

Jednou z variant, o kterých vedení radnice uvažuje, je vybudování podzemních garáží přímo pod ulicí Karla IV.

"Přemýšlíme o třech variantách a teprve budeme zpracovávat studii, která prověří nejen jejich reálnost, ale také možné finanční náklady," říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Dalšími dvěma variantami, kde by mohl parkovací dům pro rezidenty z ulice Karla IV. vyrůst, jsou prostor pod náměstím 5. května či místo na rohu Průmyslové a Škroupovy ulice.

"Určitě chceme, aby to tu opravili. Ať ale opraví chodníky a silnici, ale parkovací místa nechají ve stávajícím počtu. Bez nich tuto část města úplně umrtví a vyženou lidi, kteří tady chtějí bydlet," říká Soares.

Představitelé města naopak tvrdí, že rekonstrukcí chtějí lidi do centra přilákat.

"Chceme to tam mít hezké se spoustou zeleně," tvrdí Vedlich a dodává, že pokud bude ulice vypadat jen jako parkoviště, tak to příliš hezké nebude.

"Bude tam nový mobiliář a výrazné solitérní stromy. Jelikož je to v památkové zóně, budeme muset úzce spolupracovat s památkáři. Například osvětlení bychom tam rádi měli podobné tomu, jaké tam bylo za první republiky," naznačuje hlavní městský architekt Petr Brůna. Radnice by opravu ráda měla hotovou do konce roku 2020.