Čtyřsedačku z roku 1992 ve Svatém Petru nahradila nová vyhřívaná lanovka.

Čtyřsedačku z roku 1992 ve Svatém Petru nahradila nová vyhřívaná lanovka. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Horní Mísečky v Krkonoších dostanou starou lanovku ze Svatého Petra

  • 1
Čtyřsedačková lanová dráha ze Svatého Petra, kterou vlekaři ve Špindlerově Mlýně předloni nahradili moderní vyhřívanou šestisedačkou, ve šrotu neskončí. Po celkové rekonstrukci ji umístí na Horní Mísečky, které jako jediné středisko ve Špindlu zatím lanovku nemají.

Vlekaři zároveň počítají s rozšířením sjezdovky Machytka. Nabobtnat má téměř o polovinu rozlohy. Skiareál zatím čeká na rozhodnutí úřadů, chce však začít stavět ještě před začátkem příští sezony.

Na Horních Mísečkách, kde jsou dva kotvové vleky, měla lanovka po kompletním zrepasování původně začít jezdit už tuto zimu. Skiareálu se ale nepodařilo dotáhnout do konce administrativní přípravy. Věří, že po skončení letošní sezony plán konečně zrealizují. Lanovka je zatím „zazimovaná“ ve skladišti.

„Máme připravenou dokumentaci pro územní rozhodnutí, řešíme stanoviska dotčených orgánů a účastníků řízení. Pokud vše půjde dobře, začneme stavět lanovku na podzim letošního roku,“ řekl ředitel skiareálu Čeněk Jílek.

Téměř 1 300 metrů dlouhá lanovka nahradí stávající kotvový vlek Machytka s přepravní kapacitou 1 350 pasažérů za hodinu. Nově kapacita vzroste až o třetinu. Čtyřsedačka lyžaře vyveze na kopec za zhruba čtyři a půl minuty.

Zásadní navýšení návštěvnosti Horních Míseček vlekaři ani po postavení lanovky neočekávají. Důvodem jsou omezené parkovací i ubytovací kapacity a propojení areálu s Medvědínem, ke kterému mají lyžaři přístup po silnici přímo ze Špindlerova Mlýna. Návštěvníci parkující na Mísečkách tedy mohou lyžovat na Medvědíně a naopak.

Dolní stanice, částečně zapuštěná do terénu, vznikne v nadmořské výšce 990 metrů nad mořem, horní stanice o bezmála 400 výškových metrů výš. Původně vlekaři zamýšleli také letní provoz lanové dráhy, v přepracované verzi s tím už však nepočítají. Důvodem je rušení chráněného tetřívka obecného.

Sjezdovce ustoupí více než hektar lesa

Zároveň se stavbou lanovky skiareál podle dokumentace, kterou posuzují úřady, plánuje rozšířit přes kilometr dlouhou hlavní sjezdovku na Horních Mísečkách a prodloužit dojezd k dolní stanici o stávající lyžařskou louku nad parkovištěm.

„Rozšíření se bude týkat střední části sjezdové trati Machytka, aby průjezd lyžařů tímto úsekem byl plynulejší a bezpečnější,“ upřesnil ředitel nejznámějšího krkonošského střediska.

Vykácet by kvůli tomu měli víc než hektar lesa. Dnešní rozloha sjezdovky 4,2 hektaru se zvýší téměř dvojnásobně, na 7,5 hektaru.

Původní čtyřsedačková lanovka dopravovala lyžaře ze Svatého Petra na Pláň až do roku 2015. Dokončená byla v roce 1992 a ve své době patřila mezi nejmodernější dopravní zařízení svého druhu u nás. V době, kdy ji nahradila vyhřívaná šestisedačka, naopak patřila k nejstarším páteřním lanovkám v celém skiareálu.

Lanovka ve Svatém Petru

„Na tento typ se již nevyrábějí náhradní díly, opravy jsou složité a údržba čím dál tím náročnější,“ vysvětloval důvod výměny šéf skiareálu Jílek.

Po kompletní rekonstrukci však lanovka bude sloužit dál. Její zrepasování je ve stádiu příprav. Některé díly technici opraví přímo ve Špindlerově Mlýně, kde je zařízení od předloňska uložené, část skiareál odveze do dílen výrobce.

„Kompletně zrepasovaná by lanovka měla být na konci července,“ doplnila mluvčí střediska Martina Voráčková. Špindlerův Mlýn má v současnosti pět lanových drah. Od roku 2012, kdy středisko převzala společnost Melida, vlekaři vybudovali zatím jednu novou lanovku – vyhřívanou šestisedačku s bublinou proti nepříznivému počasí ve Svatém Petru.

Za rok má začít stavba čtyř dalších sjezdovek

Stavba repasované lanovky na Horních Mísečkách je předzvěstí ještě mnohem zásadnějších investic. Už několik let se totiž mluví o propojení dvou hlavních areálů Medvědína a Svatého Petra, jehož centrálním bodem se má stát nový dvoupodlažní terminál na parkovišti P1 u Labské přehrady. Odtud budou na Hromovku a Medvědín jezdit dvě nové lanovky a přibudou také další čtyři sjezdové tratě (více čtěte zde).

Délka tratí v celém Špindlerově Mlýně by měla dosáhnout až 40 kilometrů, dnes zde lyžaři mají k dispozici zhruba 25 kilometrů sjezdovek. Vloni na podzim špindlerovská radnice schválila klíčovou změnu územního plánu, skiareál pokračuje v administrativních přípravách. Vypracovává pro úřady environmentální studie a další podklady. „Stavební práce začnou v roce 2018,“ naznačuje Martina Voráčková.