Manželé Petra a Jiří Šustáčkovi vynalezli novou metodu výuky angličtiny: lektor...

Manželé Petra a Jiří Šustáčkovi vynalezli novou metodu výuky angličtiny: lektor si při ní povídá se studenty každý den pět až osm minut po telefonu. | foto: Lukáš Urban

Haló, tady lektor, máte lekci. Anglicky učí po telefonu, stačí 5 minut

  • 3
Pět minut telefonování v angličtině každý den = obrovské pokroky už za několik měsíců. Navíc se zbavíte strachu z mluvení a cizí jazyk vás začne bavit. To vše garantují autoři projektu Edoo, kteří dva roky pracovali na unikátním kurzu výuky angličtiny.

Manželé Petra a Jiří Šustáčkovi vynalezli novou metodu výuky angličtiny, díky níž by měl student dělat v krátké době obrovské pokroky. Jejich nápad, který si chtějí nechat patentovat, přitom vypadá neuvěřitelně jednoduše. Každý pracovní den vám zavolá lektor, který si s vámi bude pět až osm minut anglicky povídat na různé téma.

„Tak získáte velmi rychle správné automatismy, díky kterým nezazmatkujete, když vás někdo osloví na ulici a zeptá se vás na cestu. Pět minut je optimální doba, abyste do několika měsíců dokázali bez problémů mluvit anglicky,“ říkají autoři projektu Edoo, kteří bydlí a podnikají v Hradci Králové, ale pochází z Vysočiny. Petra Šustáčková z Jimramova, její manžel Jiří z Nového Města na Moravě.

Jak celý nápad výuky po telefonu vznikl?
Jiří: Asi deset let jsme provozovali jednu z největších jazykových škol ve východních Čechách a už jsme začínali být unaveni, že nevíme kam dál. Rozhodovali jsme se, jestli udělat celorepublikovou síť, nebo ne, a nakonec jsme se domluvili, že školu prodáme. A tehdy nás kontaktovala paní, která uměla dobře německy, ale vůbec jí nešla angličtina. Řekla nám, že se němčinu naučila tak, že musela zvedat telefony a odpovídat, a prosila nás, jestli bychom pro ni nemohli něco podobného udělat v angličtině.

Co jste jí řekli?
Jiří: Ze začátku jsme si mysleli, že je to blbost. Ale protože to byla firemní klientka a my ji nechtěli zklamat, nakonec jsme se domluvili, že si může po cestě z práce telefonovat s jedním z našich lektorů. Ta paní udělala za čtvrt roku pokrok, jako kdyby studovala rok, byla nejlepší a nejkomunikativnější v celé firemní skupině. Pro nás to byl zázrak.

Jak jste na to reagovali?
Jiří: Začali jsme to zkoušet na sobě v ruštině nebo italštině a po nějaké době jsme zjistili, že to opravdu funguje. Oslovili jsme patentní kancelář, jestli už něco takového ve světě je a co se s tím dá udělat. Následující dva roky jsme na tom projektu pracovali. Museli jsme vymyslet, jak by to mohlo fungovat pro velký počet lidí, jak přesně bude lekce po telefonu dlouhá, vznikl složitý software pro lektory a výuku. Vše bylo potřeba otestovat.

Co jste těmi testy zjistili?
Petra: Že úplně stačí telefonovat v angličtině pět až osm minut, je však důležité, abyste to opakovali každý pracovní den. Také jsme zjistili, že je lepší, když klient předem neví, na jaké téma bude s lektorem mluvit, protože tak se toho víc naučí. Je i vědecky dokázané, že když člověk musí v cizím jazyce trochu zabojovat a zapotit se, tak si toho víc zapamatuje.

Takže student dopředu vůbec neví, o čem bude ten den mluvit?
Jiří: Neví a neví třeba ani to, že zrovna trénuje minulý čas, ke kterému ho vede lektor svými otázkami, třeba co dělal včera.

Když telefonuju, nemůžu gestikulovat, něco napsat nebo si jinak pomoci. I díky tomu se v angličtině zlepšuju?
Petra: Rozhodně. Nikdo vám nepomůže a ani vy sám si nepomůžete ničím jiným než slovy.

Nemůže se student zaseknout a přestat do telefonu mluvit?
Petra: To se nám nestává, od toho je tu lektor, aby mu pomohl nějakou další otázkou či radou. A navíc, když student nějaká slovíčka nezná, lektor mu je následně pošle v esemesce, čímž si je lépe zapamatuje. Může se samozřejmě stát, že mu dané téma zrovna nesedne, i na to jsou však lektoři připraveni a hledají prostor, kde se student víc rozpovídá. Kontroverzním tématům se předem raději úplně vyhýbáme.
Jiří: Spíš se nám stává, že zhruba po měsíci, když už se člověk rozmluví a přestane se bát, nemůžeme některé z nich zastavit. (smích)

Student si sám vybere, kdy přesně mu zavoláte?
Petra: Ne tak úplně. On si na začátku kurzu vybere dva hodinové bloky, kdy se mu to nejvíc hodí, například od 8 do 9 hodin ráno a od 17 do 18 hodin odpoledne. My mu někdy v tu dobu zavoláme. Pokud to nebere, třeba i pětkrát telefonát zopakujeme. Ve vstupním testu také zjistíme, jak je na tom v gramatice a na jaké je jazykové úrovni.

Skutečně se dá tímto způsobem naučit plynule mluvit anglicky? Už nemusíte vyjet na delší dobu do zahraničí?
Petra: Určitě dá, máme zkušenosti, že to jde.
Jiří: Naučit se jazyk v zahraničí má svá úskalí. Musíte tam jet minimálně na půl roku a musíte se dostat do prostředí, kde budete skutečně muset mluvit anglicky.

Telefon vás dokáže rozmluvit?
Petra: Ze začátku je to pro studenta těžké, ale když tu počáteční fázi překoná, začne se na další hovory těšit a většina z nich poprvé zjistí, že se tu angličtinu mohou naučit a že to zvládnou.

To znamená, že se anglicky nikdy nenaučím jen poslechem nebo čtením?
Petra: Naučíte se poslouchat a porozumět textu, ale nenaučíte se mluvit. Mluvit v cizím jazyce se naučíte jen mluvením.

Takže se mi může stát, že budu perfektně rozumět, ale neřeknu ani slovo?
Petra: To bývá problém třeba překladatelů.
Jiří: A ještě lepší příklad jsou vědci a lékaři, kteří si sice dokážou přeložit svoji tematiku, ale s diskusí mají problém.

Učí se angličtina na školách špatně?
Petra: To je těžká otázka. Ze škol už dnes vychází poměrně kvalitní učitelé, ale problém je, že často nejdou učit kvůli finanční stránce. U některých maturantů, kteří se k nám přihlásili po střední škole na kurz, byla úroveň angličtiny po několika letech studia tristní.

Ještě se vrátím k samotné lekci. Pět minut denně opravdu stačí?
Jiří: Rozhodně. Po mnoha testech jsme zjistili, že pět minut je maximálně optimalizovaná účinnost, delší časový úsek už vám tolik nedá. Víc než pět minut mluvení vás také rychle unaví. Pokud byste měl třeba čtvrthodinový telefonát denně, tak už si zdaleka všechno nezapamatujete. Pro řadu lidí je navíc velmi těžké najít si víc času, počítají každou minutu a toto pro ně může být výborné řešení. Pět až osm minut si najde opravdu každý. Stejně krátkou dobu zabere následný on-line test, který studenta vyzkouší, v čem v předchozích hovorech a dnech dělal chyby, a procvičí slovíčka, která neznal.
Petra: Navíc máte jistotu, že to ten člověk vezme. Kdyby věděl, že bude mluvit třeba deset minut, tak už si to možná kolikrát rozmyslí. Kurz je vhodný také pro maminky na mateřské. Pro některé je dokonce velmi příjemný i samotný fakt, že s nimi někdo mluví.