Stavba nové haly Škoda Auto ve Vrchlabí

Stavba nové haly Škoda Auto ve Vrchlabí | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Vláda chce vzít Vrchlabí 140 milionů na rozvoj, stavby a opravy silnic

  • 1
Ministerstvo financí navrhlo seškrtat plánovanou injekci 550 milionů korun na silnice, hasičskou zbrojnici či hřiště ve Vrchlabí o 140 milionů. Kraj a město se obávají, že na všechny stavby pro rozvoj průmyslové zóny související se závodem Škoda Auto už nezbude.

Několik frekventovaných silnic do Krkonoš, kruhová křižovatka, hřiště, požární zbrojnice. To vše se má stavět poté, co Škoda Auto ve Vrchlabí začala rozšiřovat svůj závod pro výrobu nových automatických převodovek pro celý koncern Volkswagen.

Vláda mění rozhodnutí

Vláda rozhodla o podpoře průmyslové zóny ve Vrchlabí, pokud Škoda Auto závod rozšíří, už v roce 2008. Automobilka závazek splnila, už v září začne vyrábět převodovky v počtu tisíc kusů denně. Od příštího roku jich každý den závod pošle do světa ještě o 500 víc.

Protože se však od roku 2008 některé projekty staveb pozastavily nebo změnily, je zapotřebí, aby současná vláda potvrdila, že zhruba půl miliardy korun na rozvoj regionu skutečně dá. Jenže na to se čeká už od loňska. Zpoždění způsobily vládní krize i výměny ministrů.

První převodovky budou už v září, avšak u staveb, které vláda slíbila podpořit stamiliony, se ještě ani nekoplo. Už rok se totiž čeká na usnesení vlády. Teď ale místo rozhodnutí navrhlo ministerstvo financí seškrtat 550 milionů korun téměř o třetinu, tedy o 140 milionů.

"Vláda uzavřela už před lety se Škodou Auto dohodu, že pokud se ve Vrchlabí rozšíří výroba, peníze na rozvoj průmyslové zóny dá. Škodovka dohodu splnila, dokonce oproti původní dohodě závazky překročila, naopak ministerstvo financí říká, že dohodu nesplní a bude krátit o 140 milionů," podivuje se náměstek hejtmana Helmut Dohnálek, který má přípravu průmyslové zóny na starosti.

Ohrožená je budova pro záchranáře a vrchlabský stadion

Podle něj nemusí zbýt peníze na budovu integrovaného záchranného systému, kde mají sídlit hasiči a záchranka, a Vrchlabí může mít problém s výstavbou náhradního stadionu. Plochu toho dosavadního automobilka zastavuje budovami.

Otázkou také je, zda se za navrhovanou částku od státu zvládnou opravit všechny plánované silnice, Královéhradecký kraj totiž desítky milionů korun navíc nemá.

"Nemůžeme jít předem do projektu, u něhož je teď nejisté, jestli bude vůbec dofinancován a na kraj nepadnou další závazky. Kraj se zavázal, že uhradí 25 procent nákladů. Vláda něco slíbila, my jsme s touto částkou počítali a dělali veškerou přípravu, ale teď se dozvídáme, že dá méně," uvedl Dohnálek.

Hejtman Lubomír Franc už napsal dopisy premiérovi a ministrům financí či průmyslu a obchodu s požadavkem, aby návrh přehodnotili. Také poslankyně Hana Orgoníková z ČSSD s ministrem financí Kalouskem jednala. "Zatím nemáme žádnou reakci," dodal Dohnálek.

"Materiál předkládá ministerstvo průmyslu a obchodu a ministerstvo financí k němu v připomínkovém řízení zasílá své podněty. O materiálu rozhodne vláda. Připomínkové řízení nevedeme přes média," uvedl stručně na dotazy MF DNES mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Vrchlabí by muselo automobilce zdražit pozemky

Tomu, aby vláda dala méně peněz, se brání i Vrchlabí, které Škodě Auto poskytuje pozemky.

"Jsme ve dvou ohních. Škodovka po nás chce, abychom udělali to, na čem jsme se dohodli. Má se stavět další hala a my si nemůžeme moc vybírat a licitovat. Stát řekl, že to jde podle usnesení z roku 2008, takže jedeme dál a děláme vše pro zahájení stavby. Jako město se ale úplně nevyrovnáme s úbytkem peněz. Možná to budeme muset kompenzovat zvýšenou cenou pozemků, které budeme automobilce převádět. Situace s celkovou vládní podporou není dobrá," řekl vrchlabský starosta Jan Sobotka.

Město má podle původních předpokladů dát na rozvoj průmyslové zóny 57 milionů korun, avšak pro nižší ceny stavebních prací v poslední době či různé škrty a další úpravy projektů Sobotka odhaduje, že to nakonec může být 25 až 30 milionů. "Ale teď to nejde dopočítat, je tam víc neznámých," dodal starosta.

Podle Dohnálka ministerstva argumentují tím, že výběrová řízení vycházejí v poslední době na mnohem menší částky, než na kolik je odhadují projektové dokumentace.

"To je sice pravda, ale my jsme s tím už kalkulovali. Projektové dokumentace totiž vycházejí na zhruba 800 milionů, ale my už počítáme s 550 miliony korun. V případě, že výběrové řízení vyjde levněji, peníze se vrátí státu nebo se využijí na další projekt. Při výstavbě zóny v Kvasinách jsme také ušetřili přes 100 milionů a za ně vznikly další projekty, s nimiž se původně nepočítalo," vysvětlil Dohnálek.