Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusů bude v hradeckém kraji jezdit méně a ještě podraží

  10:38aktualizováno  10:38
Méně autobusových spojů a zdražení jízdného o pět procent odsouhlasili na pondělním zasedání zastupitelé Královéhradeckého kraje. První vlna změn začne platit od 3. března, další budou následovat v červenci a září. Kraj tak chce ušetřit 3,5 milionu korun.

Autobus společnosti Orlobus v terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Celkem by letos měla skončit čtyři procenta všech spojů. Jízdné zároveň o pět procent stoupne, jedna cesta by tak měla podražit maximálně o dvě koruny.

Linky, které chce kraj od 3. 3. zrušit

* linka č. 224 Kostelec n. O. – Častolovice – Solnice: 2 páry v pracovních dnech

* linka č. 226 Častolovice – Paseky – Častolovice – Kostelec n. O.: 1 pár v pracovních dnech

* linka č. 110 Třebechovice – Opočno: 3 páry o víkendu

* linka č. 261 Opočno – Solnice: 4 páry o víkendu

* linka č. 155 Nový Bydžov – Vysoké Veselí: 3 páry o víkendu

* linka č. 407 Vrchlabí – Dolní Dvůr: 3 páry v sobotu

* linka č. 332 Nové Město n. M. – Janov /Nový Hrádek/ – Dobřany: na všech spojích zrušit zajíždění do Libchyně

"Rušíme spoje, které vykazovaly tržbu nižší než pět korun na kilometr. Zároveň vybíráme ze spojů, které nebudou mít vliv na dopravní obslužnost," uvedl Jiří Král, jednatel společnosti Oredo, která organizuje hromadnou dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji.

Prodělečné pro kraj jsou například autobusy do Libchyně na Rychnovsku. Do nejmenší obce okresu, kde žije 73 obyvatel, zajíždí autobus na lince Nové Město nad Metují - Dobřany v Orlických horách několikrát denně. Ráno a dopoledně vozí tamní obyvatele k lékaři nebo do školy a práce do nedalekého Nového Města, odpoledne tam zajíždí také několik spojů.

Krajští radní ale odhlasovali březnové zrušení všech. Nejbližší obec je od Libchyně vzdálena tři čtvrtě kilometru. Jelikož je vesnice v údolí, vede silnice do prudkého kopce.

"Neumím si přestavit staré lidi, kteří pojedou k lékaři, jak do toho kopce šlapou," říká libchyňský starosta Michal Konvalina. Podle něj by mohlo být řešením nahrazení velkých vozů minibusy. "Zajíždí k nám vždy velký autobus, takže je logicky poloprázdný. Minibus by úplně stačil. Smířil bych se i se zrušením poloviny spojů, všech ale ne," uvažuje Konvalina.

Starosta Libchyně o rušení nic netušil

Lidé jsou na autobusové spojení s městem zvyklí. "Nedávno jsme dokonce postavili novou zastávku. Autobusem od nás ráno jezdí deset školáků a několik dospělých," kroutí hlavou Konvalina, který se novinku o zrušení autobusových linek dozvěděl až od redaktorů MF DNES. "Nikdo to se mnou zatím neřešil,"potvrdil starosta.

Krajští radní a firma Oredo chtějí rušení spojů se starosty začít řešit teď, dříve to podle radního pro dopravu Karla Janečka nešlo. "Čekali jsme, jestli zastupitelstvo změny schválí. Starostům dotčených obcí odešel dopis od firmy Oredo ihned po zasedání," uvedl Janeček.

Změny od března jsou podle něj jen kosmetické. Na některých linkách se zruší víkendový provoz. Kraj autobusům ubere 300 tisíc kilometrů z 18 milionů kilometrů nasmlouvaných ročně. Obce, které se nebudou chtít se zrušením linek smířit, budou mít možnost je spolufinancovat.

"Úhrada nákladů bude podle typu vozidla v rozmezí 14 až 17 korun na kilometr," řekl mluvčí krajského úřadu Imrich Dioszegi. V případě, že by Libchyně chtěla každý pracovní den zachovat čtyři spoje, zaplatila by kraji za rok i při nejnižší sazbě 90 tisíc korun.

"Rozpočet naší obce je půl milionu korun," reaguje starosta. Na dotování spojů by tak z obecní pokladny padla skoro pětina peněz. "V jiných krajích je to zcela běžné, u nás na provoz autobusových linek obce zatím přispívají minimálně," tvrdí radní Janeček.

Cestování se prodraží

Sáhnout hlouběji do peněženek budou muset i cestující. Zastupitelé odsouhlasili zdražení jízdného o pět procent.

"Reálně to znamená zvýšení ceny většiny spojů o jednu, maximálně o 2 koruny. Ke zdražení jsme museli přistoupit kvůli vyšší DPH a dlouhodobě rostoucím cenám pohonných hmot," vysvětluje Janeček.

Ještě výraznější rušení linek by mělo přijít v červenci, kdy kraj plánuje krácení o půl milionu kilometrů. Zářijové změny v dopravě radní ještě nenastínili. O obou věcech chtějí nejprve jednat se starosty.

Změnami v dopravě chce kraj letos ušetřit 3,5 milionu korun. Ty se ale v jeho pokladně příliš neohřejí. Zastupitelé totiž schválili i šestimilionové zvýšení příspěvku Českým drahám. Ty za vlakovou dopravu ročně od kraje inkasují přes 350 milionů.

"Dráhy letos přišly s nebývalými nároky. Navýšení příspěvku o 6 milionů je zdůvodněno inflací. Další požadavky musíme nejdřív prokonzultovat s dalšími kraji. Letos bychom se na vlakové spoje měli zaměřit, abychom si řekli, jak budeme v příštích letech dál postupovat," naznačil možnost budoucího rušení vlakových spojů hejtman Lubomír Franc.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Azylový dům Gloria pro matky s dětmi.
Na azylový dům pro matky s dětmi v Trutnově je pořadník, otevře se i otcům

Trutnovské zařízení pro matky s dětmi Most k životu ukazuje odvrácenou tvář blahobytu. Je beznadějně obsazené a počet žádostí o místo vrostl o polovinu. Ženy...  celý článek

Policejní hlídky v Hradeckém kraji dostaly automatizované externí...
Na horách přibudou defibrilátory, přispěl k tomu i náčelníkův kolaps

Nečekaný kolaps náčelníka krkonošského horské služby Adolfa Klepše na Sněžce upozornil na potřebu rozmístění přenosných defibrilátorů na místa, do nichž mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.