Autobus společnosti Orlobus v terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové

Autobus společnosti Orlobus v terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Autobusů bude v hradeckém kraji jezdit méně a ještě podraží

  • 0
Méně autobusových spojů a zdražení jízdného o pět procent odsouhlasili na pondělním zasedání zastupitelé Královéhradeckého kraje. První vlna změn začne platit od 3. března, další budou následovat v červenci a září. Kraj tak chce ušetřit 3,5 milionu korun.

Celkem by letos měla skončit čtyři procenta všech spojů. Jízdné zároveň o pět procent stoupne, jedna cesta by tak měla podražit maximálně o dvě koruny.

Linky, které chce kraj od 3. 3. zrušit

* linka č. 224 Kostelec n. O. – Častolovice – Solnice: 2 páry v pracovních dnech

* linka č. 226 Častolovice – Paseky – Častolovice – Kostelec n. O.: 1 pár v pracovních dnech

* linka č. 110 Třebechovice – Opočno: 3 páry o víkendu

* linka č. 261 Opočno – Solnice: 4 páry o víkendu

* linka č. 155 Nový Bydžov – Vysoké Veselí: 3 páry o víkendu

* linka č. 407 Vrchlabí – Dolní Dvůr: 3 páry v sobotu

* linka č. 332 Nové Město n. M. – Janov /Nový Hrádek/ – Dobřany: na všech spojích zrušit zajíždění do Libchyně

"Rušíme spoje, které vykazovaly tržbu nižší než pět korun na kilometr. Zároveň vybíráme ze spojů, které nebudou mít vliv na dopravní obslužnost," uvedl Jiří Král, jednatel společnosti Oredo, která organizuje hromadnou dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji.

Prodělečné pro kraj jsou například autobusy do Libchyně na Rychnovsku. Do nejmenší obce okresu, kde žije 73 obyvatel, zajíždí autobus na lince Nové Město nad Metují - Dobřany v Orlických horách několikrát denně. Ráno a dopoledně vozí tamní obyvatele k lékaři nebo do školy a práce do nedalekého Nového Města, odpoledne tam zajíždí také několik spojů.

Krajští radní ale odhlasovali březnové zrušení všech. Nejbližší obec je od Libchyně vzdálena tři čtvrtě kilometru. Jelikož je vesnice v údolí, vede silnice do prudkého kopce.

"Neumím si přestavit staré lidi, kteří pojedou k lékaři, jak do toho kopce šlapou," říká libchyňský starosta Michal Konvalina. Podle něj by mohlo být řešením nahrazení velkých vozů minibusy. "Zajíždí k nám vždy velký autobus, takže je logicky poloprázdný. Minibus by úplně stačil. Smířil bych se i se zrušením poloviny spojů, všech ale ne," uvažuje Konvalina.

Starosta Libchyně o rušení nic netušil

Lidé jsou na autobusové spojení s městem zvyklí. "Nedávno jsme dokonce postavili novou zastávku. Autobusem od nás ráno jezdí deset školáků a několik dospělých," kroutí hlavou Konvalina, který se novinku o zrušení autobusových linek dozvěděl až od redaktorů MF DNES. "Nikdo to se mnou zatím neřešil,"potvrdil starosta.

Krajští radní a firma Oredo chtějí rušení spojů se starosty začít řešit teď, dříve to podle radního pro dopravu Karla Janečka nešlo. "Čekali jsme, jestli zastupitelstvo změny schválí. Starostům dotčených obcí odešel dopis od firmy Oredo ihned po zasedání," uvedl Janeček.

Změny od března jsou podle něj jen kosmetické. Na některých linkách se zruší víkendový provoz. Kraj autobusům ubere 300 tisíc kilometrů z 18 milionů kilometrů nasmlouvaných ročně. Obce, které se nebudou chtít se zrušením linek smířit, budou mít možnost je spolufinancovat.

"Úhrada nákladů bude podle typu vozidla v rozmezí 14 až 17 korun na kilometr," řekl mluvčí krajského úřadu Imrich Dioszegi. V případě, že by Libchyně chtěla každý pracovní den zachovat čtyři spoje, zaplatila by kraji za rok i při nejnižší sazbě 90 tisíc korun.

"Rozpočet naší obce je půl milionu korun," reaguje starosta. Na dotování spojů by tak z obecní pokladny padla skoro pětina peněz. "V jiných krajích je to zcela běžné, u nás na provoz autobusových linek obce zatím přispívají minimálně," tvrdí radní Janeček.

Cestování se prodraží

Sáhnout hlouběji do peněženek budou muset i cestující. Zastupitelé odsouhlasili zdražení jízdného o pět procent.

"Reálně to znamená zvýšení ceny většiny spojů o jednu, maximálně o 2 koruny. Ke zdražení jsme museli přistoupit kvůli vyšší DPH a dlouhodobě rostoucím cenám pohonných hmot," vysvětluje Janeček.

Ještě výraznější rušení linek by mělo přijít v červenci, kdy kraj plánuje krácení o půl milionu kilometrů. Zářijové změny v dopravě radní ještě nenastínili. O obou věcech chtějí nejprve jednat se starosty.

Změnami v dopravě chce kraj letos ušetřit 3,5 milionu korun. Ty se ale v jeho pokladně příliš neohřejí. Zastupitelé totiž schválili i šestimilionové zvýšení příspěvku Českým drahám. Ty za vlakovou dopravu ročně od kraje inkasují přes 350 milionů.

"Dráhy letos přišly s nebývalými nároky. Navýšení příspěvku o 6 milionů je zdůvodněno inflací. Další požadavky musíme nejdřív prokonzultovat s dalšími kraji. Letos bychom se na vlakové spoje měli zaměřit, abychom si řekli, jak budeme v příštích letech dál postupovat," naznačil možnost budoucího rušení vlakových spojů hejtman Lubomír Franc.