Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlíku z Meziměstí do Prahy chybí pasažéři, kraj doplácí dva miliony

  9:10aktualizováno  9:10
V prosinci uplynul rok od opětovného zavedení přímého rychlíku z Meziměstí do Prahy. Po desetileté pauze si k němu cestující hledají cestu jen zvolna. Královéhradecký kraj za něj doplácí Českým drahám k průměrné ztrátě ještě dva miliony navrch.

Nádraží v Jaroměři. Od pondělí začne výluka na trati do Hradce Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podporovatelé a kritici rychlíku Dobrošov se ani po roce neshodnou. Zatímco krajští koaliční politikové ho berou jako pomoc obyvatelům broumovského výběžku, druzí mluví o vyhazování veřejných peněz. Výhodou sice je, že si cestující z Náchodska ušetří jedno přestupování ve Starkoči, ale v zavedeném systému regionální dopravy je rychlík Dobrošov jako bílá vrána. 

Všechny ostatní rychlíky pendlují mezi Prahou a Trutnovem v dvouhodinovém taktu, do nějž se Dobrošov vklínil. Z Náchoda do Starkoče jezdí spěšné vlaky.

Samotní cestující pro rychlík zvlášť nehorují. „My jsme s Dobrošovem jeli zatím jen dvakrát, i když vlakem celkem cestujeme. Nebereme ho jako rozumné a systémové řešení. Jsme však z Náchoda a můžeme si vybírat z více vlaků nebo autobusů než lidé z broumovského výběžku. Vyhovuje nám, že hodně spojů na Trutnov i na Náchod jede v dvouhodinových rozestupech a celkem se na ně dá spolehnout,“ hodnotí Josef a Marie Šimonovi, kteří míří do Prahy odpoledním trutnovským rychlíkem Cidlina. Připouštějí však, že přímý spoj Dobrošov ocení určitě lidé se zdravotními obtížemi.

Rychlík Dobrošov je návrat do starých časů

Zatímco trutnovské rychlíky už tvoří ze dvou třetin modernizované vozy řady ABpee a Bpee s klimatizací, vakuovým WC a moderním interiérem, kde se ještě zčásti doplní wifi, rychlík Dobrošov je návratem do starých časů. České dráhy mu totiž vyhradily starší typ vagonů druhé třídy s kupé, nově je tu i část s první třídou. Záchody jsou čisté, sedačky dostaly nové čalounění, ale třeba topení je v zimě nespolehlivé, někde se topí moc a někde vůbec. Starší vozy jedou z Meziměstí a v Hradci Králové se k nim připojuje modernější část.

Kolik lidí cestuje ranním rychlíkem R 950 Dobrošov

(nástup - výstup - obsazenost vlaku)

Meziměstí 13 - 0 - 13
Teplice n.Metují 3 - 0 - 16
Česká Metuje 2 - 1 - 17
Žďár n. Metují 4 - 1 - 19
Police n.Metují 8 - 1 - 27
Hronov 8 - 6 - 30
Velké Poříčí 3 - 1 - 33
Náchod 12 - 13 - 32
Náchod zast. 4 - 3 - 32
Václavice 1 - 1 - 32
Starkoč 43 - 11 - 63
Česká Skalice 20 - 5 - 78
Rychnovek 5 - 0 - 83
Jaroměř 52 - 12 - 123
Smiřice 24 - 3 - 145
Hradec Kr. hl.n. 91 - 114 - 121
Chlumec n.Cidlinou 52 - 13 - 160
Poděbrady 111 - 20 - 251
Nymburk hl.n. 115 - 17 - 350
Lysá n.Labem 20 - 6 - 364
Praha-Vysočany 1 - 71 - 294
Praha-Libeň 6 - 37 - 331
Praha hl.n. 0 - 311 - 0

celkem 598 lidí

(Denní průměry počtu cestujících v pracovních dnech, sčítání se konalo v prosinci 2016 a v lednu, březnu, červnu, srpnu a říjnu 2017. Zdroj: Královéhradecký kraj)

Návrat přímého rychlíku loni halasně ohlásil náchodský starosta a poslanec Jan Birke (ČSSD) nedlouho před krajskými volbami, když vyzdvihl úsilí svých spolustraníků, tehdejšího hejtmana Lubomíra France a meziměstského místostarosty Pavla Hečka. Vlak tak dostal nálepku předvolebního dárku. 

S tím ale Hečko, nyní už ve funkci krajského radního, nesouhlasí. O návrat přímého rychlíku usiloval s meziměstskou radnicí celé roky. Odmítá i výhrady kritiků o drahém a nesystémovém vlaku. Tvrdí, že je opakovaně slýchá jen od několika železničářů, kterým rychlík narušil zaběhnuté zvyky.

„Veřejností je rychlík hodnocen pozitivně. Původně měl dva vozy, nyní už má tři, protože od Náchoda do něj nastupuje víc lidí. Je to přímé spojení výběžku s Prahou, ale také s Hradcem, kam lidé potřebují do nemocnice, do škol nebo na úřady. Starostové si to chválí,“ zastává se krajský radní pro cestovní ruch Hečko (ČSSD).

Vlak kritizují ti, kteří nebydlí ve výběžku

Dálkové spoje sice objednává a platí ministerstvo dopravy, ale prodloužení rychlíku z Hradce do Meziměstí i několika dalších si kraj musí platit ze svého. „Královéhradecký kraj hradí ztrátu 118 korun za kilometr, přičemž u rychlíku Dobrošov jsme navíc v roce 2017 zaplatili kolem 2,021 milionu korun,“ upřesňuje mluvčí kraje Michal Friček.

Ze statistik podle prodaných jízdenek, které má kraj k dispozici, se ukazuje, že ranním rychlíkem z Meziměstí do Prahy jezdí v pracovní dny od 500 do 700 cestujících, v pondělí dokonce až 800, v sobotu kolem 250 lidí. Ve směru z Prahy jezdí ve všední dny 500 až 600 pasažérů, v pátek až 700, v neděli asi 350. Z čísel je patrné, že vlak směrem do Prahy se více zaplní až teprve za Českou Skalicí, hodně lidí pak vystupuje v Hradci a teprve pak s ním jede až několik set pasažérů.

Už se podařilo vyřešit lepší spojení k rychlíku pro cestující z Broumova. Pasažérů z Náchodska časem o něco přibylo, ale v reálu to není příliš znát.

„Postupně v rychlíku o něco narostl počet cestujících. Od Náchoda se to zvedlo asi o deset lidí, ale počty spadly zase od Trutnova, protože ti jedoucí od Trutnova nechtějí přestupovat nebo jedou radši o vlak déle. Efekt za částku kolem 2,5 milionu korun je, že jsme do vlaku nedostali nikoho nového. Jsou to vyhozené peníze,“ míní železničář Jiří Prokop z Náchoda. 

Podle něj je problém, že rychlík není nově přidaným spojem, který by rozšiřoval nabídku, jen jezdí namísto dřívějšího večerního spěšného vlaku Hradec Králové - Meziměstí a místo ranního spěšného vlaku Meziměstí - Starkoč. Že rychlík tvoří dražší soupravy a že bylo nutné změnit jejich oběhy, vychází dráž. Rozumnější by prý bylo doplnit vlaky na Náchodsku, které sice jezdí obvykle v hodinovém taktu, ale chybí třeba přípoje od Broumova na Trutnov. 

„Jediným řešením je vybudování nového přímého spojení z České Skalice do Náchoda, které zkrátí jízdní dobu rychlíku mezi Hradcem Králové a Náchodem z dnešních 54 minut na 30 minut,“ říká Prokop, zastánce Vysokovské spojky s tunelem.

Naopak tvůrce železničního muzea v Meziměstí Petr David, který rychlíkem Dobrošov cestuje desetkrát do měsíce do práce, má pochopení. Sice je nesystémový, předimenzovaný a vynechává menší zastávky, i když tam lidé dřív nastupovali, ale vyvažuje to přímé spojení a brzký příjezd do Prahy. 

Lokomotivy „brejláky“ si prý také poradí ráno se sněhem lépe než regionova. „Velmi, opravdu velmi pomalu narůstá počet cestujících. Ale narůstá. Desetiletá pauza udělala své. Za tu dobu jsem se setkal s jednou zajímavou věcí. Vlak kritizují téměř výhradně ti, kteří nebydlí přímo ve výběžku,“ napsal na webu Vlaky Náchod Petr David.

Kraj pro příští rok zvýšil rozpočet u drážní dopravy o tři miliony korun na 380 milionů jednak kvůli svému závazku dorovnávat inflaci, ale i kvůli většímu objemu dopravy. Regionální vlaky objednané krajem ujedou v příštím roce 5,38 milionu vlakových kilometrů, objem této dopravy se zvýší o 0,4 procenta, dálkových vlaků zůstává 20.



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Bakterii, kvůli níž zvracely desítky lidí, zřejmě do bistra někdo zavlekl

Uzavřené bistro v centru Hradce Králové.

Laboratorní testy vzorků z bistra v centru Hradce Králové, kde se po konzumaci jídla otrávilo 57 lidí, potvrdily výskyt...



Stavba D11 u Hradce se opět zbrzdí, v poslední den přišla řada námitek

Dálnice D11 od léta 2017 končí u hradecké čtvrti Kukleny.

Pokračování stavby dálnice D11 u Hradce Králové se nejméně o několik týdnů opozdí. Ministerstvo dopravy se totiž musí...

Horolezec Jaroš vyslal nosiče na Sněžku, nejlepší byli padesátníci

Třicítka novodobých šerpů vynesla na nejvyšší krkonošskou horu tunu nápojů (16....

Tunu nealkoholických nápojů vytahali účastníci sobotního Sherpa cupu na Poštovnu na Sněžce. Mezi muži zvítězili...

Mladík se vymlouval na lechtání, za zneužití sestřenice dostal podmínku

Ilustrační snímek

Krajský soud v Hradci Králové uložil podmínku Petru N. za znásilnění a pohlavní zneužití nezletilé sestřenice. Podle...

Další z rubriky

Benediktini uspěli u soudu, státu nařídil vydat dva pozemky na Broumovsku

Klášterní kostel sv. Vojtěcha v Broumově, prelatura benediktinského kláštera

Benediktini dostanou od státu dva pozemky na Broumovsku. Vrchní soud v Praze potvrdil rozhodnutí hradeckého krajského...

Seniorka s pistolí loupila vždy třináctého, přepadla poštu i zlatnictví

Žena se vydala loupit do zlatnictví s plastovou hračkou.

Seniorka z Hradce Králové přepadla zlatnictví přesně půl roku poté, co loupila na poště. A znovu si vybrala datum s...

VIDEO: Pronásledovaný řidič naboural jiné auto, policii přesto ujel

Řidič škodovky nebezpečně ujížděl policistům a nakonec boural

V neděli odpoledne se na Jičínsku odehrála honička mezi policejní hlídkou a řidičem Škody Octavia. Ten jel tak...

5 mýtů o nakažení klíšťatech: Pozor si dejte i na zahradě
5 mýtů o nakažení klíšťatech: Pozor si dejte i na zahradě

Klíšťová encefalitida nás neohrožuje pouze v lese nebo na louce. Klíšťata se totiž běžně vyskytují v městských parcích, na zahradách nebo zatravněných hřištích. O klíšťové encefalitidě bohužel koluje dalších několik mýtů. Znáte je?

Najdete na iDNES.cz