Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradecký kraj bude mít nové vagony, klimatizaci dostanou jen rychlíky

  9:40aktualizováno  9:40
Rychlíky na trati z Prahy do Trutnova získávají modernější vagony. Nabídnou čalounění a klimatizaci, ale nikoliv wi-fi připojení na internet. Osobních a spěšných souprav se modernizace zatím nedotkne. Dráhy zvažují nasazení nových jednotek v úseku Starkoč - Broumov i na dalších tratích.

S novým nádražím dostal Rychnov také nové soupravy Stadler. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Lidé, kteří cestují po Královéhradeckém kraji rychlíky Českých drah (ČD), se dočkají vyššího komfortu. Nejpozději do června dráhy na trať Praha - Hradec Králové - Trutnov přesunou modernizované velkoprostorové vagony, které dosud jezdily ve spojích EuroCity/InterCity.

Jde o vozy s polstrovanými sedačkami uspořádanými za sebou nebo proti sobě se stolkem, s elektrickými zásuvkami a s uzavřeným okruhem WC.

Fotogalerie

Podobné jezdí na této trati již od prosince, avšak zatím jen v konfiguraci pro kombinaci první a druhé třídy, což je vždy jeden vůz v soupravě. Do Hradce zamíří 20 moderních vagonů.

„České dráhy letos vymění tři čtvrtiny všech osobních vozů v základní soupravě téměř u všech rychlíků na této lince. Ze starších zatím v soupravě zůstanou vozy se služebním oddílem a posilové vozy, které řadíme do vlaků ve špičce,“ řekl člen představenstva ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán.

Trať do Trutnova patří k posledním, na něž dráhy modernizované vagony nasadí. Stejná souprava bude zajišťovat také jediný pár rychlíků na trati přes Týniště nad Orlicí do Letohradu. Vagony se drahám uvolnily díky nákupu modernějších souprav na trasách do Vídně, Budapešti nebo Žiliny.

Wi-fi stále jen v jednotkách RegioPanter

V nových vozech najdou cestující komfort, na který jsou zvyklí z dálkových spojů jiných dopravců v regionu, tedy především klimatizaci. Naopak připojení k internetu (wi-fi), které je běžné třeba u dálkových autobusů, modernizované vagony nenabízejí.

Internet tak cestující ČD najdou jen v jednotkách RegioPanter mezi Pardubicemi a Jaroměří. Také jediný soukromý železniční dopravce v kraji, společnost GW Train Regio, na místní trati z Trutnova do Svobody nad Úpou wi-fi nabízí.

„Internet máme od loňského července. Zatím je ve zkušebním provozu, ale lidé ho využívají a jsou na to dobré ohlasy,“ potvrdil vedoucí krajského střediska Jan Ivanko.

Od autobusových dopravců navíc nyní zaznívá, že poskytování internetu dnes již ztrácí konkurenční výhodu. Důvodem jsou neomezené tarify s datovými balíčky. Připojení navíc může být za jízdy nestabilní. Například náchodský CDS proto od jeho poskytování upustil.

„Neměli jsme tenkrát dostatečnou technologii, ta kolabovala hlavně při jízdě po dálnici, ale i na vedlejších silnicích. Z dnešního pohledu, kdy má každý neomezený tarif v telefonu, už to trochu ztrácí význam. Ani po tom nebyla velká poptávka,“ vysvětlil dopravní ředitel CDS Náchod Robert Patzelt.

Nové jednotky v úseku Starkoč - Broumov?

Na obměnu vozového parku ČD tlačí především Královéhradecký kraj, který veřejnou regionální dopravu objednává. Loni se mu podařilo přesvědčit dráhy k pronájmu čtyř švýcarských jednotek Stadler RS1, zvaných RegioSpider, které jezdí na tratích z Častolovic do Solnice a z Týniště nad Orlicí do Doudleb či Náchoda.

„Jde o šestiletý pronájem. V našem zájmu je využít finančních prostředků z operačního programu Doprava 2 na nákup nových vozidel do regionální dopravy. Vše je předmětem jednání s objednatelem,“ řekla mluvčí ČD Kateřina Šubová.

„K jízdě veřejnou dopravou se snažíme motivovat více lidí. Je to pochopitelné, protože na úhradu prokazatelných ztrát dopravců plynou z krajského rozpočtu každoročně nemalé částky,“ připomněl již dříve náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček (ČSSD).

Dráhy zvažují nasazení nových jednotek v úseku Starkoč - Broumov i na dalších tratích. Už před lety hovořily o možnosti využití motorových vlaků RegioShark, což jsou nízkopodlažní vozy s wi-fi a klimatizací. Ty nakonec skončily na trati Pardubice - Hlinsko.

Moderní jednotky tak kromě Rychnovska a Panterů z Pardubic jezdí jen ve službách GW Train Regio. Cestující z Trutnova do polské Lubawky v létě o víkendech vozí jednotka PESA SA 134.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karolínina huť v Jedlové-Zákoutí na dobové pohlednici ze soukromé sbírky.
Orlické hory bývaly plné skláren, poslední zanikla před světovou válkou

Nejen severní Čechy či Šumava byly v minulosti sídlem mnoha sklářských hutí. Významným centrem českého sklářství byly i Orlické hory. Zdejší tradice však...  celý článek

Lukáš Nečesaný na začátku nového projednávání své kauzy u Krajského soudu v...
Soud s Lukášem Nečesaným se zadrhl, nedorazili hned čtyři svědci

Hlavní líčení v kauze Lukáše Nečesaného obžalovaného z pokusu o vraždu kadeřnice v Hořicích na Jičínsku nemohlo pokračovat. Na čtvrtek předvolaní svědci totiž...  celý článek

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
HLAVNÍ ÚČETNÍ S AJ/NJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.