V Kvasinách působí závod Škody Auto, v okolí vzniká průmyslová zóna pro dodavatele.

V Kvasinách působí závod Škody Auto, v okolí vzniká průmyslová zóna pro dodavatele. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Obchvat Rychnova povede dál od města. I třetí varianta má ale kritiky

  • 0
Obyvatelé Rychnova nad Kněžnou diskutovali již o třetí variantě obchvatu města. Přestože by silnice obešla Rychnov výrazným obloukem, objevili se další kritici.

Představitelé Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) diskutovali minulý týden v Pelclově divadle s obyvateli Rychnova nad Kněžnou o kompromisní variantě obchvatu města, kterou připravili po prosincovém nesouhlasu Rychnováků s původními dvěma navrženými přeložkami silnice I/14. Lidem se loni nelíbilo, že by obchvat vedl příliš blízko zahrádkářské kolonie (o jejich obavách jsme psali zde).

Silničáři proto připravili jinou variantu. Podle studie s označením II C by měl obchvat města nově jít kolem Lipovky po hraně vymezeného koridoru a pak se stočit směrem k Lokotu. Výrazně tak obejde jak zahrádkářskou kolonii, tak usedlost Červinkových, která měla dosud zůstat až za obchvatem.

Doprava přes Rychnov

14 tisíc aut denně projede po silnici I/14 Rychnovem nad Kněžnou.
20 tisíc aut denně by mohlo městem proudit po dokončení průmyslové zóny.
0,5 miliardy korun by podle dřívějších odhadů mohl stát obchvat Rychnova.

Poté se silnice vrátí do původní trasy a překlene silnici na Synkov, železniční trať i řeku Kněžnou. Většinou by měla vést v zářezu, který má omezit šíření hluku do okolí. Jde o kompromisní variantu, která bude dražší než původní návrh, ale více respektuje připomínky místních.

„Jsem rád za třetí variantu. Vypadá suprově. Jsem za to, aby se odsouhlasila,“ řekl na veřejném jednání obyvatel Rychnova, který bydlí přímo u hlavního tahu poblíž nemocnice. „Dnes už je tam taková hustota provozu, že auta popojíždějí v koloně od křižovatky až nahoru a nejde přejít silnici,“ poznamenal.

Podle dopravní studie v současnosti Rychnovem po silnici I/14 projíždí denně až 14,5 tisíce aut. Velká část z nich míří do průmyslové zóny v Kvasinách. Vzhledem k plánovanému nárůstu produkce tamní automobilky ŘSD předpokládá, že doprava v Rychnově stoupne na více než 20 tisíc aut za den.

Asi polovinu by měl pojmout obchvat (psali jsme zde). Jeho cena se dříve odhadovala na necelou půl miliardu, přesnější částku ukáže projektová dokumentace.

„Na jednu stranu nám ta průmyslová zóna vadí, ale naštěstí díky tomu nejsme jako v severních Čechách, které řeší sociální problémy a podobně. Když se vracím kolem 14. hodiny na kole do Rychnova, po silnici se nedá jet. Tato varianta (obchvatu) mi při všech kompromisech skutečně připadá jako nejrozumnější a myslím, že byste ji měli podpořit,“ chválil třetí návrh obchvatu předseda rychnovských zahrádkářů Ladislav Kovařík.

Obchvat končí předčasně, mínili kritici

Přesto se na jednání našli kritici, kteří po projektantech požadovali posunutí první části obchvatu poblíž Lipovky ještě dál od zástavby. Argumentovali také tím, že přeložka povede přes tamní biocentrum a chtěli její posunutí asi o 60 metrů blíž k hasičské stanici.

Další kritici poukazovali na to, že navržený obchvat končí předčasně. Dopravu pouze přivede na kruhový objezd pod Budínem. V opačném směru bude prý tranzit obchvat ignorovat a řada řidičů zvolí kratší cestu přes město.

„Nejdříve bych se pokusil naplánovat tu stavbu celou až po napojení na silnici I/14 u Lupenice, až pak bych se pokusil rozfázovat části výstavby,“ obrátil se na projektanty další muž z publika.

Podle ŘSD je však pokračování obchvatu směrem na Vamberk hudbou daleké budoucnosti. „V příštích dvaceti nebo i třiceti letech bych s další etapou nepočítal,“ řekl ředitel hradecké pobočky ŘSD Marek Novotný.

Přestože se lidé jasně shodli na třetí variantě obchvatu Rychnova, stále není jisté, že půjde o finální verzi. Město bude schvalovat pouze změnu územního plánu, v níž stanoví poměrně široký koridor, kudy může silnice vést. Do řízení o vlivu na životní prostředí (EIA) silničáři pošlou dvě varianty obchvatu, teprve na základě výsledků studie zvolí ŘSD konečnou trasu.

„Hlavní slovo bude mít stát. Já si EIA vykládám tak, že by měla vyhodnotit světelný smog, hluk, zkrátka nejen vliv na přírodu, ale také na obyvatele. Z toho pak vzejdou opatření, k nimž se pak budete moci vyjadřovat,“ uklidňoval diskutující starosta Rychnova Jan Skořepa.

Vypracování studie EIA by mělo trvat zhruba 12 až 18 měsíců. Teprve poté přijde na řadu územní řízení, výkupy pozemků a stavební povolení. Reálně by tak stavba obchvatu mohla začít nejdříve v letech 2018 až 2020.