Přetrvávající problémy s čipy omezují výrobu škodovek, automobilka ruší směny

  10:36
Automobilka Škoda Auto v Kvasinách i Vrchlabí dál musí přeorganizovávat výrobu a rušit celé směny. Důvodem jsou přetrvávající výpadky dodávek polovodičů z Číny, která opět těžce bojuje s covidem. Kvůli nedostatku čipů se v automobilce zpožďuje výroba převodovek i některých modelů.
Na letišti v Hradci Králové skladuje automobilka Škoda Auto vozy (na snímku z...

Na letišti v Hradci Králové skladuje automobilka Škoda Auto vozy (na snímku z 12. října 2021), jejichž výrobu nemůže kvůli chybějícím polovodičům dokončit. Do vyrobených aut automobilce chybějí čipy, kterých je celosvětový nedostatek. | foto: ČTK

V Kvasinách kvůli chybějícím dílům zůstali doma pracovníci obou linek z noční směny z neděle na pondělí 6. února. Ve Vrchlabí továrna stojí už od čtvrtka 2. února, provoz se má obnovit během pondělního odpoledne. Znovu se však výroba v Krkonoších o dvou směnách zastaví v neděli 12. února.

Zaměstnanci zůstávají doma kvůli překážce na straně zaměstnavatele a dostanou odbory vyjednaných 80 procent platu.

„Navzdory přetrvávající dynamické situaci v dodávkách se neplánuje úplné zastavení výrobního programu. Jeho pokles řešíme redukcí počtu směn, a to v závislosti na aktuální disponibilitě dílů pro jednotlivé modely,“ vysvětluje Gabriela Slabihoudková z tiskového oddělení automobilky.

Na vině jsou především zpožděné dodávky čipů, kvůli nimž chybí některé komponenty. O odvolávání konkrétních směn pravidelně informuje týdeník Škodovácký odborář.

Potíže trvají už od covidu a firma očekává, že se dodávky stabilizují až ve druhé polovině roku. Závod v Kvasinách kvůli tomu loni vyprodukoval 221 tisíc vozů, což je sice o 36 tisíc víc než předloni, avšak rekord z roku 2019 je výrazně dál. Tehdy automobilka pod Orlickými horami vyrobila 320 tisíc vozů a teoreticky ještě má kam růst. Denní kapacita výroby je totiž v Kvasinách 1 200 aut.

Auta zlevňovat nebudou, myslí si šéf české Škody. Chystají se nové modely

„Nastavená operativní i strategická opatření koncernu Volkswagen jsou účinná a přispívají ke stabilizaci dodávek. Trh je však velmi nehomogenní a nadále musíme počítat s případnými problémy u polovodičových technologií,“ upozorňuje mluvčí. I přes snahu manažerů je situace nejistá.

Skoro desetina aut nebyla hotová

Závod v Kvasinách kvůli výpadkům v loňském roce opouštěly i nedokončené vozy. Nemířily k zákazníkům, ale na odstavné plochy, kde čekaly, až budou chybějící díly k dispozici. V jednu chvíli šlo o 17 tisíc nedodělků. Kamiony je odvážely do okolí závodu, třeba na stojánku hradeckého letiště. Odstavné plochy se tam plnily od 24. září a počet odstavených vozů narostl na více než 1 300.

12. srpna 2021

„V největším bodě na přelomu října a listopadu jich bylo 1 359, pak se to ustálilo asi na 1 100 kusech. Po Novém roce si automobilka vozy stahovala, poslední odjely minulý pátek,“ říká ředitel hradeckého letiště Pavel Rind.

Hradecký aeroport poskytuje automobilce odstavné plochy opakovaně. Je to pro něj příležitost, jak si zvýšit příjmy. Podle mluvčí Slabihoudkové je rozpracováno přibližně dva tisíce vozidel. Automobilka však podobný model opouští, protože přináší jen další náklady.

„Od Nového roku se nekompletní vozy už nevyrábějí. Vždy se odvolává nějaká směna. Od začátku roku jich jsou jednotky. Není to tak, že bychom stáli v nějakém bloku,“ popisuje šéf odborů KOVO v Kvasinách Martin Lustyk.

Díky lepší organizaci může závod jet na maximální výkon. Rozdělané vozy automobilka přistavuje do vedlejších menších hal, kde se jindy připravují třeba auta na výstavy. Operátoři chybějící díly zabudují, zakrytují a škodovky mohou mířit k zákazníkům.

Kolínská Toyota v únoru zastaví kvůli nedostatku komponentů výrobu

„Je to závislé na dodávkách. Když přijdou, mohou se vozy zpracovávat i v průběhu dne. Není třeba je zařazovat zpět na montážní linku. Často jde třeba jen o zaklapnutí nějaké součástky, třeba řídicí jednotky na airbagy nebo na elektriku ve dveřích,“ nastiňuje Lustyk.

Převodovky se bez čipů neobejdou

Nejen Kvasiny trápí nedostatek čipů. Elektronika chybí také technikům v závodě ve Vrchlabí, kde se vyrábějí přímo řazené automatické převodovky DQ 200 pro celý koncern Volkswagen. Právě v Krkonoších se v posledních týdnech ruší směny častěji než na Podorlicku.

„Musíme převodovku mít kompletní, neumíme ji udělat bez řídicí jednotky. U automatické sedmistupňové převodovky to bez mechatroniky nejde,“ vysvětluje šéf tamních odborů Jaromír Kobrle.

Rušení směn ve Vrchlabí je pro škodovku těžkou ránou. Potřebuje naopak výrobu zvyšovat. Od listopadu proto přešla z 15 na 20 pracovních směn za týden a zvýšila počet zaměstnanců z 850 na 1 080 lidí. I díky tomu závod loni vyrobil 538 tisíc převodovek, jen o 18 tisíc méně než před covidem.

  • Nejčtenější

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ze země vykoukl kel. Mamut z Hradce je jako první důkaz lovců dodnes unikátem

21. dubna 2024

Premium Přesně před 125 lety našli dělníci ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové kostru mamuta. Dodnes jde...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...