Kamiony u brány do závodu Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku.

Kamiony u brány do závodu Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. | foto: Lukáš Urban

Automobilka v Kvasinách snižuje hluk, kritizovaný komín zatím hučí dál

  • 0
Lidem z okolí automobilky Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku by se mělo žít lépe než dřív. Firma po diskusích s vedením obce i obyvateli provedla několik úprav, které snižují dopad průmyslové výroby na okolní zástavbu.

Jde hlavně o snížení hluku a zápachu. Část opatření přijala továrna v minulých měsících, další chystá. Loni třeba nechala za 800 tisíc korun dál od obce přesunout komín lakovny, aby se snížila intenzita zápachu.

„Původní vyústění výdechu z technologie lakovny jsme posunuli o 70 metrů od Kvasin. Navíc jsme ho umístili do prostoru, kde jsou výduchy čerstvého vzduchu, takže je to naředěné 1:3 s čerstvým vzduchem,“ popsal ředitel závodu Škoda Kvasiny Jiří Černý.

Podle lidí z vesnice však opatření příliš nepomohlo. I když se výduch kromě posunutí otočil směrem od obce a naředil, zápach je ve vesnici s 1 400 obyvateli stále cítit. „Záleží na větru, když fouká směrem do obce, tak je úplně jedno, že je výduch otočený,“ upozornila starostka Kvasin Alice Nováková.

Většina opatření směřuje na tlumení hluku. Lidé v Kvasinách si totiž dlouhodobě stěžují na hluk z provozu továrny, která jede na plné obrátky i v noci. Došlo k celé sérii úprav za miliony korun. Automobilka třeba doplnila tlumení na kompresorové stanici umístěné nejblíže ke Kvasinám, odhlučnila technologii lakovny a vybudovala přístřešek mezi svařovnou a lakovnou, díky němuž vznikl mezi halami tunel, který nepustí hluk z provozu do okolí.

Zákaz klaksonů i tiché ještěrky

„Je tu také spousta drobných opatření, hlavně organizačních. Začali jsme školit naše pracovníky, ale i všechny řidiče nákladní techniky, kteří jezdí k nám do závodu v Kvasinách, aby netroubili a byli opatrní při používání manipulační techniky, protože chápeme, že pro lidi bydlící u našeho závodu je to speciálně v noci velký problém,“ přiznal Černý.

Dalším opatřením je snížení rychlosti v závodě. Místo původních 40 na 30 a poblíž obce dokonce na 20 kilometrů v hodině. Automobilka také z ještěrek nechala odstranit zvukovou signalizaci, která při couvání pípá velmi pronikavým zvukem. To se týká vysokozdvižných vozíků, které jezdí venku mimo výrobní haly.

„Dodavatel je na naši žádost bezplatně upravil. Bezpečnost je řešena majákem, který nahrazuje zvukový signál,“ uvedl mluvčí podniku Zdeněk Štěpánek. Podle něj už je hotová také instalace automatických vrat do svařovny: „Nedojde k tak intenzivnímu úniku hluku z haly. Dřív mohla zůstat vrata otevřená, ale nyní se otevírají a zavírají automaticky.“

Nejvíce hluku však podle místních vytváří komín, kam se sbíhá veškerá vzduchotechnika z lakovny. Továrna chtěla do konce června připravit technické řešení jeho odhlučnění, to však zatím není k dispozici. Lidé v obci údajně v noci pomocí hlukoměru v mobilu naměří až 80 decibelů, ale podle automobilky všechna dosavadní oficiální měření prokázala, že továrna normy splňuje. Připravuje se velká hluková studie, která by měla vůbec poprvé řešit kumulativní hluk z celého podniku. Dosavadní studie byly totiž jen k jednotlivým přístavbám.

Díky rozšíření průmyslové zóny přibude val

Zásadní dopad na omezení hluku v obci bude mít až vybudování zemního valu mezi Kvasinami a průmyslovou zónou, v rámci jejího rozšíření. To umožnila změna územního plánu, kterou obec přijala minulý týden. Protihlukový násyp bude vysoký 12 metrů a další tři metry má mít zeď a v budoucnu i zeleň. Val vybuduje Královéhradecký kraj v rámci rozšíření průmyslové zóny Solnice-Kvasiny.

Jenže i tento projekt vzbudil u části obyvatel obce odpor. Vadilo hlavně to, že aby mohl vzniknout, musela obec odsouhlasit rozšíření průmyslové zóny na severovýchod od automobilky. Dojde tak k faktickému přiblížení průmyslové výroby k vesnici.

„Bohužel val nemůžeme vybudovat jen tak. Musíme nejprve v těch místech rozšířit průmyslovou zónu a teprve potom tam může vyrůst val,“ vysvětlil na červnovém zastupitelstvu ředitel krajského rozvojového centra CIRI Pavel Tichý.

„Val by měl odstranit všechno kromě hluku z komína, na jehož odstranění Škodovka pracuje. Kdyby se tyto věci povedly, mělo by to mít pozitivní dopad,“ dodala opatrně starostka. Stavba kilometr dlouhého valu však bude pro obec znamenat značnou zátěž. Do těsné blízkosti zástavby totiž budou najíždět stovky těžkých náklaďáků s navážkou.