Sochařka Paulina Skavová se v Trutnově narodila, ulice a veřejná prostranství v okresním městě zdobí několik výtvorů z její dílny, pracuje jako kurátorka Galerie Uffo, ale ještě nikdy v ní nevystavovala.
To se změnilo teprve na konci letošního února, kdy zde uvedla projekt Par force, na kterém pracovala několik let. Ústředním tématem je lov. Galerii zaplnily provokativní ženské trofeje, dále i krkavci, psi a bílý jelen.
„Vypadá to, že jsem si téma lovu vybrala já, ale ono si tak trochu vybralo mě. Skrze Kuks a hraběte Šporka, který byl zakladatelem řádu svatého Huberta, jsem se před lety dostala k tomu, že chci být sochařkou. Navíc můj dědeček byl hajným v polském Křešově, takže téma lovu mě provází odjakživa,“ vysvětluje výtvarnice.
Sochy, které reprezentují její volnou tvorbu, označuje za své intimní záznamy.
I když Paulina Skavová vychází z klasického sochařství a často spolupracuje na obnově historických soch a památníků, ve volné tvorbě ráda experimentuje a provokuje. To bezezbytku platí právě o jejím posledním projektu. Nejvyšší míru provokace a genderové nekorektnosti vykazují torza a postavy žen s mufloními a antilopími rohy, které jsou naaranžovány jako lovecké trofeje.
„Lov byl primárně určen k získávání potravy, a tedy k zachování vlastního života na úkor kořisti. Je ale vnímán i jako symbol interakce mezi mužem a ženou a pevně spojen s vášní, erotickou přitažlivostí a přežitím v rámci rodu,“ objasňuje kurátor výstavy Jan Kunze.
Paulina SkavováNarodila se v Trutnově v roce 1976. Absolvovala zdejší gymnázium a dva roky na Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích. Na Akademii výtvarných umění v Praze studovala u profesora Karla Nepraše, po jeho smrti studia v roce 2003 dokončila v ateliéru intermediální tvorby Milana Knížáka. Postgraduální studium absolvovala na Hochschule für Gestaltung und Kunst ve švýcarském Luzernu. Od roku 2010 je kurátorkou výstav trutnovské Galerie Uffo. Žije a pracuje v Novosedlech. Paulina Skavová je například autorkou sochy Rýbrcoula na kruhovém objezdu u trutnovské průmyslové zóny Krkonošská, vytvořila repliku sousoší Emila Schwantnera Tanec smrti pro válečný pomník ve zdejším parku nebo permoníky pro kašnu na Krakonošově náměstí. Realizovala několik pamětních desek a portrétů, v roce 2012 například bustu boxera Mika Tysona. Pro galerii Českého centra v New Yorku vytvořila kolekci ženského prádla Underwear ušitého z peří, kožíšků a částí křídel. |
Podle něj se dílo Skavové dotýká něčeho podvědomého a archetypálního: „Nalezneme tu ozvěny dávných mýtů a legend, tragičnost smrti, uctívání zvěře i lesa, kouzelná božstva, magické a osudové ženy.“
Černě vyleštěné postavy vypadají, jako kdyby byly oblečené v latexu. „Ráda si pohrávám s klasickými sochařskými atributy a balancuji na hranici toho, co je ještě esteticky únosné a co už ne,“ říká čtyřiačtyřicetiletá sochařka, která žije v Novosedlech u Písku. S nadsázkou přiznává, že díky těmto sochám jí stoupla popularita u satanistů a fetišistů.
„Vysvětluji jim, že ne všechno, co má rohy, je čert,“ dodává s úsměvem.
Mnohem konvenčněji působí skupina sedmi krkavců, plastiky stafordširských bulteriérů, které sochařka chová, nebo jelen s parožím. Všechno to jsou bílé nebo černé laminátové odlitky.
„Mým velice oblíbeným materiálem je porcelán, udělat takto velké sochy z porcelánu by ale bylo velice složité a technologicky náročné. Bílý lesklý plast má porcelán alespoň připomínat,“ vysvětluje Paulina Skavová.
Sochy „zrají“ i několik let
Zvláštní místo zaujímá třímetrová zlatá socha bohyně lovu Artemidy, která si „zahrála“ se Supermanem v sérii Krypton v produkci stanice HBO.
V Uffu je vystaveno také spodní prádlo ušité z peří z kolekce Und e r w ear, kterou autorka v roce 2016 vytvořila pro galerii Českého centra v New Yorku. Některé ze soch měla Paulina Skavová rozpracované velmi dlouho, „zrály“ i několik let.
„Když mám zakázku, jde volná tvorba stranou. Abych tyto věci mohla dělat, musím si na ně vydělat. Je to hendikep, ale současně to má výhodu. K soše se vrátím někdy i za rok, získám odstup a znovu nad ní musím přemýšlet, objevují se nové otázky,“ popisuje.
Výstava Par force bude v Trutnově, kam se přesunula po premiérovém uvedení v Opavě, k vidění do konce března. Dalšími zastávkami bude Alšova jihočeská galerie a galerie Arcimboldo v Praze.