Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

K matematice musíte mít vztah, jinak to nemá cenu, míní hradečtí vědci

  • 1
Malá katedra matematiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové má ve svých řadách jedny z nejlepších matematiků na světě. Díky tomu letos ve slovenských Tatrách spolupořádají prestižní letní školu pro nejlepší vědce ze 36 zemí. Matematika by se podle hradeckých akademiků měla už od dětství učit trochu jinak.

Být spoluorganizátorem světového setkání matematiků u příležitosti 100. výročí Einsteinovy teorie relativity, na něž se přihlásila stovka předních matematiků, svědčí o tom, že se i na malé regionální univerzitě dá dělat věda světové úrovně. 

Pro nadané studenty je to skvělá příležitost dostat se na špičku a porovnat se se světovou elitou, zdejší odborníci mohou posunovat hranice poznání a produkovat teorie, které se jinde ve světě uplatní v praxi. Jejich teoretické výpočty jsou poté aplikovatelné třeba v kosmonautice, robotice a mnoha dalších oborech.

„Je hrozně důležité, jak se tým včlení do mezinárodního výzkumu. Musí vás uznat, musíte mít výsledky,“ říká profesor Demeter Krupka z hradecké univerzitní katedry matematiky. Série konferencí a seminářů na matematické letní škole si klade za cíl zformulovat matematické základy obecné relativity, aby jejich následovníci mohli na toto bádání navazovat. 

Zájem o účast na tomto setkání je obrovský. „Účast matematických špiček ze šestatřiceti zemí, to je na zdejší poměry něco unikátního,“ zdůrazňuje Krupka.

Hradečtí matematici míní, že při studiu tohoto těžkého, ale zásadního vědeckého oboru, jsou důležité hlavně vůle a vášeň. „Ve chvíli, kdy k matematice někoho nutíte, je to spíš zlo. Jakmile někomu něco vyřešit dáte rozkazem, tak to nikdy nebude dobrá matematika. Dobrá matematika vzniká pouze tehdy, když člověk něco hledat a najít chce. Musí ho vnitřně trápit něco, co ho nutí hledat odpověď,“ myslí si další člen univerzitního týmu matematiků z Hradce Zdeněk Dušek.

V žácích je potřeba probudit jejich vnitřní zvídavost

Podle docenta Duška pokud před studenty mající k počtům už předem odpor postavíte učitele, který je to má naučit, je velmi pravděpodobné, že se mu to nepovede. Děti by si měly najít k matematice vztah už od školky, hry s čísly by je měly bavit. Docent však přiznává, že to nikdy nebude snadná cesta:

„V žácích je potřeba probudit jejich vnitřní zvídavost, což není jednoduché. Studenti se vždycky až na pár šťouralů budou bránit. S třicetičlennou třídou těžko něco zmůžete, byť byste byl sebelepší učitel.“

Profesor Krupka věří, že by změna měla nastat hlavně u studentů učitelství matematiky na vysoké škole, kteří by měli být těmi, kteří se naučí přednášet a zkoušet matematiku jinak, než je tomu dnes. 

Matematika je podle něj nezbytná téměř ve všech oblastech života. „Ať děláte cokoliv, potřebujete přesné myšlení a právě tomu matematika napomáhá. Matematika je v širším pojetí součástí kultury. Dnes z ní bohužel vypadává tvůrčí element. Jinak řečeno, matematiku je třeba posunout blíže k humanitním vědám,“ tvrdí.

Úspěch hradeckých vědců je příslibem i pro zdejší studenty. „Kdo by měl zájem matematice se věnovat na odborné úrovni, dostane se mezi lidi, kteří skutečně něco umí,“ říká Krupka.