Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spolky i jednotlivci vyrukovali s argumenty proti obchvatu Náchoda

  10:10aktualizováno  10:10
Jednotlivci i spolky se ve čtvrtek znovu ohradili proti stavbě obchvatu Náchoda. Tentokrát se jednalo o podobu silnice, která má vést volnou přírodou za zámkem, v územním plánu. Celkově jde stavba obchvatu, na nějž čeká mnoho obyvatel, na svět velmi pomalu.

Lidé protestovali proti obchvatu Náchoda i blokádou dopravy. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

"Navržená trasa obchvatu se posouvá blíž k domům na Babí. To se nám nelíbí. Mělo by to ještě horší dopad než předchozí návrh," namítá Josef Pozděna z občanského sdružení Zemědělská krajina.

Obchvat Náchoda

* povede v délce 6,4 km od Vysokova přes Kramolnu, Babí, Dolní Radechovou až do Bělovsi,

* projektant navrhl dva tunely, řadu mostů, součástí je přeložka silnice od Nového Města nad Metují

* náklady se odhadují kolem 2 miliard korun

Člen komise pro záměry města Lubor Zoufal zase upozornil, že křižovatka v Bělovsi nebude dost bezpečná, když se tam mají křížit auta směrem na Hronov a proud aut od polské hranice.

O obchvatu se sice mluví od 90. let, zatím však stavba nedospěla ještě ani k územnímu rozhodnutí. Teď právě město jedná o změně územního plánu. Nově se do něj zakreslí nejen trasa silnice, ale i sto metrů široký pás vedle ní, aby projektanti ještě mohli se stavbou hýbat.

Námitky jsou prý předčasné

Jeden vlastník domu v Bělovsi se kvůli tomu zlobí. Územní plán mu prý zasahuje do jeho práv, protože nemůže k domu třeba přistavovat. Město mu za to prý nechce dát žádné náhrady a stát také ne, dokud obchvat nebude mít územní rozhodnutí.

"Proto chci vědět, na jak dlouhou dobu se tento široký pás kolem silnice v územním plánu zarezervuje. Na sto let?" děsil se Petr Korda. Lidé se však žádné odpovědi zatím nedočkali. Zpracovatel změny v územním plánu i úřednice z odboru výstavby vysvětlovali, že leckteré námitky jsou předčasné a lidé je musí uplatnit až v dalším projednávání.

Až zastupitelé změnu v územním plánu schválí, bude pokračovat územní řízení. Zastánci obchvatu se některým argumentům odpůrců nahlas smáli. Podle nich je nesmysl čekat na dostavbu silnice R11 ke Královci.

"Náchodský obchvat se musí postavit. Prach, výfukové plyny nebo chvění mají dopad na zdraví lidí v Pražské ulici, nějakými řečmi se to neodstraní," tvrdí komunistický zastupitel František Rázl z občanského sdružení Obchvat Náchoda.

Obchvat bude nejdřív za osm až deset let

Dokumenty k územnímu plánu opakují jen to, co už před pěti lety uzavřel odborník posuzující vlivy na životní prostředí. Obchvat prý vadit v zásadě nebude ani lidem, ani přírodě. Nutné je však postavit například protihlukové stěny. Také zpracovatel změny územního plánu tvrdí, že obchvatu v zásadě nic nebrání.

Náchodem denně projede na dvacet tisíc aut a kamionů. Se stavbou obchvatu se však dá počítat nejdříve za osm až deset let. "A to v případě, že vše půjde hladce. O penězích teď není řeč, napřed vůbec musíme mít územní rozhodnutí," uvedl starosta Jan Birke.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Veřejnost a členové horské služby se ve Vrchlabí rozloučili se zesnulým...
Poslední sbohem náčelníkovi. S Klepšem se přišly rozloučit stovky lidí

Pohřeb náčelníka Horské služby Krkonoše Adolfa Klepše provázel obrovský zájem veřejnosti. Ve vrchlabském klášterním kostele sv. Augustina se s ním loučili...  celý článek

Kácení a prořezávání stromů v Podzámecké zahradě v Kroměříži.
Muž na Trutnovsku zemřel při kácení smrku, další si na Plzeňsku uřízl ruku

Pád z výšky při kácení stromu v sobotu nepřežil muž ve Dvoře Králové nad Labem na Trutnovsku. Vážným zraněním skončila práce se dřevem také na Plzeňsku, kde...  celý článek

Kufr z přepadení v Náchodě jako jeden z důkazů (16.9.2015).
Za loupež v Náchodě soud jednomu muži snížil trest, druhého osvobodil

Lukáš Tichý si má za loupežné přepadení před náchodským Kauflandem odsedět sedm let vězení. Krajský soud v Hradci Králové mu napodruhé trest o jeden rok...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.