Hradecká univerzita už totiž ví, že Asie je rozjetý rychlík, a tak dělá, co může, aby právě v této části planety navázala co nejužitečnější kontakty. Díky spolupráci s tchajwanskými univerzitami se vysokoškoláci v Hradci mohou učit od předních asijských odborníků na informační technologie, dohoda s čínským ministerstvem umožnila škole zavést výuku čínštiny a vyslat studenty do čínského Ningbo (více čtěte zde).
Nyní se hradečtí akademici zaměřili také na Indii, od které si rektor Josef Hynek slibuje minimálně stejný užitek, jaký plyne ze spolupráce s Tchaj-wanem. Talentovaní Indové se už brzy objeví v Hradci, vybraní hradečtí studenti se zase podívají na univerzity s kapacitou mnohonásobně větší, než jakou mají české školy.
Už víte, jak konkrétně by spolupráce mezi hradeckou univerzitou a indickými školami mohla vypadat?
Zahraničních studentů je i na velkých indických univerzitách zatím poměrně málo, proto i vzhledem k tamním podmínkám uvažujeme spíše o kratších pobytech našich studentů v Indii. Fungovat by to mohlo například formou letních škol. Kromě těch, kteří by si studium v Hradci hradili sami, máme také zájem o studenty do doktorských studijních programů. Obzvlášť talentované studenty jsme ochotni přijmout i bez toho, že by si museli platit za výuku v angličtině.
Jaká je úroveň indických vysokých škol?
Indie je země s obrovskými rozdíly ve společnosti a podobné je to i mezi samotnými školami. Nalezneme tam řadu paradoxů. V blízkosti škol s rozpočtem na výzkum, který jim mohou závidět i ty největší české univerzity, potkáte spoustu žebráků a špinavé slumy. Na naší cestě jsme viděli univerzity skutečně světové úrovně, ale i školy, kde se už desítky let ani nevymalovalo. A vrátím-li se ještě k otázce velikosti, třeba University of Mumbai se svými sedmi sty tisíci studenty je téměř dvakrát větší než populace všech vysokoškoláků, kteří dnes studují v Česku.
Jaké další poznatky jste si přivezli?
Indičtí studenti při zvažování studia v zahraničí samozřejmě prioritně hledí do USA, Velké Británie či Austrálie. Na rozdíl od jejich vrstevníků z Evropy nebo rozvinutých východoasijských států ale nechápou pozitivní význam zahraničního studia jako takového. Neberou to jako příležitost k seznámení se s odlišným způsobem života, jako možnost vytvořit si mezinárodní kontakty či získat zkušenosti, které zvýší jejich cenu na domácím trhu práce. Pro mnohé je to spíše způsob, jak z Indie natrvalo odjet. Většina oslovených Indů proto příležitost studia v Česku rovnou spojovala s otázkami na pracovní víza a možnostmi pracovního uplatnění.
Další novinky na hradecké univerzitě
|
Máte dobré zkušenosti se školami na Tchaj-wanu, které vynikají hlavně v informatice a dalších technických oborech. Je to v Indii podobné?
Indové jsou v informatice také velmi dobří a zejména oblast kolem města Bangalore, které se říká indické „Silicon Valley“, má nejen skvělé školy se špičkovými IT obory, ale své pobočky tam má i mnoho významných mezinárodních softwarových společností. Právě s touto univerzitou plánujeme dále jednat o spolupráci. Spolu s královéhradeckým biskupstvím, které má k této oblasti dlouhodobé vazby, budeme hledat možnosti, jak například některému z talentovaných dětí z programu „adopce na dálku“ umožnit pokračovat ve studiu právě na naší univerzitě.
Jsou ve hře i další indické univerzity?
Zvažujeme spolupráci ještě s Kalinga Institute of Industrial Technology v Bhubaneshwaru a případně i Presidency University v Kalkatě.
Kolik indických studentů by mohlo přijet do Hradce a kolik našich by se naopak mohlo podívat do Indie?
V tuto chvíli je vše na samém počátku. Zatím uvažujeme spíše o výměnách v řádu jednotek studentů.
Na závěr odbočím. Blíží se přijímačky a vy i letos lákáte maturanty na souvislé pětileté studium pedagogiky, které nabízíte jako jediná škola v Česku. V čem je jeho výhoda?
Souvislé pětileté studium učitelství je odpovědí na rozpor, že absolvent bakalářského programu na pedagogické fakultě nemůže v resortu školství získat odpovídající kantorskou pozici. Zpětné spojení tří let bakalářských a dvou let navazujících do jediného celku je logické a dává prostor ke kvalitnější přípravě budoucích učitelů. Je to ale spíše výjimka, protože u mnoha jiných oborů je dělení studia naopak rozumné a dává studentům větší flexibilitu jak při vlastním studiu, tak i při hledání zaměstnání.