Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Hradci se přiostřuje boj o alej roku, která má ustoupit kolejím

  10:50aktualizováno  10:50
Zatímco podle hradecké radnice a železničářů bude muset kvůli dvoukolejce do Pardubic padnout polovina aleje Kaštanka, spolek za její záchranu neúspěšně navrhuje jiné trasy a upozorňuje, že bude tvrdě bojovat. Čas se přitom krátí, budování by mohlo začít už za rok a půl.

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ještě před rokem sice někteří vedoucí představitelé hradecké radnice tvrdili, že petici za záchranu aleje Kaštanka vítají coby společný boj proti Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Nyní však schválili memorandum podporující urychlenou přípravu a výstavbu dvoukolejky do Pardubic.

Pro Kaštanku, která se mezitím stala Alejí roku (psali jsme zde), by druhá kolej a její předpokládané trasování znamenala poloviční zánik. Padnout by musela celá jedna řada, tedy několik desítek vzrostlých kaštanů.

Stejné memorandum již dříve schválili zastupitelé Královéhradeckého kraje i radní Pardubického a je otázkou velmi krátké doby, kdy dojde ke slavnostnímu podpisu obou hejtmanů a primátorů.

„Usnesením zastupitelstva dáváme na vědomí, že zdvojkolejnění je pro Hradec naprosto klíčové,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Fotogalerie

„Nás to nepřekvapilo, město o to usiluje celou dobu. My rovněž nejsme proti dvoukolejce, to spíš proti tomu, jakým způsobem se to udělá,“ konstatuje Bohdan Samek, jeden ze zakladatelů spolku Kaštanka.

Vedlich upozorňuje, že město se všemi způsoby snaží dojít k rozumnému kompromisu se spolkem.

„Například jsme ustoupili v tom, že s ulicí Kuklenská - Poděbradova již neplánujeme plnohodnotné mimoúrovňové křížení pro automobilovou dopravu, ale chceme tam vybudovat pouze křížení pro pěší a cyklisty. Také společně diskutujeme o vodních poměrech, protože zástupci spolku se obávají, že o vodu přijdou. Oceňuji vstřícné jednání a věřím, že se nám to podaří společně vyřešit,“ doufá náměstek.

Trasu kolejí však k oboustranné spokojenosti s největší pravděpodobností vyřešit nelze. Zatímco spolek navrhuje přimknutí koridoru k pražské větvi nebo aspoň posunutí stávající tratě o několik metrů dál od aleje, pro město neexistuje jiná alternativa než rozšíření současné dráhy.

„Vybudovat pouze jeden koridor směrem na Chlumec nad Cidlinou by vyšlo finančně mnohem levněji než stavět dva naráz, navíc se tam uvažuje i o dálničním přivaděči a bonusem je, že v těchto místech sídlí spíš firmy,“ nabízí Samek.

Posun kolejí je prý nereálný

Radnice však poukazuje na to, že v takovém případě by stavba nemohla dosáhnout na dotace, záměr by znamenal rozsáhlé zábory pozemků a vlaky by nemohly vyvinout požadovanou rychlost 160 kilometrů v hodině. Rovněž posun poněkud blíž k tenisovým kurtům v Opatovické ulici údajně není reálný.

„Firma Sudop to prověřila. Bohužel to není možné, protože v tuto chvíli je tam šest nesouhlasných stanovisek a všichni si pamatujeme, co znamenalo jednání pouze s jednou osobou o dostavbě dálnice D11. Nedovedu si představit, že bychom se mohli dohodnout. Navíc je tu i dendrologický průzkum, podle kterého by i tehdy bylo nutné kácení. Z toho vyplývá, že bude nutné pokácet pouze jednu řadu kaštanů. Ale připravujeme zelenou stěnu, která bude celé území dotvářet a spolku ji představíme hned na dalším jednání,“ uvádí Vedlich.

Zánik byť jen jedné řady stromů je však pro drtivou většinu lidí z okolí aleje nepředstavitelný.

„To je slabá nabídka. My se totiž i domníváme, že jsou tam natolik propojené kořenové systémy, že likvidace jedné řady přivodí konec i pro tu druhou. Zkrátka jsme přesvědčení, že existují jiné možnosti, které však město nevyužilo a dostatečně se nesnaží, aby mohla být alej zachovaná celá,“ domnívá se Samek, podle kterého se spolek s verdiktem SŽDC nesmíří a kácení nebude pouze přihlížet.

„Budeme bojovat zákonnými prostředky. Než se začne stavět, je to například studie vlivů na životní prostředí EIA, ve které musí být zapracované i variantní řešení. Nabízí se rovněž projednávání územního plánu, ale i další možnosti. Byla by velká škoda nezkoušet to, když jde o stavbu s tak velkými důsledky pro životní prostředí,“ dodává.

Potíž je, že obě strany včetně SŽDC tlačí čas. Výstavba druhé koleje by totiž měla začít na přelomu let 2018 - 2019. I když někteří odpůrci si myslí, že druhá kolej není potřeba, město poukazuje na to, že od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, nebyl provedený žádný významnější konstrukční zásah a dalším argumentem pro druhou kolej je i kapacita zhruba 42 tisíc cestujících týdně.

Druhá etapa dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Opatovicemi by měla stát asi 3,8 miliardy korun a součástí bude například i rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží či vybudování nové zastávky v Březhradě. Následovat bude třetí etapa rekonstrukce trati mezi Stéblovou a Pardubicemi za 1,6 miliardy korun.



Nejčtenější

Tygři a lev utekli z klece v zooparku na Hradecku, zneškodnili je veterináři

Uspaná zvířata v Bioparku Štít na Hradecku (16. 7. 2018)

Veterinářům se kolem půl jedné odpoledne podařilo uspat dva tygry a lva volně se pohybující po Bioparku Štít na...

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...



Lesy ČR kvůli kůrovci zastavily stavbu nového sídla za půl miliardy

Lesy v lese. Půdorys nového sídla bude připomínat strom.

Stavba největší dřevostavby v zemi, kterou chtěly v Hradci Králové postavit Lesy České republiky se odkládá. Budova za...

Řidička předjížděla kamion, auto v protisměru vyhnala do příkopu

Řidič peugeotu havaroval mezi Výšinkou a Stříteží (12. 7. 2018).

Řidič osobního auta zabránil u Dvora Králové nad Labem čelnímu střetu a sám skončil v příkopu. Řidička v protisměru...

Réway se v Hradci pokouší o restart: Chci se dostat tam, kde jsem byl

Martin Réway

Zatímco jeho noví spoluhráči se na právě probíhající dva týdny rozprchli z Hradce na dovolenou, pro Martina Réwaye to...

Další z rubriky

Friesovy boudy vaří vlastní pivo. Lákají tak turisty do odlehlého kouta

Friesovy boudy v Krkonoších

Friesovy boudy nad Strážným v Krkonoších vsadily jako jedny z prvních na vlastní pivo. Zdejší boudař Karel Polívka...

Opravy parku v Hronově finišují. Stavba má zpoždění, firmu nepostihnou

Vizualizace nové podoby Jiráskova parku v Hronově, socha spisovatele se má...

Opravovaný Jiráskův park začátkem srpna nejspíš skutečně bude hostit návštěvníky 88. divadelního festivalu Jiráskův...

Bičování i metal. Festival Obscene Extreme slaví dvacáté narozeniny

Zakladatel Obscene Extreme Miloslav Urbanec

Přes osmdesát kapel z celého světa zahraje letos na festivalu nejtvrdších hudebních stylů Obscene Extreme v Trutnově...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na iDNES.cz