Terminálu v Chlumci chybí pozemky, po majitelích město pátrá už sedm let

  16:55aktualizováno  16:55
Stavbu dopravního terminálu v Chlumci nad Cidlinou blokují nejasnosti ohledně dědiců malé části pozemků pod současným autobusovým nádražím. Aby mohla radnice získat stavební povolení na terminál a požádat o dotaci, musí dědice najít a domluvit se s nimi. Čas má však jen do konce roku.

Vlakové nádraží v Chlumci nad Cidlinou se má proměnit. Budovu opraví železničáři, město před ní postaví autobusový terminál. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Nový terminál, který má sloužit pro tisíce lidí z Chlumce a okolí, má stát 33 milionů korun a 90 procent může město získat z evropských dotací na rozvoj hradecko-pardubické aglomerace.

Pokud však město nesežene potřebná povolení do konce roku, dotace nebude a radnice rekonstrukci odloží na neurčito. Plocha autobusového nádraží a přilehlé parkoviště jsou přitom už dnes ve špatném stavu. 

„Na parkovišti nechávají auta lidé, kteří dál cestují za prací vlakem. Kapacita už dnes nestačí, proto ji chceme rozšířit na 145 míst, rekonstruovat chceme povrchy i chodníky, vybudovat se mají nová autobusová stání a zastávky. Obnovit se má také zeleň a na ploše mají být speciální boxy, kde by si lidé mohli bez obav z krádeže nechávat i dražší kola,“ plánuje chlumecký starosta Miroslav Uchytil (KDU-ČSL).

Fotogalerie

Jenže projekt už léta brzdí nevyřešené vlastnické vztahy na části pozemku o rozloze pouhých 300 metrů čtverečných. 

„Uprostřed je klín pozemků, kde městu patří ideální polovina. Když jsme začali hledat majitele, zjistili jsme, že se jedná o Čecha, který se odstěhoval do Francie, kde v polovině minulého století zemřel. Po velkém pátrání jsme se dozvěděli, že měl tři děti, které už také nežijí. Dnes by tak mohlo pozemek dědit šest vnoučat původního majitele,“ líčí starosta. Přestože radnice ještě má téměř 11 měsíců, problém neúspěšně řeší už sedmým rokem. 

„Věc byla přidělena jednomu notáři, který po dvou letech nepostoupil ani o píď. Podali jsme na něho stížnost, že nekoná. Takže soud to přidělil druhému notáři, který už s námi spolupracuje. Dědické řízení ale může trvat ještě léta, a tak jsme požádali s vědomím notáře těch šest potenciálních vlastníků, zda by dali komerčnímu právníkovi plnou moc, aby je zastupoval pro stavební povolení na náš terminál. Je to sice hrozně komplikované, ale je to jediná možnost, kterou by měl akceptovat speciální stavební úřad v Hradci Králové, který bude o věci rozhodovat,“ popisuje peripetie Uchytil.

Lhůta je šibeniční, ví radnice

Jenže už samotné hledání dědiců byla takřka detektivní práce: „Pomohla nám Češka žijící ve Francii, která tam nahlédla do registrů, a měli jsme kontakt na první dědičku a postupně jsme dohledali další. Zdá se, že nikdo z nich s novým terminálem nemá problém, teď by nám tedy měli poskytnout plnou moc,“ věří starosta Uchytil.

Stavební povolení však podle podmínek dotace musí Chlumec získat do konce roku. Jenže to je opravdový problém. Speciální stavební úřad pro dopravní stavby na hradeckém magistrátu je dlouhodobě v těžké personální krizi a nestíhá

„Žádosti se rozhodně nevyřizují v zákonných lhůtách - ty jsou pro běžné řízení 60 dní, v případě komplikovanějších staveb 90 dnů. Tyto lhůty jsou v naší personální situaci iluzorní,“ líčí situaci na magistrátu tajemnice úřadu Markéta Bartušová.

Město sice chystá spojení stavebních úřadů, které by mělo situaci zlepšit, přesto jsou dlouhé lhůty dalším faktorem, který může stavbu terminálu ohrozit. 

„Pokud se nám to nepodaří, budeme čekat další léta na vyřešení tohoto případu, který se už teď táhne sedm let. Mezitím nám samozřejmě uteče 30 milionů dotace. Pak ale také můžeme hodit do kanálu projektovou dokumentaci za milion korun,“ mračí se starosta pětitisícového města. 

V takovém případě by se podle něj lidé nového přestupního uzlu jen tak nedočkali:

„Terminál má sloužit hlavně přespolním. Mezi auty, autobusy a vlaky přestoupí v Chlumci každoročně 750 tisíc lidí - v drtivé většině dojíždějí za prací z okolních obcí. Abychom z rozpočtu města stavěli pro přespolní terminál za 33 milionů korun, to mi zastupitelé nikdy neschválí.“

Uchytil ale současně připomíná, že situaci komplikuje čtyři roky starý občanský zákoník. 

„Podle starého zákoníku stačilo vlastnit dvě třetiny pozemku a dalo se získat stavební povolení. Teď stačí jediný menšinový vlastník a nikdo s tím nic neudělá. Mrzí mě, že pro tyto případy neexistuje zrychlený mechanismus.“

Pokud by se přece jenom podařilo všechny peripetie zvládnout, pak by mohl nový terminál stát nejpozději v roce 2020. Navíc Správa železniční dopravní cesty plánuje do pěti let rekonstrukci nádraží a dnes nevzhledný dopravní uzel by se mohl stát chloubou města.

Výsledky voleb 2018

Komunální volby

Přehledné výsledky voleb jednotlivých obcí v Královéhradeckém kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Královéhradeckém kraji vyhrál ve druhém kole voleb do Senátu v obvodu Náchod Martin Červíček.



Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Cesta do Adršpachu byla z Polska opět zavřená, auta stála po celé obci

Turisté vycházející od skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Silnice od polské hranice do Adršpachu na Náchodsku byla odpoledne zhruba tři hodiny zavřená. Policisté ji museli po...



Je čtvrt hodiny po dvanácté, říká hospodář o hrozící zkáze borových lesů

Lesní odborník Aleš Erber ze sdružení Pro Silva Bohemica prosazující šetrné...

Pás borových lesů se táhne od Hradce Králové až po Choceň. Vedle Železných hor a Králického Sněžníku je to největší...

Když mluvíte, lidé musí rozumět, našel recept Birke. Vyhrál, ač ČSSD ztrácí

Jan Birke na jednání grémia ČSSD (14. června 2017)

Mezi sociálními demokraty, kteří zažili v komunálních volbách debakl, je starosta Náchoda Jan Birke unikát. Hladce...

Zvítězilo barbarství, napsal po Mnichovu voják na zeď bunkru Jeřáb

Součástí pevnosti Dobrošov je i srub Jeřáb, svobodník Eduard Zicháček tam...

Tito vojáci si říkali „jeřábi“ a chtěli bránit Československo před Hitlerem. Tvořili nouzovou posádku pěchotního srubu...

Další z rubriky

Sníh na svazích v Peci pohlídá satelitní systém, ušetří elektřinu a vodu

Technik instaluje zařízení Snowsat do rolby v Peci pod Sněžkou.

Vlekaři v Peci pod Sněžkou začnou jako první u nás jezdit s rolbami vybavenými technologií na monitorování výšky sněhu...

Skialpinisté zdolali nejvyšší vrchol jižního Pamíru, sjezd trval hodinu

Libor Dušek a Zdeněk Jirouš jsou jedněmi z mála, kteří na horu v posledních...

Horolezci z Krkonoš slaví další velký úspěch. Liboru Duškovi z Vrchlabí a Zdeňku Jiroušovi z Rokytnice nad Jizerou se...

Chystá se podvod, tvrdí hradecký vítěz voleb a nabízí křeslo primátora

Primátor Hradce Králové Zdeněk Fink před restaurací Primátorka, kde sídlil...

Už šestým dnem v Hradci Králové pokračuje vyjednávání o vládnoucí koalici a novém primátorovi. Vítězné hnutí ANO se...

Jak přežít rekonstrukci s dětmi? Povolejte do zbraně posily
Jak přežít rekonstrukci s dětmi? Povolejte do zbraně posily

Koupelna nebo kuchyně volají po renovaci... a vás už předem děsí všechno to zařizování a péče o děti ve všudypřítomném prachu. Dali jsme proto v redakci dohromady tipy z vlastních zkušeností. Co by nám pomohlo, kdyby nám někdo řekl před rekonstrukcí?

Najdete na iDNES.cz