Na bývalém autobusovém nádraží Koruna v Hradci Králové vyroste obchodní centrum Aupark za 1,8 miliardy korun. | foto: Martin Veselý, MAFRA

U Koruny v Hradci už zdarma nezaparkujete, staví se obchodní centrum

  • 6
„Černé“ parkoviště u Koruny v Hradci Králové, které denně zadarmo využívalo kolem čtyř stovek řidičů, je definitivně minulostí. Na místě bývalého autobusového nádraží začíná stavba velkého obchodního centra Aupark. Dočasné parkoviště dosloužilo po šesti letech.

Přestože developer očekával protesty a zmatky, šoféři jako by rezignovali a ukázněně hledají místo mimo oplocený areál, kde včera stálo několik posledních vozů.

„Jedu ke koupališti, kde se také parkuje zadarmo, a do práce dojdu pěšky. Věděl jsem, že to jednou přijde, jen jsem doufal, že se začne stavět až na jaře,“ řekl Pavel Kolář z Pardubic, jenž ze zvyku zajel až ke Koruně, kde jej však překvapil zelený plot.

Další řidiči volí parkoviště u blízkých supermarketů anebo vzdálenější ulice, kam ještě nedosáhly automaty firmy ISP, která si v okolí Koruny účtuje nejčastěji 40 korun denně. Navzdory reklamě na nevyužitý parkovací dům Kollárova a přání města, aby se ještě více zaplnila Katschnerka, auta od Koruny zmizela jinam než do „parkhausů“.

„O žádných dopravních komplikacích spojených s Korunou nevím,“ potvrdil hladký „zábor“ betonové plochy komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek.

Parkování u Koruny v Hradci Králové skončilo s příchodem listopadu 2014.
Řidiči od listopadu 2014 už na bývalém autobusovém nádraží Koruna v Hradci...

Srovnání: „Černé“ parkování u Koruny v Hradci Králové skončilo s příchodem listopadu 2014.

Konec bezplatného parkování u Koruny je však teprve začátkem. Za dva roky se někdejší nádraží promění k nepoznání. Vznikne tu centrum, které sice bývá označováno za přehnaně monumentální a kritici připomínají i riziko dopravních komplikací, ale podle architektů přirozeně uzavře Gočárovu třídu.

První bude mít o práci postaráno demoliční četa. K zemi musí jít bývalá celnice i budova Drahstavu u trati. Naplno však práce začnou až příští rok a bohužel s nimi budou spojeny nemalé dopravní komplikace.

Aupark bude stát 1,8 miliardy, křižovatka až 100 milionů korun

Developer je připravený do budování Auparku napumpovat až 1,8 miliardy korun, ale velké investice se nevyhnou ani městu. Radnice se totiž zavázala, že uhradí stavbu kruhové křižovatky u Koruny.

Plánované hradecké obchodní centrum Aupark.

„Očekáváme výdaj mezi 80 až 100 miliony korun,“ uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Podstatnou část nákladů radnice uhradí z prodeje pozemku o rozloze zhruba deset tisíc metrů čtverečných, dalších asi 20 milionů však vydá přímo ze své kasy. „Předpokládám, že cena křižovatky se po výběrovém řízení sníží a my ji vysoutěžíme za zhruba 70 procent projektové ceny,“ pokračoval náměstek.

Novou křižovatku s konstrukcí připomínající korunu a fontánou by město chtělo začít budovat příští rok v létě. „Nejnáročnější práce bychom rádi nasměrovali do období prázdnin, aby obyvatelé byli zatíženi co nejméně,“ sdělil Vedlich a dodal, že nyní město čeká na výzvu firmy HB Reavis o odkup pozemků. Odhaduje, že výstavba kruhové křižovatky by měla trvat asi jeden rok.

Aupark Hradec Králové

  • Stavba se připravuje od roku 2007, kdy se u Koruny začalo bourat autobusové nádraží. O areál na zhruba deseti tisících metrech čtverečních se zajímaly dvě společnosti, před Plaza Centers Czech Republic město dalo přednost firmě HB Reavis a slibovalo si, že stavět se začne na jaře roku 2009. Neúspěšný zájemce podal žalobu, ale záměr zdrželo i zjištění, že radnice nemá pro stavbu křižovatky všechny pozemky.
  • Aupark, který by podle dřívějších odhadů investora mohl stát 1,8 miliardy korun, nabídne více než sto obchodů na ploše přes dvacet tisíc metrů čtverečních, ale i 1 200 parkovacích míst.
  • Zatím poslední větší nákupní centrum v Hradci Králové vzniklo v listopadu 2009, vlastní ho developerská společnost Amadeus Real. Atrium s 41 obchody vyrostlo vedle obchodního domu Tesco a stálo půl miliardy korun.

Mluvčí HB Reavis neupřesnila, kolik procent prodejní plochy se již podařilo pronajmout, a tajné je rovněž, které značky již projevily zájem. Aupark je ještě před stavbou považován za luxusní chrám.

„Nechali jsme si vypracovat několik studií, které mapovaly, jaká je skladba občanů a maloobchodních jednotek nejen v blízkém okolí, ale v celém v Hradci Králové, a na základě těchto dat se ukázalo, že nákupní centrum v tomto místě smysl má,“ konstatovala mluvčí společnosti Magdaléna Drsová.

Potvrdila i to, že v Auparku nebude místo pro supermarket, ale jen pro obchod s potravinami. Zatímco ještě létě to vypadalo, že v Auparku by mohla být česká centrála banky ČSOB, která by zde vytvořila stovky nových pracovních míst, podle informací MF DNES „námluvy“ mezi HB Reavis a peněžním ústavem nevyšly.