Polská silnice se blíží k hranici, bez D11 hrozí v Krkonoších kolaps

  10:50aktualizováno  10:50
Polská rychlostní komunikace S3 je už z poloviny hotová a bleskovým tempem se blíží k české hranici. V Královci se napojí na českou D11, která zatím nedošla ani do Hradce. Politici se už dříve dohodli, že úsek Trutnov - Královec bude mít prioritu. Stavět se přesto začne až v roce 2019.

Rozestavěná dálnice D11 u Hradce Králové (2.2.2016) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Rychlostní silnice S3 povede ze severopolského Svinoústí do bývalého hraničního přechodu Lubawka.

„Z celkových 478 kilometrů je dnes polovina hotová. Po roce 2018 přijdou na řadu úseky na severu a jihu Polska,“ potvrdil Robert Radoń z polského ředitelství silnic a dálnic na páteční konferenci, kterou v Trutnově pořádalo Evropské seskupení pro územní spolupráci Novum.

V současnosti dělníci naplno staví mezi městy Nowa Sól a Legnica, první kilometry dálnice začali budovat už také z Legnice do Bolkówa, kde trvá zároveň velký archeologický průzkum. Do Bolkówa, který je vzdálený 30 kilometrů od hranic s Českem, přivedou dálnici v roce 2018.

Poslední úsek z Bolkówa do Lubawky, který měří 31 kilometrů, úředníci připravují. Bude nejkomplikovanější a nejdražší, na trase vzniknou dva tunely.

„Čekáme na schválení dotace z Evropské unie, jsme ve fázi vyhlášení výběrového řízení na dodavatele stavby,“ dodal Radoń.

Od Trutnova k hranici se začne stavět nejdříve v roce 2019

Samotná stavba má začít po roce 2018, tedy zhruba ve stejné době jako dálnice z Trutnova ke státní hranici, tak aby se oba úseky mohly napojit současně. Vláda už dříve rozhodla, že D11 se bude realizovat na přeskáčku.

Fotogalerie

Od Trutnova k polské hranici začne vznikat nejdříve v roce 2019. Příští rok úředníci zahájí územní řízení. Dvacet kilometrů dlouhý úsek bude nejdražší ze všech částí D11, vyjde na 15 miliard korun. Stavba potrvá dva roky.

„Příhraniční úsek má zásadní přednost, protože Polsko je ve svých přípravách velmi rychlé. Bez vybudování navazující dálniční sítě nebude Česká republika schopná takové dopravní zatížení zvládnout,“ uvedl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

O D11, která propojí východní Čechy s Polskem, se hovoří od 70. let minulého století. Po letech přešlapování na místě začínají mít zdejší starostové nadějnější vyhlídky. „Jsem optimista. Věřím, že v průběhu pěti let se podaří dálnici v Trutnově realizovat,“ sdělil trutnovský starosta Ivan Adamec.

D11 se nyní staví jen mezi Osičkami a Hradcem Králové

Dolnoslezské vojvodství, jehož území S3 protíná, je polským premiantem ve stavbě rychlostních komunikací. Aktuálně v regionu na jihozápadě země vzniká 200 kilometrů těchto silnic. Stavební boom láká investory. Daimler AG chce v Jaworu, ležícím 80 kilometrů od českých hranic, vybudovat továrnu na výrobu motorů pro vozidla MercedesBenz (více čtěte zde). Výrobu hodlá zahájit do dvou let, práci tu najde 1500 lidí.

D11 byla totálně nepřipravená, řekl Sobotka

„Domnívám se, že stavba silnice S3 byla pro jejich rozhodnutí důležitým impulzem,“ poznamenala Agniezska Zakešová z úřadu Dolnoslezského vojvodství.

Češi mohou zahraničním sousedům tiše závidět. Stavba D11 zdaleka nepokračuje tak rychlým tempem. Jediným místem, kde se v současnosti pracuje, je úsek mezi Osičkami a Hradcem Králové. Hotový má být v příštím roce a krajské město kompletně napojí na Prahu.

V roce 2017 by mohla odstartovat stavba dálnice do Smiřic, pokud ji nezbrzdí požadavek Evropské unie na nové posouzení vlivu projektu na životní prostředí. To by však měl vyřešit návrh zákona, který umožní budovat klíčové infrastrukturní stavby bez opakování procesu EIA (o problému se starou studií jsme psali zde).

Jako poslední přijde na řadu úsek z Jaroměře do Trutnova. Politici očekávají, že vznikne mezi lety 2022 až 2024. „Tento úsek je upozadněný, protože mezi oběma městy je v současnosti dobrá dopravní obslužnost,“ vysvětlil Kamil Rudolecký. Královéhradecký kraj zadal zpracování studie řešící napojení měst na trase na budoucí dálnici, například Dvora Králové nad Labem.

Nejčtenější

Alkohol i rvačky, stovky dělníků z ciziny vyvolávají v Libáni napětí

V Libáni už se nesmí pít před večerkou ani jinde na veřejnosti (6.11.2018).

Byla to poklidná obec, teď se však Libáň na Jičínsku podle místních úplně proměnila. Napětí vyvolává přísun stovek...

Na smartphony za dumpingové ceny čekaly v Hradci stovky lidí celou noc

Otevření obchodu Mi Store v královéhradeckém Auparku

Český distributor mobilů Xiaomi otevřel v Hradci Králové novou značkovou prodejnu Mi Store. Start prodeje a výrazné...

Zárybnická: Není nic hezčího, než vyběhnout a dívat se, jak Špindl svítí

Meteoroložka Alena Zárybnická našla nový domov v krkonošském Špindlerově Mlýně.

Nejznámější česká meteoroložka Alena Zárybnická je rodilá Pražanka. Láska k horám ji ale před deseti lety zavedla do...

Tisíce vězňů jsou na drogách, pašují se v časopisu, salámu i při polibku

Zakázané tablety byly ukryté v podrážkách pantoflí v balíku pro vězně ve...

Dozorci z Valdic na Jičínsku, jednoho z nejstřeženějších vězení v Česku, kde sedí i doživotně odsouzení vrazi, musejí...

Karoq v Kvasinách skončí, Volkswagen tam začne montovat Passaty

Volkswagen Passat

Vedení Volkswagenu rozhodlo o zajímavé rošádě. Výrobu vozů rodiny Passat, která dlouho bývala vlajkovou lodí německého...

Další z rubriky

Dívky si stěžují na modelingovou agenturu. Mění názvy, dál vybírá tisíce

Ilustrační snímek

Kontroverzní modelingová agentura ze Slovenska mění názvy, ale v Česku nadále působí pod stejnými vlastníky. Loni před...

Informační masáž starostovi Častolovic pomohla, spory v obci pokračují

Častolovice (6.11.2018).

Vedení Častolovic na Rychnovsku v čele s hnutím ANO vyšel předvolební mix informační masáže a oddalování soudu. Nad...

Začala oprava historické hájovny, odpůrce bourání se toho nedožil

Začala rekonstrukce hájovny U Dvou šraňků v hradeckých lesích (13.11.2018).

Začala rekonstrukce hájovny U Dvou šraňků v hradeckých lesích, která se podle tři roky starých plánů měla bourat....

Najdete na iDNES.cz