Rozestavěná dálnice D11 u Hradce Králové (2.2.2016)

Rozestavěná dálnice D11 u Hradce Králové (2.2.2016) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Polská silnice se blíží k hranici, bez D11 hrozí v Krkonoších kolaps

  • 20
Polská rychlostní komunikace S3 je už z poloviny hotová a bleskovým tempem se blíží k české hranici. V Královci se napojí na českou D11, která zatím nedošla ani do Hradce. Politici se už dříve dohodli, že úsek Trutnov - Královec bude mít prioritu. Stavět se přesto začne až v roce 2019.

Rychlostní silnice S3 povede ze severopolského Svinoústí do bývalého hraničního přechodu Lubawka.

„Z celkových 478 kilometrů je dnes polovina hotová. Po roce 2018 přijdou na řadu úseky na severu a jihu Polska,“ potvrdil Robert Radoń z polského ředitelství silnic a dálnic na páteční konferenci, kterou v Trutnově pořádalo Evropské seskupení pro územní spolupráci Novum.

V současnosti dělníci naplno staví mezi městy Nowa Sól a Legnica, první kilometry dálnice začali budovat už také z Legnice do Bolkówa, kde trvá zároveň velký archeologický průzkum. Do Bolkówa, který je vzdálený 30 kilometrů od hranic s Českem, přivedou dálnici v roce 2018.

Poslední úsek z Bolkówa do Lubawky, který měří 31 kilometrů, úředníci připravují. Bude nejkomplikovanější a nejdražší, na trase vzniknou dva tunely.

„Čekáme na schválení dotace z Evropské unie, jsme ve fázi vyhlášení výběrového řízení na dodavatele stavby,“ dodal Radoń.

Od Trutnova k hranici se začne stavět nejdříve v roce 2019

Samotná stavba má začít po roce 2018, tedy zhruba ve stejné době jako dálnice z Trutnova ke státní hranici, tak aby se oba úseky mohly napojit současně. Vláda už dříve rozhodla, že D11 se bude realizovat na přeskáčku.

Od Trutnova k polské hranici začne vznikat nejdříve v roce 2019. Příští rok úředníci zahájí územní řízení. Dvacet kilometrů dlouhý úsek bude nejdražší ze všech částí D11, vyjde na 15 miliard korun. Stavba potrvá dva roky.

„Příhraniční úsek má zásadní přednost, protože Polsko je ve svých přípravách velmi rychlé. Bez vybudování navazující dálniční sítě nebude Česká republika schopná takové dopravní zatížení zvládnout,“ uvedl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

O D11, která propojí východní Čechy s Polskem, se hovoří od 70. let minulého století. Po letech přešlapování na místě začínají mít zdejší starostové nadějnější vyhlídky. „Jsem optimista. Věřím, že v průběhu pěti let se podaří dálnici v Trutnově realizovat,“ sdělil trutnovský starosta Ivan Adamec.

D11 se nyní staví jen mezi Osičkami a Hradcem Králové

Dolnoslezské vojvodství, jehož území S3 protíná, je polským premiantem ve stavbě rychlostních komunikací. Aktuálně v regionu na jihozápadě země vzniká 200 kilometrů těchto silnic. Stavební boom láká investory. Daimler AG chce v Jaworu, ležícím 80 kilometrů od českých hranic, vybudovat továrnu na výrobu motorů pro vozidla MercedesBenz (více čtěte zde). Výrobu hodlá zahájit do dvou let, práci tu najde 1500 lidí.

D11 byla totálně nepřipravená, řekl Sobotka

„Domnívám se, že stavba silnice S3 byla pro jejich rozhodnutí důležitým impulzem,“ poznamenala Agniezska Zakešová z úřadu Dolnoslezského vojvodství.

Češi mohou zahraničním sousedům tiše závidět. Stavba D11 zdaleka nepokračuje tak rychlým tempem. Jediným místem, kde se v současnosti pracuje, je úsek mezi Osičkami a Hradcem Králové. Hotový má být v příštím roce a krajské město kompletně napojí na Prahu.

V roce 2017 by mohla odstartovat stavba dálnice do Smiřic, pokud ji nezbrzdí požadavek Evropské unie na nové posouzení vlivu projektu na životní prostředí. To by však měl vyřešit návrh zákona, který umožní budovat klíčové infrastrukturní stavby bez opakování procesu EIA (o problému se starou studií jsme psali zde).

Jako poslední přijde na řadu úsek z Jaroměře do Trutnova. Politici očekávají, že vznikne mezi lety 2022 až 2024. „Tento úsek je upozadněný, protože mezi oběma městy je v současnosti dobrá dopravní obslužnost,“ vysvětlil Kamil Rudolecký. Královéhradecký kraj zadal zpracování studie řešící napojení měst na trase na budoucí dálnici, například Dvora Králové nad Labem.