Pilíře nejspíš prodraží obchvat Častolovic, na Kostelec tak už nezbude

  9:48
Jižní obchvat Častolovic na Rychnovsku zřejmě z velké části povede po mostní estakádě poblíž Divoké Orlice. Podle odhadů to stavbu prodraží o 380 milionů korun. Dotkne se to i sousedního Kostelce nad Orlicí, protože stát počítal s budováním obou obchvatů z jednoho balíku peněz pro průmyslovou zónu.
Častolovice (6. listopadu 2018)

Častolovice (6. listopadu 2018) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Přestože v původním záměru Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) byla jen stavba několika inundačních mostků v rozlivové ploše Divoké Orlice a přemostění železniční trati, při posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA) se projekt radikálně změnil.

Úředníci z odboru životního prostředí v Kostelci nad Orlicí po silničářích požadují, aby mosty pod silnicí výrazně rozšířili. Tomu se však ŘSD brání. Každý metr mostovky navíc totiž stavbu zásadně prodraží.

„Doporučujeme přeložku silnice I/11 namísto násypových svahů umístit na pilíře, a to již od jihovýchodního nároží areálu Saint-Gobain Orsil a dále směrem severovýchodním,“ napsal kostelecký odbor životního prostředí ve svém stanovisku.

Estakáda má končit až před okružní křižovatkou na silnici I/11, která vznikne mezi Častolovicemi a Kostelcem nad Orlicí. Z celkové délky 3,6 kilometru nové komunikace by tak po mostech vedl úsek 1,7 kilometru.

Pokud by se silničářům toto závazné stanovisko nepodařilo zvrátit, jednalo by se o druhou nejdelší mostní stavbu v České republice.

Prvenství patří Radotínskému mostu na Pražském okruhu, který se s délkou 2,3 kilometru klene nad Vltavou a Berounkou. Například dálniční estakáda u Opatovic nad Labem má mít po dokončení délku 1,1 kilometru.

Projektanti původně plánovali, že obchvat Častolovic umístí na násyp a doplní ho několika inundačními mosty, které zajistí zvěři možnost migrovat, a když se rozvodní nedaleká Divoká Orlice, umožní rozliv vody do krajiny.

Jenže podle úředníků jsou navržené mostky zcela nedostatečné. Přeložka má navíc vést Přírodním parkem Orlice a především evropsky chráněnou lokalitou v soustavě Natura 2000. To přihrává úředníkům do ruky silné trumfy.

Oba obchvaty měly stát přes miliardu, peníze však nestačí

„Omezení plynoucí z území Natura 2000 jsou nesmírně striktní a nesmírně závazná. Pokud by se měly dodržovat ty nejpřísnější podmínky, ke stavbě jižního obchvatu (Častolovic) by nedošlo z ekonomických důvodů,“ řekl starosta Kostelce nad Orlicí František Kinský, když zástupci ŘSD přijeli v červenci jednat o změnách projektu.

Obchvat Častolovic

1,1 miliardy korun byl odhad nákladů na obchvaty Častolovic a Kostelce nad Orlicí

620 milionů korun byl původní odhad na samotný obchvat Častolovic

380 milionů korun navíc by měla stát mostní estakáda v délce 700 metrů

3,4 kilometru má měřit obchvat Častolovic vedoucí Přírodním parkem Orlice

2024 je odhadovaným rokem, kdy by stavba mohla začít

Původně totiž projektovali společně jižní obchvat Častolovic i severní obchvat Kostelce nad Orlicí. Obě stavby dohromady měly stát 1,1 miliardy korun a zaplatit je měl Státní fond dopravní infrastruktury. Jde o peníze, které slíbila na Rychnovsko poslat vláda kvůli rozvoji automobilky v Kvasinách.

Jenže nyní je jasné, že peníze stačit nebudou. A to ani v případě, když se ŘSD podaří prosadit kompromisní návrh obchvatu Častolovic. Do dalšího kola posuzování poslali silničáři variantu, která počítá s estakádou v délce 700 metrů, tedy necelou polovinou toho, co požadoval úřad.

„Překlenuli jsme po konzultaci s ekology nejcennější území Natury 2000. Zpracovali jsme studii a provedli odhad nákladů, ze kterého plyne, že tato varianta je o zhruba 380 milionů korun nákladnější než varianta původní,“ sdělila Dagmar Juříková z ŘSD.

Současně však upozornila, že pokud úředníci nesleví, cena by mohla ještě razantně stoupnout. Už současná kompromisní varianta je přitom podle studie ekonomicky nerentabilní. Původně měl samotný obchvat Častolovic přijít na 620 milionů korun.

„Výsledné navýšení stavebních nákladů ovšem primárně závisí na požadavcích dotčených orgánů v procesu EIA. S ohledem na očekávané značné navýšení stavebních nákladů se s největší pravděpodobností budou hledat úsporná opatření. O jejich podobě se bude diskutovat až na základě projednání dokumentace EIA, rozsahu vznesených požadavků dotčených orgánů a následně vydaného Stanoviska EIA,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Stanovisko EIA by mohl krajský úřad vydat začátkem příštího roku. Realizace samotné stavby se předpokládá v roce 2024.

Silničáři navrhli Kostelci úspornou variantu, město trvá na trase

Zástupci ŘSD přijeli v červenci do Kostelce nad Orlicí se špatnou zprávou: všechny peníze spolkne obchvat Častolovic a na vás nezbude. Podle současných odhadů by totiž častolovická přeložka mohla spolknout celou částku, která měla původně pokrýt i vybudování severního obchvatu Kostelce. S tím se počítalo v letech 2024 až 2025.

Silničáři chtěli, aby kostelečtí zastupitelé zvážili změnu projektu. Pokud by jejich obchvat vedl blíže k městu, ušetřili by nejméně 80 milionů a měli by naději na dřívější realizaci. Jenže to Kostelečtí nechtějí.

„Zelená trasa by nám bránila v rozvoji města v jeho severní části, proto jsme upřednostnili současnou variantu i přes riziko oddálení stavby obchvatu,“ vysvětlil místostarosta Kostelce nad Orlicí Tomáš Kytlík.

Kvůli penězům už silničáři v minulosti odpískali i stavbu obchvatu v sousedních Česticích, kde se před Kvasinami sbíhají silnice první třídy od Hradce Králové a Holic.

Už nyní tam kamionová doprava vzrostla na dvojnásobek a očekává se, že po dostavbě dálnice D35 do Holic ještě poroste. A zatímco stát plánuje obchvaty Velin nebo Borohrádku, Čestice mají smůlu.

„Všichni, kteří pojedou na dálnici, pojedou na Borohrádek. Obchvat od Častolovic na Borohrádek by nesmírně pomohl, ale musel by vést po mostě. Když jsme chtěli alespoň podchod a protihlukovou stěnu, nemile se na mě usmívali,“ zlobil se starosta Čestic Petr Vondráček.

Na obchvatu Opočna z peněz pro zónu se pracuje od dubna 2019:

2. dubna 2019

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

24. dubna 2024  15:35

Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...