Trasa stavby R11 k Polsku platí, ale začne se nejdříve za čtyři roky

  13:02aktualizováno  13:02
Ministerstvo dopravy poprvé zveřejnilo přibližné termíny, kdy by se mohla začít stavět silnice R11 z Jaroměře k polským hranicím. Trasa, proti níž se bouří některé obce i ekologové, je neměnná.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

„Loni bylo dokončeno zpracování technicko-ekonomického hodnocení ve třech variantách a všechny vyšly jako ekonomicky obhajitelné. Je rozhodnuto, že úsek Jaroměř - Trutnov bude dál připravován jako 25,5/120 (šířka silnice/povolená rychlost, pozn. red.) a Trutnov - státní hranice v kategorii R21,5/100,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

I kdyby našli hrob faraona, trasa silnice k Polsku platí

I kdyby archeologové při vykopávkách pod uvažovanou silnicí R11 narazili na hrobku faraona či jantarovou komnatu a vzápětí ji nechali beztrestně zalít betonem, kritika stavby komunikace z Jaroměře k polským hranicím zesílí už jen stěží.

Své výhrady měli ekologové, ekonomové, památkáři, meteorologové, protesty se netají ani některé obce a na jejich stranu se dokonce přidali i dopravní experti, kteří jsou spoluautory dokumentu pod názvem Dopravní sektorové strategie. 

Tato studie odsoudila erjedenáctku do role komparzu prý mnohem lépe připravených dopravních staveb, například dálnice D11 do Jaroměře, silnice R35 či připravovaných obchvatů Doudleb nad Orlicí, Nové Paky a Jaroměře.

Jenže už jen málokdo ví, že na expertizu z roku 2011 (více o ní najdete zde) reaguje jiná studie, která je podstatně čerstvější a některé připomínky se pokouší vygumovat. Kritice neunikla například příliš velkorysá šířka silnice, která původně měla mít velmi podobné parametry jako dálnice D11.

Podle něj profil budoucí silnice umožní i případný provoz „2+1“ jízdního pruhu, který navrhovali odpůrci čtyřpruhu. 

„Podle mě by z Jaroměře stačil střídavý dvoupruh s rezervou pro případ, že by se časem ukázalo, že silnice kapacitně nedostačuje,“ navrhuje Martin Hanousek ze Strany zelených. 

První se začne stavět úsek z Trutnova k hranici s Polskem Po dlouhých letech dohadů jsou známy alespoň přibližné termíny zahájení stavby a cena. 

Dopravní resort musel zareagovat na překotné dění v Polsku, kde se již letos začne velkou rychlostí stavět 33 kilometrů silnice S3 do Bolkowa, odkud už je to jen pouhých 30 kilometrů k hranici (více čtěte zde). 

Začne se nejdřív v roce 2019

Špatnou zprávou je, že úsek Jaroměř - Trutnov přijde na řadu nejdříve v roce 2022 (bude stát odhadem 12,3 miliardy), ale silnice z Trutnova do Královce (13,1 miliardy) se možná začne stavět „už“ v roce 2019.

„Obě stavby jsou ve stejném stavu projektové přípravy. V listopadu byl schválen záměr projektu a v roce 2015 se bude zpracovávat dokumentace pro územní rozhodnutí,“ pokračuje Neusar.

Sžíravou kritikou R11 se ale netají někteří starostové, kteří mají pocit, že jejich připomínky k trase silnice vyznívají do prázdna.

Kdy se začnou stavět silnice v hradeckém kraji

  • 2015
    D11 Hradec Králové - Smiřice (15,2 km, 9,6 miliardy) 
    R35 Opatovice - Časy (12,6 km, 6,8 miliardy) 
    R35 Časy - Ostrov (13,5 km, 5,5 miliardy) 
  • 2016
    D11 Smiřice - Jaroměř (7,4 km, 4,7 miliardy) -
  • 2019
    R11 Trutnov - státní hranice (21 km, 13,1 miliardy) 
  • 2022
    R11 Jaroměř - Trutnov (19 km, 12,3 miliardy)

„Mám pocit, že se na nás všichni vykašlali. Vyvíjeli jsme spoustu aktivit a přestože naše výhrady stále trvají, už jsme to vzdali, protože jsme nikde nenašli pochopení,“ stěžuje si starosta Choustníkova Hradiště Vratislav Vopálka. 

S trasou silnice R11 mají dlouhodobé problémy i Kocbeře. 

„Vede v těsné blízkosti našeho jediného vodního zdroje i v bezprostřední blízkosti samotné obce. Nyní mám informace, že se tou silnicí konečně někdo začíná zabývat, tak snad máme naději,“ doufá starostka Kocbeří Eva Rezková. 

„Nám trasa nevadí a myslím si, že o prospěšnosti silnice nemůže být sporu. Ale je pravda, že nám může nám přinést vyšší hladinu hluku,“ říká starosta Kuksu Jiří Beran.

Kocbeře či Choustníkovo Hradiště navrhovaly přeložení trasy směrem na východ, ale bez úspěchu. „Byla to stejně dlouhá trasa s přibližně stejně velkým záborem půdy. Jenže náš návrh nikdo nevzal v úvahu,“ mrzí Vopálku.

Trasa je jasná, i když provokuje obce, ekology i silničáře

„O vedení v terénu bylo rozhodnuto na základě technicko-ekonomické studie. Již se to nebude přehodnocovat, protože v případě změny by se příprava vrátila na začátek a došlo by tak ke značnému zdržení,“ nemá dobrou zprávu pro nespokojené obce, ale ani pro ekology, kteří upozorňují na dopad stavby na populaci chráněných obojživelníků, ptáků a rostlin, mluvčí ministerstva dopravy. 

V ohrožení se však ocitá i zdroj pitné vody pro několik tisíc lidí - Janská studánka u Kocbeří. 

„To je zcela zásadní věc, kterou se nepodařilo vyřešit. Na této silnici prý nebude povolen provoz vozů převážejících chemikálie, ale to si v praxi nedovedu představit,“ míní Hanousek.

K zástupu kritiků se přidali rovněž meteorologové a silničáři, kteří upozorňují, že zimní klimatické podmínky v kombinaci s prudkými stoupáními znemožní plynulý provoz. Problémy s R11 však mají i odborníci, od kterých se připomínky tolik nečekaly. Narušení okolí Kuksu a unikátního Braunova betléma se totiž obávají památkáři.

Výsledky voleb 2018

Komunální volby

Přehledné výsledky voleb jednotlivých obcí v Královéhradeckém kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Královéhradeckém kraji vyhrál ve druhém kole voleb do Senátu v obvodu Náchod Martin Červíček.



Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Exmanželé dostali doživotí za popravu sběratele a přípravu tří vražd

Exmanželé Jaroslav a Petra Janákovi obžalovaní z vraždy u Krajského soudu v...

Královéhradecký soud poslal na doživotí za mříže oba exmanžele Janákovy za tři plánované a jednu dokonanou vraždu....



Cesta do Adršpachu byla z Polska opět zavřená, auta stála po celé obci

Turisté vycházející od skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Silnice od polské hranice do Adršpachu na Náchodsku byla odpoledne zhruba tři hodiny zavřená. Policisté ji museli po...

Je čtvrt hodiny po dvanácté, říká hospodář o hrozící zkáze borových lesů

Lesní odborník Aleš Erber ze sdružení Pro Silva Bohemica prosazující šetrné...

Pás borových lesů se táhne od Hradce Králové až po Choceň. Vedle Železných hor a Králického Sněžníku je to největší...

Zvítězilo barbarství, napsal po Mnichovu voják na zeď bunkru Jeřáb

Součástí pevnosti Dobrošov je i srub Jeřáb, svobodník Eduard Zicháček tam...

Tito vojáci si říkali „jeřábi“ a chtěli bránit Československo před Hitlerem. Tvořili nouzovou posádku pěchotního srubu...

Další z rubriky

Mladý řidič srazil v Hradci Králové studentku, skončila v nemocnici

Řidič v Hradci Králové srazil mladou chodkyni (15.10.2018).

Dvacetiletý řidič na rušné ulici v Hradci Králové srazil šestnáctiletou chodkyni. Dívka skončila s vážným poraněním...

Žalobce musí doplnit spis ke korupci při opravě Kuksu, soud obžalobu vrátil

Barokní areál na Kuksu v červenci zaznamenal jednodenní rekord návštěvnosti...

Kauza zmanipulování veřejné zakázky na revitalizaci barokního areálu Kuks na Trutnovsku zatím k soudu nepůjde. Pražský...

Nová Paka pomůže zachránit klášter, firmy se však do opravy nehrnou

Bývalý klášter v Nové Pace čeká na opravu.

Už jen poslední šanci na získání desítek milionů z dotací má paulánský klášter v Nové Pace. Do tendru na jeho opravu se...

Najdete na iDNES.cz