Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Postaví silnici R35 Korejci? Ministr chce dát PPP projektům šanci

  18:00aktualizováno  18:00
Podle ministra dopravy Dana Ťoka by silnici R35 mohly částečně postavit soukromé firmy. Plusem by patrně byla vyšší rychlost budování, existují však i obavy z vysoké ceny či okrádání státu.

Hradubická silnice I/37 v průběhu prosince 2014. Nad čtyřproudou komunikací je kromě ochranného přístřešku také již hotový most trasy R35 vedoucí na Prahu. | foto: Martin Švec, MAFRA

Na dostavbu posledního dva a půl kilometru dlouhého úseku dálnice D11 čekal Hradec Králové osm let a čeští stavaři nasadili tak „závratné tempo“, že město si na jeho otevření ještě nejméně dva a půl roku počká.

Podobně pomalu pokračuje budování R35 a rovněž v případě pokračování dálnice na Jaroměř a dál k polským hranicím se nedá očekávat vyšší efektivita.

Řešením by však mohly být takzvané PPP projekty, se kterými přišel už v roce 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (více čtěte zde) a na které by nyní velmi rád navázal jeho už šestý následovník Dan Ťok.

„Mám v hlavě zhruba tři projekty, kde bychom to mohli využít. Jedním je například silnice R35 z Hradce Králové do Mohelnice,“ řekl šéf dopravního resortu.

O stavbu se zajímají Korejci, Francouzi i Číňani

Pro Královéhradecký kraj nesmírně důležitá stavba by se mohla stát pilotním projektem PPP, tedy partnerství soukromého kapitálu s veřejným sektorem. Přestože Bárta tímto způsobem uvažoval rovněž o dostavbě D11, z jeho plánu nakonec sešlo.

Podle informací MF DNES se o stavbu některých komunikací vážně zajímají Korejci, už před několika lety o sobě dali vědět také Francouzi a Číňani, kteří nabízeli postavit zhruba 100 kilometrů čtyřproudové silnice R35 a pak zde vybírat mýto.

„Kdybychom na PPP projekty byli připraveni, jsem přesvědčen, že dálnice D11 by byla podstatně dál, než je nyní, a také stavba dalších dopravních staveb by se výrazně zrychlila,“ řekl hradecký poslanec Jiří Štětina (Úsvit).

„Je docela jedno, zda tu silnici zaplatí stát, Evropa nebo soukromí investoři. Hlavní je, aby byla co nejdříve. Projekty PPP určitě mají své opodstatnění, ale je potřeba, aby byl konečně nějaký dotažený do konce a nastavil cestu,“ upozornil šéf hradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marek Novotný.

Existují i rizika

Pro jsou sice rovněž poslanci pocházející z Královéhradeckého kraje, ale zároveň upozorňují i na rizika spojenectví státu se soukromým investorem.

„PPP projekty fungují v celé Evropě, i když jsou případy, kdy se to při dopravních stavbách moc nepovede, jako například v Polsku. To je sice otázka kontroly a nastavení smluv, ale minusem je, že Česká republika dosud žádný velký PPP projekt nerealizovala, protože na to není nastavená legislativa. To je pochopitelně strašná škoda, protože je to možnost, jak se otevřít investorům,“ zdůraznil Jan Birke z ČSSD, poslanec a současně starosta Náchoda.

PPP

  • Projekt PPP je zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnership.
  • Výhodou je kombinace využití zdrojů a efektivity soukromých firem se státním zájmem. Cílem je zvýšit kvalitu a urychlit realizaci.
  • Bývalý ministr dopravy Vít Bárta tímto způsobem chtěl dostavět dálnici D11, současný Dan Ťok zmínil stavbu pro kraj nesmírně důležité komunikace R35.

Soukromí investoři by sice mohli výrazně urychlit i výstavbu R11, a tedy propojení Podkrkonoší s Polskem, avšak trutnovský starosta a poslanec Ivan Adamec z ODS neskrýval obavy před okrádáním státu.

„Zatím je to tak, že si stát nedokáže pohlídat soukromé společnosti, a mám tedy pocit, že by na tom vydělali právě soukromníci. PPP projekty proto vnímám velmi opatrně,“ zamyslel se Adamec.

Ťok se však nechce nechat odradit a kromě krajské R35 by rád PPP projekty vyzkoušel třeba při stavbě dálnice D3 z Českých Budějovic na rakouské hranice.

„Vtip je v tom, že na dobrém PPP projektu se podílejí velké finanční instituce, které si umějí půjčit lépe než český stát. Proč jsou výsledky PPP projektů na celostátní úrovni zatím tak tristní? Protože se vždycky někdo snažil něco ukrást,“ řekl ministr pro web ČeskáPozice.cz.

Podle Adamce ale není jisté, zda by soukromník dokázal silnici postavit levněji než stát. „To se nedávno přihodilo i v Maďarsku. I u nás bych to  přívítal v okamžiku, kdyby se to podařilo za lepší cenu, než se dosud u nás staví, ale společenství soukromých firem a státu vnímám jako rizikové.“





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších...
Skipasy na pokladnách v Krkonoších podraží, ušetříte přes internet

Lyžaři, kteří si v nadcházející zimní sezoně budou kupovat skipasy do Krkonoš přes internet, výrazně ušetří. Po Špindlerovu Mlýnu zavádí elektronické...  celý článek

V dodávce, kterou v Hradci Králové zastavila policie, se mačkalo 26 dělníků....
V třímístné dodávce jelo 26 lidí, cizinci mířili do práce na stavbu

Skoro tři desítky lidí se naskládaly do třímístné dodávky, kterou policie zastavila v úterý ráno v Hradci Králové. Posádku tvořili cizinci, kteří jeli pracovat...  celý článek

Opravená chata Salomon v Peci pod Sněžkou, která slouží jako dětská ozdravovna.
Nejvýše položená ozdravovna v Česku prošla opravou, stojí u sjezdovky

Do nově opravené chaty Salomon nad Pecí pod Sněžkou se v listopadu nastěhují děti, které do Krkonoš jezdí na ozdravné pobyty. Původně hospodářské stavení s 54...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.