Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stodesítkou po hradeckém kraji: na Hradubické se testy zase odkládají

  10:17aktualizováno  10:17
Už příští rok by se na některých dvouproudových silnicích mohlo jezdit o 20 kilometrů vyšší rychlostí než nyní. Stodesítku možná ministerstvo dopravy schválí také na některých rizikových úsecích v Královéhradeckém kraji.

Na Hradubické silnici se testy 110 km/h už počtvrté odkládají. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ještě před několika týdny ministerstvo dopravy přesvědčivě tvrdilo, že zvýšení rychlosti na 110 kilometrů v hodině se na silnicích Královéhradeckého kraje bude týkat pouze takzvané Hradubické silnice (I/37) mezi Hradcem a Pardubicemi.

Silnice, na kterých by se mohlo jezdit rychlostí 110 km/h jsou vyznačeny modře.

Silnice, na kterých by se mohlo jezdit rychlostí 110 km/h jsou vyznačeny modře.

Už je ale zase vše jinak.

Redakce MF DNES má k dispozici úplně novou mapu nazvanou Nové pojetí dálniční sítě, na níž jsou jasně patrné budoucí anebo současné silnice první třídy, kde ministerstvo chce povolit o 20 kilometrů vyšší maximální rychlost.

Na mapě je kupodivu věnována pozornost i regionu. Stodesítka bude platit nejen pro Hradubickou, ale po bezpečnostních auditech a dalším testování má být stejná novinka zavedena také na dvoupruhových silnicích mezi Hradcem Králové a Vamberkem, Jičínem a Mladou Boleslaví i na budoucím obchvatu Jaroměře až do Náchoda.

Starostové se vyšší rychlosti obávají

Přestože všechny tyto komunikace teprve musí být podrobeny zkoumání, zda je vyšší rychlost přínosná a bezpečná, starosta Samšiny Jiří Knížek už teď neskrývá obavy.

"Jen v posledních letech tady při vážných nehodách zemřelo dvanáct lidí. Povolit stodesítku je naprostý nerozum, protože ten úsek není na tak vysokou rychlost připravený," říká starosta obce ležící na trase mezi Jičínem a Sobotkou.

Opatrný by raději byl rovněž starosta Týniště nad Orlicí Jaroslav Matička. Silnice mezi Hradcem Králové a Vamberkem sice prošla rozšiřováním, postavilo se zde několik nových kruhových objezdů a Týniště i Vamberk mají obchvat, avšak vyšší rychlost může přinést spoustu problémů.

"Kritickým místem bude každý kruhový objezd. Vždy se najde blázen, který ho přehlédne, a je velký rozdíl, jestli do něj vletí v šedesátce nebo skoro dvojnásobné rychlosti. Už jsme tady měli řidiče, který s autem přistál přímo uprostřed," vykládá Matička.

Jaroměř jásá, že novinka je příslibem obchvatu

Mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar uklidňuje, že mapa je pouze zárodkem a může být přepsána, i když od nápadu k samotné realizaci to prý vůbec není tak daleko:

"V první řadě je nezbytná novela zákona o pozemních komunikacích. Potom se musí dokončit také bezpečnostní audity, inspekce a testování vybraných úseků." Současně odhaduje, že zkoušky vyšší rychlosti na vybraných úsecích začnou příští rok.

Zatímco starostové na trase Hradec - Vamberk i Jičín - Mladá Boleslav jsou spíš skeptičtí, opačný postoj k novince zaujali představitelé měst a obcí v úseku mezi Jaroměří a Náchodem. Není divu: doufají, že úvahy o zvýšení "maximálky" znamenají příslib plánovaného obchvatu.

"Pokud ministerstvo dopravy už mluví o rychlosti, jakou bude možné po obchvatu jezdit, je to velký posun a může to znamenat přiblížení stavby," raduje se starosta Jaroměře Jiří Klepsa.

"Problém je, že obchvatu tady věří jen málokdo, protože se to táhne už 30 let. Plánovaná stodesítka je pro mě úplně čerstvá informace, ale klidně ať povolí 150 kilometrů za hodinu, jen když se konečně začne stavět," říká starosta Dolan Jiří Plšek.

Test Hradubické se opět odkládá

I když podle někoho může jít jen o kosmetické změny, ministerstvo si od Nového pojetí dálniční sítě slibuje mnoho.

"Navrhovaná opatření představují významný krok k ekonomičtější realizaci páteřních komunikací. Mělo by dojít k výrazné úspoře finančních prostředků," vykládá Neusar.

Že to však nebude tak jednoduché, lze pozorovat při stavbě čtyřproudovky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Právě tady měly být první ostré testy stodesítky.

Dopravní resort však zkoušky už třikrát odložil a nyní - jen pár týdnů před dalším "zaručeným" termínem - cukl počtvrté a připustil, že letos to nejspíš nebude. Může za to prý výměna nevyhovujících svodidel.

"Vyšlo najevo, že se jedná o částku v řádech milionů korun, a proto se zakázka musí vysoutěžit. Zatím ještě nebylo rozhodnuto, na kterém náhradním úseku a v jakém termínu pilotní testování uskutečníme," dodává mluvčí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lídr kandidátky SPD v Hradeckém kraji Zdeněk Podal
Okamurovce povede správce hradeckého kempu. Nejsme extremisté, tvrdí

Do říjnových parlamentních voleb povede hnutí Svoboda a přímá demokracie v Královéhradeckém kraji čtyřiašedesátiletý Zdeněk Podal. Býval krajským...  celý článek

Markéta Matoušová z České Skalice na Náchodsku bude bojovat o titul České miss.
Zvládla kurz přežití, teď čeká krásku z České Skalice finále miss

Je cílevědomá, krásná a netají se slabostí pro dortíky. S kaloriemi si však hlavu neláme, stačí je vysportovat. Markéta Matoušová z České Skalice se v sobotu...  celý článek

Policisté našli u recidivisty ukradené věci.
Recidivista vybral z karavanu keksy a limonády, za krádeže je ve vazbě

Zloděj se vrátil krást do stánku s občerstvením na Trutnovsku a přistihla ho při tom policejní hlídka. I když si odnesl pouze drobnosti, vyšetřovatelé mu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.