Student Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové Marek Liška se svojí učebnicí

Student Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové Marek Liška se svojí učebnicí matematiky. | foto: Martin Veselý, MAFRA

S mojí učebnicí vás matika bude bavit, slibuje student z Hradce

  • 17
Srozumitelná, interaktivní, bez zbytečných pouček, žádný suchý výklad. Taková je nová učebnice matematiky, s níž chce hradecký gymnazista Marek Liška prorazit do světa.

Po letošních maturitách se mnozí ptají, proč v zemi, která se před pár desítkami let chlubila pověstí jedněch z nejlepších matikářů v Evropě, neprošla zkouškami z tohoto základního předmětu až pětina středoškoláků.

Zatímco mnozí o příčinách poklesu úrovně i nezájmu o předmět teprve dumají, sedmnáctiletý hradecký student z Gymnázia J. K. Tyla Marek Liška se dal do práce. Rozhodl se napsat svou vlastní učebnici, díky níž studenti nebudou mít s matematikou zdaleka tak velké problémy.

Příklady v ní řeší polopaticky bez zbytečných odborných výrazů a frází, cílem je vysvětlit látku jednoduše a matematiku tak přiblížit mladší generaci. Pokud se chytne, bude ji prodávat i do škol.

Ukázka z Matematiky nejen pro gymnázia

Z kapitoly Lineární rovnice:
Co je to obor pravdivosti a definiční obor?

Příklad "ze života"
Pepíček má 100 jablek (tj. definiční obor), má všechna prohlédnout a zjistit, kolik z celkového počtu jablek je červavých (tj. nějaká rovnice). Pepíček přišel na to (tj. vyřešil rovnici), že červavých je 6 jablek (tj. obor pravdivosti, tedy celkové řešení rovnice). Máme hromadu jablek (definiční obor - množina) a jenom část (obor pravdivosti - podmnožina) z nich je červavá.

(Příklad "ze života" v učebnici Marka Lišky doplňuje odbornější vysvětlení - pozn. redakce)

"Knížku píšu hlavně proto, že mi vadí současné učebnice, které jsou nesrozumitelné a zbytečně složité, a to obzvlášť pro studenty, kteří nemají na matiku výjimečný talent. Nesrozumitelné jsou i pro mě, a to už je co říct," směje se student, který je oproti svým vrstevníkům v matematice napřed.

Nejdříve doučoval spolužáky

Marek začal s doučováním spolužáků. Když viděl, že ho chápou a někteří si dokonce díky jeho výkladu zlepšili známky, začal svými poznámkami přispívat i na web www.nasprtej.cz. I tam měl úspěch, a tak si řekl, že by mohl dát všechny zápisky dohromady a vytvořit z nich skripta, která budou běžným učebnicím regulérní alternativou.

"Píšu vlastními slovy, často opakuji, co už jsem jednou vysvětloval, aby byl student pořád v obraze. Používám studentský jazyk a věřím, že s knížkou se mladí naučí matematiku mnohem rychleji," tvrdí student třetího ročníku.

Se svým projektem Matematika nejen pro gymnázia už vyhrál krajské kolo soutěže Středoškolská odborná činnost a míří do celostátního finále. Jeho ambice jsou však mnohem větší, knížku by rád vydal ve velkém nákladu, aby ji mohl školám i jednotlivcům nabízet v eshopu na internetu.

"Já jsem nikdy nebyl extra talent, ale vždycky jsem měl čuch na to, jak se matiku naučit, jakou cestou se dát, abych látku pochopil. Proto teď vím, jak to ostatním sdělit, aby se v tom také vyznali. A když matiku pochopíte, začne vás bavit," soudí.

Jeho styl si kamarádi ze školy chválí

"Je rozdíl, když ti matematiku vysvětluje šedesátiletý učitel, a když si sednu tady s Markem a učí mě on. Během půl hodiny mi vysvětlí měsíční učivo. V jeho knížce je hodně textu, u každého příkladu je popsán postup řešení," pochvaluje si spolužákovu metodu Marek Fanderlík, který mu pomáhá s propagací a vydáváním učebnice.

Knížku bude od září testovat první ročník jejich mateřského "gymplu". Když se učitelům i žákům zalíbí, pokusí se Marek napsat další díly pro 2., 3. a 4. ročník středních škol. "Pomocí dotazníku, který studenti vyplní na konci roku, budu moct knížku ještě vylepšit," věří Liška.

Samotná skripta tvoří sice hlavní, ale ne jedinou část plánu. Na webu ucebnice.nasrprtej.cz, který už je v provozu, bude mladý "metodik" postupně vkládat další příklady, chybět tu nebudou různé rady a triky, testy, domácí úlohy na procvičení, nebo dokonce videa s řešením konkrétních příkladů. Co žáci nenajdou v učebnici, bude na webu, vše by mělo být co nejvíce interaktivní.

"V dnešní době, kdy má každý notebook, tablet, chytrý telefon a další vymoženosti, se propojení s internetem a sociálními sítěmi přímo nabízí. Je to tak všude, tak proč ne ve studiu matematiky. Zatím jsme ve fázi hledání sponzorů, abychom mohli vydat prvních čtyři sta kusů. Za rok už bychom chtěli naši matematiku nabízet do škol," doufají oba Markové.