Studentská formule stojí přes milion, na jejím sestavení se podílejí desítky studentů. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Studentské formule míří na CzechRing. Zrychlí jako porsche

  • 9
Prestižní závody studentských formulí se poprvé pojedou v Česku. V Hradci Králové se představí Češi, Němci i Indové. Rachot motorů doprovodí koncerty.

Sprint na čas, dovednosti v zatáčkách, závod s hromadným startem i koncerty a třídenní party. Prestižní studentské závody formulí, které se jezdí po celém světě pro tisíce diváků, se letos poprvé uskuteční v České republice, a to na hradeckém CzechRingu.

Do Hradce míří tradiční série závodů Formula SAE, uznávaná mezinárodní soutěž vysokoškolských týmů, jejichž úkolem je sestavit vlastní skutečnou formuli, do níž zasedne pilot a postaví se na start proti kolegům z dalších škol.

Testovací jízdy studentské formule na letišti v Hradci Králové. Na snímku je pilot Tadeáš Nováček.

"Už máme potvrzených dvaatřicet týmů z různých zemí. Budou tu silné týmy z Německa, dále z Anglie, Itálie, Španělska, Ruska, dva přijedou až z Indie," prozrazuje pořadatel akce Martin Kejklíček z hradeckého Festivalparku.

Motorističtí fanoušci zatím o akci vědí jen málo, ale jistě je potěší, že formule, které musí studenti sami sestrojit, nejsou žádné ufuněné trabanty.

Stroj váží zhruba 220 kilogramů, je schopný řítit se rychlostí až 140 kilometrů v hodině, z nuly na 100 kilometrů vystřelí za čtyři sekundy. Tedy jako porsche, což mladí konstruktéři rádi připomínají.

Ojedinělý závod se pojede od 8. do 11. srpna. "Ve čtvrtek a pátek představí týmy své projekty před zkušebními komisemi, v sobotu a v neděli se pojedou ostré závody už na okruhu před diváky," popisuje Kejklíček.

Nejen závody, ale i velká show

Na letiště chtějí organizátoři přilákat velký počet návštěvníků, kteří uvidí soutěž o formuli s největším zrychlením, dovednostní kategorii v jízdě mezi kuželkami a velký závod na okruhu. A třídenní maraton má být také zábavnou víkendovou show.

Co je Formula SAE

Jde o konstrukční soutěž, která se od roku 1981 pořádá ve Spojených státech. V Evropě studenti soutěží od roku 1998. Tým z ČVUT loni s modelem FS.03 skončil z 481 účastníků na celkovém 37. místě.

"Nadchli jsme se pro to, areál je naprosto vyhovující. Chceme to pojmout velkoryse, připravujeme velkou party. Doprovodný program bude mnohem nabitější než v obdobných závodech ve světě," chlubí se Kejklíček.

"Chystáme koncerty mladých kapel, přehlídky, zkušební jízdy a další podívané. Když jsme otevřeli online registraci na internetu, startovní pole se nám zaplnilo během půlhodiny," tvrdí.

Zatímco loni seděl v kokpitu své formule jako šéf nejúspěšnějšího českého týmu CarTech z pražské ČVUT, letos bude Michal Vašíček závod v Hradci spolupořádat.

"Představí se tu čtyři české týmy, některé z nich klidně mohou skončit v první desítce. Pro laika bude závod zajímavý třeba tím, že uvidí, jak malé, a přitom výkonné a kompaktní ty formule jsou," popisuje.

Loni v Hradci na letišti studenti formule pouze testovali a o možnosti, že by závod sami pořádali, nechtěli spekulovat.

"Pak jsme se ale do toho obuli. Začali jsme obvolávat jednotlivé týmy, představili jim areál a jejich ohlasy byly velmi kladné. Celý podzim jsme jednali o podmínkách s různými sponzory," konstatuje Martin Kejklíček.

Na sestavení vozu se běžně podílí několik desítek studentů. Materiál a díly na stavbu formule stojí přes milion korun, studenti na tom pracují po tisíce hodin.

Autodrom CzechRing na hradeckém letišti slouží od předloňského podzimu a nabízí i testování vozidel.

"Okruh je charakteristický rychlými pasážemi a několika rovnými úseky. To umožňuje provádět průběžné dynamické testy a měření v jednotlivých úsecích," uvedl manažer autodromu Karel Pohner.